V současné době s dnes známými technologiemi a materiály lze postavit
mrakodrap o výšce cca 1000 m ± při zachování bezpečnostní rezervy pro
zemětřesení do 9 stupňů RS a vítr. Největší problém je ale hašení
požáru v takových výškách. Pokud by se voda v potrubí měla čerpat
přímo, bylo by potřeba na zemi tlaku 100 at !!! což je nereálné. takže
se k hašení používá voda v zásobnících na nejvyšším místě
mrakodrapu, která se sem doplňuje postupně na etapy. Výtahy takovouto
výšku zvládají cca za 80 – 100 sec. Specialisté na takovéto výtahy
jsou v ČR !!
Doplňuji:
Když jsme u těch výtahů, tak v současné době se zcela reálně
začíná uvažovat o kosmickém výtahu na stanici umístěnou na
geostacionární dráze, tedy výtah dlouhý několik desítek tisíc
km !!!!!!
Upravil/a: mosoj
0 Nominace Nahlásit |
Omezení je zejména materiálové. Čím vyšší stavba, tim víc toho
musí unést základy a spodní část. Problém je, že nad určitou výšku
už se efektivně stavba sama neunese.
Rovný sloup – monolit z betonu (našel jsem třeba C30/37, pevnost 30N/mm2,
hustota cca 2400kg/m3) se nechá udělat 1250m vysoký (teoreticky a i se
základy). Započítaná pouze pevnost v tlaku. Zde není žádná
bezpečnostní rezerva, žádná možnost větru či vybrací. Ťukneš do toho
prstem a ono to spadne (reálně spadne už při výstavbě, protože tam ty
vibrace budou). Také žádné vnitřní vybavení, žádné výtahové šachty
apod. My do toho samozřejmě budeme chtít nastrkat užitečné prostory
i s vybavením a k nim stropy (z hlediska pevnosti je to ale pouze zátěž
bez užitku) Trochu obejít to lze tak, že vyšší část bude lehčí
(užší, menší podíl nosných zdí a vyšší podíl volného prostoru
apod.), ale z praktických důvodů to nelze dělat donekonečna (do průměru
5 metrů už se vejde sotva výtah a žádný užitečný prostor).
Samozřejmě můžeme použít jiné materiály, ale stejně se na nějakou mez
dostaneme. Pak je tu samozřejmě otázka ceny. Čím lepší materiál, tím
dražší.
Je to silně zjednodušené a použit beton jehož vlastnosti jsem zrovna našel a připadal mi „normální“. Na pevnost mají vliv i další okolnosti a pevnost v tlaku je jen základní jednoduchý ukazatel.
Další omezení je doprava… Mohlo by to skončit jako v tom vtipu: Na konferenci se ptá čech američana: Jak dlouho jedeš do práce? – Půl hodiny. – Autem? – Ne, výtahem.
0 Nominace Nahlásit |
se podívej do dubeja. Jsou stavby co mají i 800m. Ovšem nechtěl bych v takovéhle budově hasit.
1Kdo udělil odpovědi palec? anonym
před 4109 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Omezené to je nejspíše technikou a architekty a financemi.
0
před 4109 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Mno vedci porad uvazuji o realnosti postavenibvytahu do kosmu, tedy na obeznou drahu, ale jinak se u beznych staveb vyska stale zvysuje. Jde o to kolik unese material vahy, jak je velka zakladna a jak moc odola vetru, pac nahore se ro dost kyve apod. Na to myslim neexistuje jednoducha odpoved.
0
před 4109 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Jsemtady-uvažují o reálnosti postavení? Řekl bych, že byl objeven materiál, který čistě v teoretických předpokladech by mohl sloužit jako lano. To je přesně vše na čem stojí úvahy o reálnosti postavení takového výtahu. Už jen zbývají dodělat takové blbosti, jako jak dopravit to lano nahoru.
Ale však víme jak to lano dopravit nahoru. Vesmírný program už už u s námi nějaký čas je a doprava materiálu na geostacionární dráhu je sice drahá, ale zvládnutá.
to mě opravdu zajímá- tak jak ho tam dopravíš? to jako naložíš 36tis kilometů superlanka do rakety a hurá jedeeem? A potom vezmeš brigádníky, aby tady dole chytali ten druhej konec co tam s toho vesmííru vypustíš?
Je několik studií. Žádná z nich nepředpokládá, že do vesmíru vyrazí raketa s kompletními 72000 km lana s tím, že se to tam potom rozmotá a bude hotovo. Základem je doprava základní stanice, materiálu a několika robotů na geostacionární dráhu. Pak podle verze buď se bude vozit materiál a roboti na geost. stanici odkud se „rozprchnou“ a budou tahat další úseky lana a stávající rozšiřovat, nebo z prvotní zásilky se rozvine základní lano na obě strany a po dosažení povrchu země se další roboti „vysadí“ na lano ze země a pustí se do rozšiřování a zpevňování lana
určitě by bylo zajímavé, kdyby se něco takového povedlo, ale jsem dost skeptický. Načetl jsem o tom teď pár článků, které však hovoří vesměs jasně o tom, že budou třeba ještě další objevy k tomu, aby se s takovým projektem mohlo začít. Zatím je věc ve stádiu, že vědci vypočítali, že pokud lano splní určité kvality (které taky zatím nemá) tak jde o proveditelnou věc. Mimo jiné budou muset bezpečně vyřešit létající vesmírné odpadky a malá tělesa která by ten výtah zbořila, mají nevyřešené počasí u povrchu země ( ve vědeckých vyjádřeních jsou takové věci jako plovoucí plošina, která bude uhýbat bouřkám a jiné věci, které mě naprosto nepřesvědčují o tom, že by se mělo začít v brzku stavět ;). Je to určitě zbožné přání, ale k realitě to má zatím daleko.
mosoj- zcela reálně se začíná uvažovat – to je super výrok ;), osobně jsem si krom počítačů, mobilních telefonů a řízených střel moc nevšiml, že by šel pokrok nějak významněji dopředu. Keců je ale slyšet odevšad dost ;). Kdyby někdo chtěl udělat takový výtah jak říkáš, tak by musel být (jak sám říkáš) dlouhý přes 35 tisíc kilometrů. Vzhledem k tomu, že z materiálu, z kterého by chtěli udělat lano, zatím nevím ani o výtahu co by měl 5m, tak se to zdá jako dost ambiciosní ;). Máš samozřejmě pravdu, že už o tom nadrzo točí i dokumentární filmy. Mám pocit, že dlouho, dlouho před kristem lidé začali reálně uvažovat, že začnou létat ;) (můj názor)
Co třeba víš o nanovláknech a nano technoplogiích.
Každý kdo v takovémto supertajném oboru pracuje, ihned běží vše
vyslepičit na internet že !
o nanovláknech jsem se dozvěděl, že to jistě má slibnou budoucost, ALE bohužel se zatím dedospělo k delšímu vláknu než několik centimetrů a navíc jsou dost náchylná na mechanické poškození. Některé pokusy s nimi dokonce naznačují, že se v jejich „konstrukci“ vytvářejí trhliny a vlákno se pak rozpadá. Samozřejmě uvnitř fandím tomu, aby se výzkumníkům podařilo vymyslet funkční vesmírně-výtahové lano. Jen bych řekl (bez zasvěcení do supertajných projektů ;)), že na tvrzení, že ten výtah je hotová věc, je trochu brzy. Vědecké, ani technické časopisy nečtu, občas přečtu odborné práce z netu. Nestavím taky své názory jako odborné. Akorát riskuji, že když někdo do pár let ten výtah postaví, tak budu za blba ;)
nemáš pravdu,při dnešních znalostech nanotechnologí a kevlarových vláken lze vytvořit lano neboli spíš lanko o průměru cca 2mm a nosnosti až 3tuny.Lanko je velmi lehké,lehčí než titan a není problém ho vytvořit třeba několi tisíc kilometrů.Samozřejmě by to chvíli tvalo a stojí to spousty peněz ale vím že v USA tento projekt existuje a dokonce už ty lanka začíná využívat i jejich armáda.ne sice tak dlouhé ale využití mají,takže nevydím problém v nějakém výtahu. Ikdyž to zaznělo ve filmu tak ten projet v USA existuje a co já vím tak se jim daří.
no to pořád mluvíš o tom lanku a o něm jsem nepochyboval tak nevím jestli nemám pravdu. Každopádně jestli ji nemám, tak mi prosímtě vysvětli, jak to lanko dostaneš na nějakou stanici, která bude 36 tisíc kilometrů od země. Hlavně mi nevyprávěj, že to lanko přivážeš k raketě a zažehneš motory ;) a potom nahoře na té stanici budou sedět dva frajeři a až ta raketa poletí kolem, tak chytí to lanko a přivážou ho na tu stanici ;) a nebo roztáhnou to lanko po zemi (pro tvoji zajímavost by to lanko téměř oběhlo zemi po rovníku kolem do kola)a pak ho přivážou k raketě, která bude mít v sobě rovnou tu horní stanici a vystřelí to, ono se to z té zeměkoule ta nějak rozvine a když budou nad tou spodní stanicí tak zabrzdí ;). Jestli tomu „projektu“ ;) věříš, tak proti tomu nic nemám, jsem tolerantní i k lidem, kteří viděli ufo a určitě i o něm můžeš vidět spoustu filmů ;). Nemám nic proti tomu aby takový výtah jednou jezdil, ale moc nemusím řeči o tom že se pracuje na něčem, co nemá zatím vyřešené celkem základní součásti. Zatím toho lanka dokázali vytvořit něco v řádu desítek centimetrů a ty už z toho máš žádný problém 36tisíc kilometrů? Pravda je hrozná ;)