annas
Podrobnosti o vzdělání jsou uvedené v odkazu.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:rKLvr8WuI48J:referaty.atlas.sk/vseobecne-humanitne/dejepis/3200/%3Fprint%3D1+&cd=13&hl=cs&ct=clnk&gl=cz&client=firefox-a
VZDĚLÁNÍ MLADÉHO PRINCE
Jakého vzdělání se mu dostalo do sedmi let, o tom bohužel nevíme nic
určitého.
- Svěřen dozoru kaplanů na hradech, kde pobýval, se patrně naučil
číst, nejpravděpodobněji v jazyce českém i německém. Do sedmi let si
zcela jistě osvojil ty základy křesťanské nauky, které byly předpokladem
křtu, jímž se stával každý člověk členem církve a bez něhož nemohl
dosáhnout spasení.
- Sedmiletý pobyt ve Francii znamenal převratnou změnu v Karlově
vzdělání a výchově. Pod vedením kleriků z Viviers si osvojil nejenom
četní a psaní, ale i znalost jazyka hlavně latinského a francouzského.
Karel sám vzpomíná na četbu mariánských hodinek, kterou si oblíbil.
Z toho lze soudit, že oba duchovní vedli Karla především k četbě
breviáře. Breviář byl vedle misálu nejdůležitější knihou církve.
Breviář otevíral laickému čtenáři zejména obrovské bohatství
úchvatné náboženské poezie židovské (žalmy) i křesťanské (kantika,
hymny). Byl vstupní branou do hlubších citových poloh náboženského
života. O zájmech mladého prince svědčí Karlův styk s fícampským
opatem Pierem de Rosiéres, profesorem teologie a autorem řady spisů,
pocházejícím ze šlechtické rodiny v Limoges.
- Jak píše Karel ve svém životopise, uchvátil jej svým kázáním před
královským dvorem na Popeleční středu 1328. Sblížil se s ním a on jej,
zahrnoval velikou láskou a otcovskou přízní a častokrát poučoval ze "
svatého Písma".Tento učený a současně světem zběhlý muž, který se
jednou stane papežem Klimentem VI., měl patrně intelektuálně na
dospívajícího kralevice největší vliv. Zalíbení v četbě breviáře
přivedlo Karla k prvnímu stupni teologického studia. V této zálibě
setrval po celý život, jak svědčí jeho vynikající znalost Písma.
Z komentářů písma si oblíbil zejména alegorické výklady, o čemž
svědčí i jeho vlastní homiletické pokusy. Naproti tomu ostatní části
teologie, teologie fundamentální a dogmatika, mu zůstali zcela cizí, méně
snad teologie morální. Toto vše ovšem znamenalo znalosti alespoň,
elementární, z tzv. sedmera svobodných umění, a to alespoň z gramatiky,
rétoriky a logiky. Opat Piere jej snad poučil o některých zásadách
církevního práva.
Pevné základy vzdělání nutno tudíž klást právě do obloh
francouzského pobytu a při nesmírné píli a nepochybném talentu Karlově
není jejich osvojení nic nepravděpodobného. Piere de Rosiéres,
s největší pravděpodobností seznámil Karla s universitním prostředím.
Patrně jej bral s sebou na některé z disputací a z univerzitních
slavností. Uvedená forma styku s vysokým učením byla věcí výjimečnost
a Karel mu vděčil za to, že poznal důležitost univerzit, jak o tom
svědčí jeho pozdější živý vztah k nim.
atd.