Letěl jsem párkrát letadlem. Letadlo se rozjede po ranveji několik minut tam blbne a pak když motory řvou jako kráva se letadlo vznese. Jakou minimální rychlost má letadlo při startu, nebo při odlepení se od země? A platí to i pro stíhačky, nebo je to u každého letadlo individuální? Děkuji.
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Kepler před 1837 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Je to u každého letadla individuelní. Musí dosáhnout rychlosti V2.
V1
Rychlost rozhodnutí, zda ve vzletu pokračovat nebo ho přerušit. Po V1
není možno dobrzdit ani zastavit, pilot musí pokračovat ve vzletu.
Vr
Rychlost rotace, je rychlost při které pilot přitahuje a zvedá
příďový podvozek.
V2
Bezpečná rychlost stoupání; letadlo ji musí dosáhnout i s jediným funkčním motorem do výšky 35ft nad zemí. V2+15/20 kts je také rychlost kterou většina letadel po vzletu stoupá.
0 Nominace Nahlásit |
Vzdušná rychlost letadla musí být tak velká, aby rychlost proudění vzduchu nad křídlem byla větší něž rychlost proudění vzduchu pod křídlem v souvislosti s plochou křídla vytvořila tak velkou vztlakovou sílu, která bude větší, než gravitační síla působící na letadlo.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?mosoj Nahlásit |
Tak to záleží na tom jak je těžké letadlo, jak velkou má plochu
křídel a tvar. Přesněji to říct nejde.
Stíhačky mají plochu křídel všeobecně malou. Takže potřebují větší
vzletové a přistávací rychlosti. Při vzletu si letadla pomáhají tzv.
přistávacími klapkami, které krátkodobě zvětšují plochu křídla,
některá mají i ofukování křídel plyny s turbíny, čímž se zvětšuje
rychlost na povrchu křídel.
Obecně:
Využívá se zvláštního kapkovitého tvaru křídel. Které jsou tvarovány
tak aby na horní ploše byla dráha obtékání vzduchem delší než na
spodní straně. V řezu je to taková kapka na ležato ohnutá na konci
směrem dolů.
Podle bernouliho rovnice je součin rychlosti a tlaku konstatní. v x p = konst.
Zvětšíli se rychlost klesne tlak a naopak.
Protože na horní ploše křídla je dráha delší je tam i rychlost obtékajícího vzduchu větší a je tam nižší tlak. Pod křídlem je to naopak, tedy je tam vyšší tlak. Rozdíl obou tlaků je vztlak a ten působí směrem nahoru a zvedá letadlo.
Popisuji princip vztlaku , nikoliv technický manuál určitého letadla.
Na tomto serveru je ohledně létání letadla bludů víc než dost.
Upravil/a: mosoj
0 Nominace Nahlásit |
To záleží na spoustě věcí: druhu a typu letadla (rogalo bude mít
vzletovou rychlost určitě menší, než Boing 747), dále zatížení,
nadmořské výšce letiště, na směru a síle větru (pokud fouká), pilotovi
atd. Pro získání více informací se můžeš se podívat třeba sem:
http://www.kolmanl.info/?show=SHOW_TXT&alias=L_QA_737SPEEDS
0
před 1837 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nemohl jsem nic najít. Předpokládám, že u moderních proudových letadel se vzletová rychlost pohybuje někde okolo 200 km/h. U stíhaček to může být i míň, ovšem parametry jsou v širokém rozmezí podle typu letadla.
Upravil/a: Kepler
0
před 1837 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Rýchlosť lietajúceho stroja, zariadenia v momente „odlepenia sa od
zeme“ je závislá od konštrukcie lietajúceho stroja, tlaku a hustoty
atmosféry spolu so zemskou príťažlivosťou v bode štartu.
Napríklad, laikovi sa môže zdať paradoxom, že lietadlo štartujúce
z letiska v Andáchvo výške 3000m n.m., musí dosiahnúť vyššiu pozemnú
rýchlosť, ako to isté lietadlo štartujúce z morského pobrežia, kde je
tlak atmosféry vyšší než v Andách, Práve vyššia hustota vzduchu na
pobreží pôsobí lepšie pri aerodynamickom zakrivení profilu krídel a
tvaru trupu.
0
před 1837 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek