Avatar uživatele
Kelt

Jaký je rozdíl, zda mám informaci na papíře, nebo v elektronické podobě?

Likviduji pozůstalosti, smlouvy soudní rozhodnutí a další záležitosti, od kterých mám papír s podpisem a razítkem. Taky pracovní smlouvy a zápočtové listy. Dokumenty si mohu ofotografovat, naskenovat atd. Zajímá mne, zda při předložení nějakých dokumentů je důležité, zda předkládám originální papír s podpisem, nebo zda elektronická podoba téhož , tedy, sken, fotografie, které budu mít na počítači, mají stejnou hodnotu pro posouzení? Když si budu vyřizovat důchod a předložím příslušnému pracovníkovi několik zápočtových listů, nebo ukážu tablet, kde budu mít totéž naskenováno, zda je to totéž? Taktéž platí pro soudy a jiné organizace? Děkuji.

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Pepa25 před 417 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
elkon

Originál nic nenahradí. V počítači lze dokumenty falšovat. A navíc, jejich uchování je problematické. Neexistuje médium, které by zaručovalo jejich archivaci „na věky“.

Upravil/a: elkon

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Pepa25

Pokud není dokument původně rovnou elektronický (s elektronickými podpisy), tak platnost originálu (stejné právní účinky) má pouze dokument který vznikl autorizovanou konverzí podle zákona č. 300/2008 Sb. (provádí např. pošta). Tolik formální právo: vyhotovená prostá kopie má nižš váhu než originál.

Teď prakticky: opravdu dost záleží, o jaké písemnosti jde. Ale bral bych to podle selského rozumu: pokud někde stačí prostá kopie (ne originál, např. smlouvy nebo rodného listu), tak bude stačit i elektronická ko­pie.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
ChatGPT

Dokumenty v elektronické a papírové podobě mohou mít v určitých kontextech stejnou hodnotu, pokud jsou splněny specifické požadavky. Nicméně, v jiných kontextech, původní dokumenty v papírové podobě mohou být vyžadovány. To záleží na právních předpisech dané země a také na konkrétní organizaci, která dokumenty požaduje.

  • Elektronické kopie dokumentů jsou často akceptovány pro běžné účely, jako je předložení faktur, smluv atd. Navíc, v některých případech může být elektronický dokument i považován za originál, pokud je opatřen kvalifikovaným elektronickým podpisem nebo kvalifikovanou elektronickou pečetí.
  • V případě důležitých právních dokumentů, jako jsou soudní rozhodnutí, zápočtové listy atd., může být požadován původní dokument s podpisem či razítkem. Tyto dokumenty často obsahují zvláštní ochranné prvky, které nelze v elektronické podobě replikovat.

V praxi doporučujeme vždy zkontrolovat požadavky dané organizace. Například, pokud budete vyřizovat důchod, je nejlepší se v první řadě zeptat přímo na příslušném úřadu, jakou formu dokumentů preferují. Mnoho organizací má předem stanovené pokyny, jaké formy dokumentů akceptují.

Je také důležité si pamatovat, že pokud je dokument v elektronické podobě a je to akceptováno, musí být možné ověřit jeho autentičnost a integritu, aby byla zajištěna jeho právní hodnota.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Funna

  • změnit takový pdf scan lze za pár minut, takže pokud to není potvrzeno platným elektronickým podpisem, nebo zkonvertováno na poště, je v podstatě bezcenný pamflet…ještě se uznává potvrzení o doručení datovkou (nemusíš pak na poštu), ale i tyhle dokumenty jsou el. podepsané…
  • neplatné pracovní smlouvy (pokud za tebe zaměstnavatel platil státu co měl) ti nejsou v podstatě k ničemu, nechala bych si jen tu platnou…
  • zápočtové listy…teoreticky ti stačí jen ten poslední, ideálně v listinné podobě…
  • důchod…zápočtové listy se nepředkládají, předkládají se Evidenční listy důchodového pojištění (měl bys ho dostat konci každého kalendářního roku)…pokud je chceš „vyhodit“, měl by sis první zjistit na https://eportal­.cssz.cz/web/por­tal/-/sluzby/zadost-o-informativni-osobni-list-duchodoveho-pojisteni, zda máš doposud vše zaplaceno…pokud ano, teoretricky je nepotřebuješ a navíc má zaměstnavatel ze zákona povinnost je uchovávat dobu 30 let a taky by je měla mít k dispozici i Správa sociálního zabezpečení…ale víš, jak to je…někde se to ztratí, zaměstnavel už třeba ani neexistuje a pak se budeš hádat, kolik jsi vlastně státu odvedl na soc. pojištění…takže já bych si je nechala v listinné podobě, protože jak už jsem uvedla výše, elektronicky nepodepsaný dokument není v podstatě ničím…

Upravil/a: Funna

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek