Aerodynamické brzdy jsou tzv. brzdné štítky. Za letu může pilot vysunout tzv. brzdné štítky, které jinak splývají s trupem. Tím že je vysune vytvoří štítky aerodynamický odpor a výsledek je zpomalení letu ve vzduchu. Podobně jako by jsi z auta oknem vysunul široké prkno ! Podobným systémem ( ale menším) se vyvažuje letadlo aby letělo samo rovně ( tzv. fletnery).
Rušič vztlaku , nevím na co by se používal. Spíš se používají
vzletové klapky, které se při startu nebo před přistáním vysunují a
mění obtok křídel vzduchem
tak aby vztlak vzrostl a letadlo letělo i při menších rychlostech.
Přece nikdo nechce zrušit vztlak aby letadlo spadlo.
Po zasunutí klapek vztlak klesá a letadlo musí letět vyšší rychlostí
než při vytažených klapkách.
Vztlak se dá ještě zvětšit ofukováním křídel vzduchem
z turbokompresoru ve směru obtoku křídel vzduchem. Pokud by se ofuk
prováděl obráceně, proti obtoku vzduch , byl by to rušič vztlaku. Jenom
nevím k čemu by se používal.
Doplňuji:
Ne , klapky jsou posilovače vztlaku !
Upravil/a: mosoj
0 Nominace Nahlásit |
jen doplním mosoje- klapky jsou rušiče vztlaku
Doplňuji:
http://cs.wikipedia.org/wiki/K%C5%99%C3%ADdlo_letadla
na obrázku dole jsou rušíč vztlaku 9 a aerodinamická brzda 10 z toho
vyplývá, že jsou to oba spojlery. Ještě dávám zajímavý odkaz na
konstrukci letadel
http://lu.fme.vutbr.cz/ucebnice/opory/construction.php
Upravil/a: ponovotny
0 Nominace Nahlásit |
na krídle lietadla sa používajú dva druhy pohyblivých častí:
vzletové klapky (aileron), ktoré slúžia na zvýšenie aerodynamického
vztlaku a umožňujú let i pri nižšej rýchlosti.
poznáme ich tak, že s vysúvajú smerom dole, sú umiestnené na odtokovej
hrane krídla.
používajú sa i tzv. teleskopické ailerony, ktoré sú zasunuté buď jeden
do druhého (a celá takáto klapka je zapuzdrená v krídle) alebo sa postupne
vysúvajú jeden diel po druhom (mechanizmus klapky je pod krídlom).
potom sú na krídle tzv. brzdiace klapky, ktoré majú dve funkcie:
teda ich použitím lietadlo padá, klesá a znižuje rýchlosť.
poznáme ich tak, že s na krídle vysúvajú smerom hore, sú umiestnené
na hornej ploche krídla cca v 3/4 – 7/8 od nábežnej hrany krídla.
Doplňuji:
teda odpoveď na otázku:
nie.
Upravil/a: arygnoc
0 Nominace Nahlásit |