Avatar uživatele
Human

Je nejaký rozdiel medzi aerodynamickými brzdami a rušičom vztlaku?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 0 před 4100 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
mosoj

Aerodynamické brzdy jsou tzv. brzdné štítky. Za letu může pilot vysunout tzv. brzdné štítky, které jinak splývají s trupem. Tím že je vysune vytvoří štítky aerodynamický odpor a výsledek je zpomalení letu ve vzduchu. Podobně jako by jsi z auta oknem vysunul široké prkno ! Podobným systémem ( ale menším) se vyvažuje letadlo aby letělo samo rovně ( tzv. fletnery).

Rušič vztlaku , nevím na co by se používal. Spíš se používají vzletové klapky, které se při startu nebo před přistáním vysunují a mění obtok křídel vzduchem
tak aby vztlak vzrostl a letadlo letělo i při menších rychlostech.
Přece nikdo nechce zrušit vztlak aby letadlo spadlo.
Po zasunutí klapek vztlak klesá a letadlo musí letět vyšší rychlostí než při vytažených klapkách.
Vztlak se dá ještě zvětšit ofukováním křídel vzduchem z turbokompresoru ve směru obtoku křídel vzduchem. Pokud by se ofuk prováděl obráceně, proti obtoku vzduch , byl by to rušič vztlaku. Jenom nevím k čemu by se používal.
Doplňuji:
Ne , klapky jsou posilovače vztlaku !

Upravil/a: mosoj

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
ponovotny

jen doplním mosoje- klapky jsou rušiče vztlaku
Doplňuji:
http://cs.wiki­pedia.org/wiki/K%C5%99%C­3%ADdlo_letadla
na obrázku dole jsou rušíč vztlaku 9 a aerodinamická brzda 10 z toho vyplývá, že jsou to oba spojlery. Ještě dávám zajímavý odkaz na konstrukci letadel
http://lu.fme­.vutbr.cz/uceb­nice/opory/con­struction.php

Upravil/a: ponovotny

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
arygnoc

na krídle lietadla sa používajú dva druhy pohyblivých častí:

vzletové klapky (aileron), ktoré slúžia na zvýšenie aerodynamického vztlaku a umožňujú let i pri nižšej rýchlosti.
poznáme ich tak, že s vysúvajú smerom dole, sú umiestnené na odtokovej hrane krídla.
používajú sa i tzv. teleskopické ailerony, ktoré sú zasunuté buď jeden do druhého (a celá takáto klapka je zapuzdrená v krídle) alebo sa postupne vysúvajú jeden diel po druhom (mechanizmus klapky je pod krídlom).

potom sú na krídle tzv. brzdiace klapky, ktoré majú dve funkcie:

  • znižujú rýchlosť letu aerodynamickým odporom,
  • znižujú vztlak krídla,

teda ich použitím lietadlo padá, klesá a znižuje rýchlosť.

poznáme ich tak, že s na krídle vysúvajú smerom hore, sú umiestnené na hornej ploche krídla cca v 3/4 – 7/8 od nábežnej hrany krídla.
Doplňuji:
teda odpoveď na otázku:

nie.

Upravil/a: arygnoc

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
ponovotny

mosoj- máš pravdu, v doplnění jsem dodal opravu.

před 4100 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava