Avatar uživatele
JájsemRaibek

Je pravda, že vrtulník nesmí za letu stát dlouho na jednom místě, protože by mohl spadnout?

Je pravda, že vrtulník nesmí za letu stát dlouho na jednom místě, protože by mohl spadnout? Prosím odpověď i s nějakým odkazem na důvody.
Zdroj: No sem to maloval :D

Zajímavá 0 před 2853 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Dochy

Vím o jednom riziku, četl jsem o tom nedávno. Ale pokud vím, tak je to risk zejména v nízkých výškách (např. příliš pomalý start apod.)
Jde o to, že vrtulník se vrtulí „opírá“ o vzduch, který tlačí pod sebe. Za jisté situace si ale může vytvořit výr vzduchu, kdy se vzduch kolem vrtule vrací nahoru a zas vrtulí nasává a tlačí dolů… Když se ta masa vzduchu takhle hezky rozhejbe, pak je vrtulník vlastně uzavřen uprostřed bubliny vzduchu který si vrtulí honí furt dokola a sám se snaží letět v proudu vzduchu padajícího dolů – na to by ale potřeboval ještě větší výkon vrtule a ten už tam nemusí být.
Našel jsem něco tady:
http://www.vrtul­nik.cz/teorie/pi­lotaz-z.htm
Podle toho není kritická nízká výška, ale zejména třeba klesání na místě.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
mzm

Spadnout asi ne, piloti lítají tak, aby ani s vrtulníkem nepadali (https://en.wi­kipedia.org/wi­ki/Helicopter_he­ight%E2%80%93v­elocity_diagram), ale maximálně nouzově přistáli. Jak píše Hornisse, třeba Mil Mi-2 měl při visu (to je to, že stojí na místě) problémy s přehříváním.

To, co zmiňuje Dochy je známo jako vírový prstenec (vortex ring – viz net) a vzniká při klesání, při visu by za určitých podmínek nejspíš taky, ale neslyšel jsem o tom.

A i v případě, že dojde palivo nebo se pokazí motor vrtulník přistává autorotací, jak píše Pruzkumnik. To jde, pokud je vrtulník dostatečně vysoko nebo letí dostatečně rychle (viz ta dead men's curve). Tam je důležitá energie. U velkých vrtulníků jde více méně z dopředného letu, tedy kinetická energie celého stroje, u RC bývá dost energie i v samotné vrtuli, takže klidně může přistát i kolmo dolů (osobně vyzkoušeno).

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Quimby

Vrtulník podle mě může stát na místě tak dlouho dokud mu nedojde palivo, nevidím důvod, proč by měl spadnout dřív.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kepler

Nenapadá mě pro to žádný důvod. Leda to, že by případný útočník měl snadnější práci s použitím zbraně VDTSV (velmi dlouhá tyč na srážení vrtulníků).

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Pruzkumnik

Pokud bude stát dlouho ve vzduchu na jednom místě a dojde mu palivo tak ano, ovšem i pád vrtulníku se dá přežít
jak začne padat vrtulník, začne se otáčet hlavní rotor, vznikne vztlak a vrtulník dopadne o dost méně tvrději než kdyby byl bez vrtule
Na tady tom principu funguje třeba virník(autogyro)
http://www.vrtul­nik.cz/gyro/gy­ro3.3.gif
Hlavní rotor není poháněný motorem jen proudícím vzduchem pohybem vpřed tlačnou vrtulí

Ještě přidávám video Virníku :D
https://www.y­outube.com/wat­ch?v=9kxu543VwlA
i v jedné Bondovce byl :D
https://www.y­outube.com/wat­ch?v=WbCnvxiF_rw

Upravil/a: Pruzkumnik

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Hornisse

Mohlo by to být z důvodu přehřátí. Při visu (tak se říká „stání“ za letu) se využívá vysokého výkonu motorů (vyššího než za dopředného letu) ale přitom kolem vrtulníku neproudí velké množství vzduchu, se kterým mohou některé komponenty počítat.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
mzm

Dochy, více méně souhlasím, akorát v nízkých výškách (do dvou půrměrů rotoru) k tomu prakticky nedochází (nebo jsem neslyšel, nezažil). Z vortexu se dá odstat vyšším výkonem, ale to obvykle velké vrtulníky nemají (RC to zvládá), takže z vortexu se dostávají pohybem někam do boku mimo prstenec. Piloti jsou na takové případy pečlivě školení, RC piloti po několika pádech taky. :)

Vis potřebuje skutečně více energie jako let od určité rychlosti. Zase ve výšce do těch zmíněných dvou průměrů rotoru stačí zase méně energie kvůli tzv ground efektu, kdy se vzduch „odrazí“ od země a vrtulník „sedí“ na jakési bublině. Nevýhoda je, že vrtulník je na téhle bublině poměrně dost nestabilní a má snahu uhýbat.

P.S. Vrtulník, může tvořit víry, výry asi jen těžko.. :)

před 2851 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Jo, trochu jsem si pomotal dva různé problémy dohromady. (nestabilita nízko a ten vír). S tím Y/I máš taky pravdu, už se stydím 😉

před 2851 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Průzkumník: souhlas, ale s těmito výhradami: takto lze přistát (dokonce měkce)jen s vrtulníkem za dopředného letu. Podmínkou je určitá minimální rychlost a výška letu. Rotor se přepne do režimu autorotace (odpojí se od motoru) a lze s ním manévrovat.

před 2853 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava