Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 1436 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Sebelepšie autonomné riadenie v súčasnej dobe nenahradí plne človeka. Len si spomeňte na toľko vychvaľované autá s automatickým riadením, mohutným software, ktoré zlyhali (najčastejšie v USA) práve na maličkostiach, keď by človek intuitívne „malíčkom“ zvládol situáciu. Nevýhoda súčasného autonomného riadenia je práve v jeho „myslení“. Dokáže robiť len to, čo má v programe, na rozdiel od mysle človeka, ktorý dokáže chýbajúci prvok imrovizáciou premostiť. Napríklad, ak zlyhá nožná brzda, brzdí motorom, ručnou brzdou, prípadne si to namieri na plot, o ktorý sa „oprie“. Pre automatiku plot je prekážka, ktorú treba obísť.
Iné je, ak automat dokáže odmietnuť jazdu šoférovi, ktorý nie je
plneschopný riadiť (pod vplyvom omamných látok, alebo zo zdravotných
dôvodov, prípadne nadmernej únave) akékoľvek vozidlo (motorové,
bezmotorové).
S tým plne súhlasím, ale ani to tak skoro nebude zavedené u všetkých
vozidiel.
Upravil/a: led
3Kdo udělil odpovědi palec? Dochy, Kepler, aliendrone
před 1435 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Všichni lidé v mém okolí co bourali, bourali střízliví (až na jednoho, kterej se zlil pod obraz a skoro sjel z mostu). Většinou se jednalo o nepříliš v řízení si jisté ženy, jakkoliv stereotypně to zní. Nechlastat tedy, myslím, nestačí.
Autonomní prvky se do aut jistě budou přidávat, různé senzory
sledující pobíhající děti, vzdálenost vozidla před námi, s možností
zabrždění nehledě na vůli řidiče. Takové vychytávky jsou velmi
důležité a v autech by být měli. Více očí (senzorů) víc vidí.
Plně autonomní doprava je prokazatelně rychlejší, efektivnější a
bezpečnější. Komplexní software prostě chyby nedělá. Otázkou je, zda
bude vůle u lidí, vzdát se manuálního řízení. Je zde velký potenciál
pro kamionovou, námořní, leteckou a železniční dopravu. Ta podle plné
automatizaci asi nejdříve. Až lidé uvidí, že ty vlaky a letadla jezdí
samy bez lidí, tak si třeba řeknou, proč nezavést plně autonomní dopravu
i pro osobní automobily.
Do budoucna by se také mohl snížit počet automobilů a dopravu přesunout
pod zem, vytvořit síť hyperloopů.
2Kdo udělil odpovědi palec? Kepler, aliendrone
před 1435 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Souhlasím s Kristusákem, naprostá většina situací, kdy mě někdo sestřelil (a že jich BYLO, i několikrát do roka!)) nepadá na vrub lihu, ale mozkové insuficienci řidičů/ek.
Jakkoliv má naše přeskrásná bludička do morálního bahna lákající pravdu ohledně nedostatků SW řešení, tak jsem přesvědčen, že již DNES by se DRAMATICKY snížil počet nehod při jeho CELOPLOŠNÉ aplikaci.
Bohužel lidský faktor je natolik „vynalézavý“, že jakákoliv zatímní aplikace kombinovaného lidsko-strojového řízení provozu je nedostačující z hlediska bezpečnosti. NJN, prostě to, co je schopen vymyslet a ztropit na silnici debil se zkrátka vymyká jakémukoliv serióznímu myšlení/rozboru včetně silně pokročilého heurestického modelování. A že i samotní programátoři jsou v omezeni/chybují tomu ještě přidává.
Každopádně je jisté, že tohle (nějaký integrovaný informačně-řídící systém) JE budoucnost dopravy, o tom žádná. Že budou nehody připsatelné na vrub strojové inteligenci nepochybuji (a to VŽDYCKY), ale již se samotné logiky věci a její podstaty takové události budou s postupujícím vývojem stále méně četnější a čím dříve se nedokonalí lidé „vyškrtnou“ z rozhodování, tím rychleji toho dosáhneme.
Na druhou stranu životní praxe mi říká, že LIDÉ dokáží ZPRASIT VŠECHNO, i tu nejlepší ideu, takže kdoví, jak dlouho to potrvá, než se posuneme dál. Však se podívej na poslance a jejich „dodatky“ k zákonům v připomínkovém řízení (které mají sloužit k „vylepšení“, bohužel OPAK je prakticky VŽDY realitou a výsledkem jsou standardně vydávané zákonopaskvily). Toho jediného se v tomto směru bojím. ;) :D :D
0 Nominace Nahlásit |
„Komplexní software prostě chyby nedělá.“ krásna teória, sen budúcnosti. Software je tvorené človekom a človek je tvor omylný.
Nepíšu o umělé inteligenci a dosažení singularity.
Na provoz dopravy stačí “pouhé” strojové učení a dnes běžně
dostupný SW.
Strojové učení? Ale strojové učení je právě o tom, že stroji ukážete kdy rozhodl špatně a to je v dopravě dost drahé jak n majetek tak na životy a zdraví. Bohužel ten komplexní software je odkázaný na to aby dostal správné info o tom co je jiné auto, co je člověk (od batolete přes statného vzpěrače po shrbenou babičku) a co je jen pytlík od rohlíků pohozený na silnici. A to je zatím asi největší problém.
led>>> Vaše Excelence, jakkoliv souhlasím, tak již dnes se „blýská na lepší příští“. Doba, kdy člověk byl jediným tvůrcem algoritmů definitivně končí a začíná doba, kdy totéž budou mnohem účinněji řešit samotné stroje. (programy budou vymýšlet programy) Však si počtěte > https://sciencemag.cz/alphazero-obrovsky-triumf-umele-inteligence-v-sachach/ , je jasné, že tomuhle nedokáže žádný člověk konkurovat.