Nepohoršuje…
😉
Pokládám ty ´genderistky´ za naprosto zmatené a byl bych je ochoten
považovat i za směšné – nebyly-li by tak agresivní, uřvané a
manipulátorské – takto mne pohoršuje, co všechno si neslušný člověk
může dovolit aniž mu je – obrazně řečeno, rovnou plácnuto přes
čenich…
0 Nominace Nahlásit |
nepohoršuje, ale rozhodně je dobré se zamyslet nad tím, jak je role žen na světě prezentována nejenom v učebnicích, ale i v pohádkách a mezi lidmi vůbec. Mám dojem, že rovnost práv spočívá v tom, že si každý člověk (ať muž či žena) může sám zvolit, kam chce svůj život směřovat. Takovému svobodnému výběru můžou bránit zákony a nařízení, která ženám leccos neumožňují (to se za uplynulých sto let dost změnilo, v tomto ohledu opravdu panuje v řadě zemí rovnoprávnost – de iure) a pak také tuny stereotypních přesvědčení, které člověka zvláště v dětském věku fatálně ovlivňují. Jestli má někdo v naší společnosti dojem, že ženy mají stejné možnosti (de facto – nejenom de iure), jako mají muži, tak je patrně slepý. Ta básnička to samozřějmě nezpůsobuje, je to jen kamínek v mozaice, nebo spíš ilustrace momentálního stavu českých myslí.
0 Nominace Nahlásit |
Nepohoršuje. Jen možná to: K ČEMU jsou … 🙂
Pro srovnání básnička stejného autora o klucích:
Páni kluci
Páni kluci jsou tu k tomu,
aby svět byl veselý.
Vystartují ráno z domu,
jako když je vystřelí.
Nevydrží chvíli v klidu,
píšou na zeď, kdo co je,
prozkoumají Antarktidu,
promění se v kovboje.
Na potoce staví jezy,
loví lvy a vorvaně,
vymýšlejí vynálezy,
chytí hvězdu do dlaně.
Neleknou se blesku, hromu,
nevadí jim mráz a led.
Páni kluci jsou tu k tomu,
aby se svět točil vpřed.
Jiří Žáček, sbírka Nesedejte na ježka, 2003
0 Nominace Nahlásit |
Nepohoršuje mne ani v nejmenším, naopak se mi líbí a připadá mi pro děti vhodná.
0 Nominace Nahlásit |
Je to básnička pro děti, ty to rozhodně nebudou řešit.
Vůbec mě to nepohoršuje, proč musej furt všude hledat nějaký
podtexty.
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
Básnička mi připadá normální, spíš mě pohoršuje, jakými drobnostmi se ministerstvo školství zabývá. To nemají k řešení důležitější věci?
0 Nominace Nahlásit |
Nepohoršuje, protože je to produkt jiné doby a autor to jistě nemyslel zle. Ale přesto ji považuji za pro děti nevhodnou a odstranil bych ji.
0 Nominace Nahlásit |
Chudák pán bůh se svým genomem člověka.
Blbce nemineš. Zde není o čem diskutovat. Je třeba se bránit!!
0 Nominace Nahlásit |
Nepohoršuje. Je to vývoj a stále to nejlepší, s čím musíme pracovat. A nakonec vždy byly děti už od malička vychovávány tak, aby po skončení školy byly ochotné ze sebe vydat co nejvíc a požadovali jako dospělí za to co nejmíň – teď je pouze trend jít více do extrému. Je to další příklad rozevírajících se nůžek kdy méně chápavé děti budou ještě hloupější a bystřejší děti se zase naučí číst mezi řádky, prokouknou ty podvůdky a stanou se v životě úspěšnými a šťastnými.
0 Nominace Nahlásit |
Pohoršují mne ti „křiklouni“. Nemají nic pořádného na práci a ještě za to berou peníze. Dříve by se řeklo – dejte jim do ruky lopatu !
0 Nominace Nahlásit |
Tím problémem je nedemokratičnost v médiích. Zatímco i malé menšiny se musejí dostat ke slovu, tak není možné, aby zabíraly v médiích čas a místo svými uměle generovanými pseudo-problémy!
Příroda či Bůh stvořili lidi ve dvou pohlavích. Některé věci máme a děláme zaměnitelně, jiné má každé pohlaví své. Muž i žena jsou stejně hodnotní. To ale neznamená, že by mohli mít stejné úkoly na 100%.
Ale vraťme se k tématu demokracie v médiích: měli bychom sledovat, jak je utlačovaná většina. Chazarský slovník končí výrokem: Malé ryby okusují velkým rybám uši.
Upravil/a: pgk
0
před 2849 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Gecco, mne na tom pohoršuje jen to,
že těm křiklounům naslouchá MŠMT…
Jo a štve mne překlep v otázce → doufám, že jej Annas nebo Quentos opraví, abych si kvůli němu nevyčerpala možnost doplnění otázky…
a proč „křiklounům“? Ti křiklouni mají stejné právo na slušnou formulaci názorů (což se i děje) jako kdokoli jiný.
V tomhle případě to opravdu vidím na křiklouny.
Když si básničku přečtete, zjistíte, že hledají problém
někde, kde žádný není.
tak třeba tohle mi jako „křik“ nepřipadá. Spíš solidně
vyargumentovaný text.
http://a2larm.cz/2017/01/k-cemu-jsou-kluci-na-svete/
Vidíš – a mě to připadá jako jednostranný pohled na věc záměrně
(manipulativně) prezentovaný jako pohled logický a vyvážený…
😉
„Křik“ nemusí spočívat pouze v intenzitě hlasu, ale i v záměrné
manipulaci…
___
Jo – bylo by to na delší diskusi, na kterou tu není prostor. Pokusím se
to zjednodušit – autorka si v textu stěžuje na genderovou nevyváženost
učebnic pro děti – OK, má pravdu.
Maminky a tatínkové mají v rodině různé role a jen těžko tatínka
přiměješ rodit či kojit.
Málokdy uvidíš, že maminka vyráží na výlet a tatínek doma pečuje
o domácnost (myslím, že nejobvyklejší je, že vyráží celá rodina, ale
pokud někdo zůstane doma, je to častěji maminka – a tento stav není
způsoben učebnicemi)…
___
Takže – mají učebnice pro malé děti (které těžko budou zajímat
příběhy o tom, ´kterak sufražetka našla štěstí´) odrážet reálný
život (přiměřeně realisticky – tedy tak, jak to ony mohou opravdu
pozorovat) nebo pro potěchu feministek konstruovat společenský život
takový, který okolo sebe neuvidí (či jen výjimečně)?
___
Píšeš – „solidně vyargumentovaný text“ – já vidím text
manipulativní a ano, vyargumentovaný – ale záměrně jednostranně.
😉
já tam tedy žádnou manipulaci nevidím. Že je u nás v současnosti běžné, že tatínci jezdí s dětmi po výletech, zatímco maminky doma vyvařují je možná pravda, to ale nijak neznamená, že je to něco daného. Stejně tak je u nás v současnosti běžné, že ženy dostávají na mnoha pozicích o víc jak 20 % menší mzdu za stejnou práci. Víc se teď rozepisovat nemůžu, ale souhlasím, že se o tom dá mluvit víc.
No jo – já tam tu manipulaci vidím…
😉
Nechme stranou otázku mezd (jistě, taky je podstatná – ale zbytečně by
rozmělnila stávající diskusi).
Já se vrátím ke své otázce – měly by učebnice po nejmenší zobrazovat
realitu anebo řešit společenské situace o tom, zda je to tak správně?
Připomínám – bavíme se o učebnicích pro nejmenší – ne pro druhý
stupen základní školy či školy střední…
😉
krátké shrnutí odkazovaného článku:
(uvedení to tématu pominu)
1/ první odstavec shrnuje fakt, že učebnice odrážejí „ducha doby“ a
že se časem proměňují. Zvýrazněna je skutečnost, že role poučujícího
dospělého se postupně proměnila.
2/v druhém odstavci autorka píše, že obsah učebnic považuje za
důležitý, protože se jedná o obraz světa, který se dětem
předává – pak je tam zmíněná pasáž „Táta má kolo…“. Také
tato ukázka je svým způsobem charakteristická pro to, s čím je možné se
v učebnicích setkat. Následuje básnička o telátkách, štěňátkách
atd., ve které jsou ženy jako maminky s miminky rovněž představeny jako
logické vyústění předchozích dvojic.
3/ ve třetím odstavci autorka vyjadřuje nelibost nad podobnými srovnáními,
přičemž naznačuje podobný příklad, kdy by byli muži přirovnávání ke
kozlům či býkům (to opravdu není ve slabikářích běžné, třebaže by
se to nabízelo). Následně se znovu vrací k příkladu s kolem, ze kterého
vyvozuje, že sugeruje představu ženy, která jen sedí doma.
4/ v dalším odstavci autorka píše, že dívkám je jako vzor předkládána
především role maminky a chybí další pozitivní (to je podle mě asi
jádro tohoto textu, nejde o to, že by role matky měla být podle
„šílených genderistek“ nyní tabu, jde o to, že ženy jsou často
redukovány především na matky či kuchařky, zatímco jiné příklady
chybí).
5/ odstavec zdůrazňuje to, že kritika vzdělávacího obsahu – v tomto
případě genderových stereotypů – patří do veřejné debaty. Zároveň
autorka přiznává, že představy různých skupin jsou o tomto tématu
logicky různé, proto je nutné o věci debatovat. (jakákoli debata ale
nemůže pokračovat, pokud zastánci jednoho názoru dehonestují své odpůrce
alla Klaus, či používají zmínky o uřvaných křiklounech, agresivních
feministkách, neomarxistech atd.)
5/ pátý odstavec zmiňuje častou námitku, že ženy dnes všechna práva
již mají (jenže to je často právě jen „de iure“), v učebnicích ale
vystupují hlavně v rolích matek; vědkyní, filozofek, spisovatelek tam
opravdu moc není („moc není“ je v tomto případě eufemismus).
V posledním odstavci autorka naprosto jasně píše, že výsledkem
posuzování genderové vyváženosti opravdu nemá být jen nějaké
odstraňování závadných textů, naopak by se mělo jednat o komplexní
pohled na to, co v učebnicích je a co tam třeba chybí.
učebnice vs. realita – učebnice nejsou etnografickým výzkumem. Ten by
měl opravdu co nejlépe zaznamenat realitu okamžiku. Učebnice jsou naopak
jedním z více zdrojů, které u malých dětí realitu pomáhají utvářet
či upevňovat. Malé děti jsou takové „houby“, které prostě nasají to,
co okolo sebe vidí, s čím se setkávají. To předávání vzorů
neprobíhá pouze u dětí na 2. Stupni, to se děje už mnohem dříve –
jakmile děti začnou brát rozum. Doporučuji k přečtení knihu
o vývojové psychologii.
Sám můžu potvrdit, že osobně vnímám roli ženy jinak, než byla
většinově vnímána před několika desetiletími. Chápu, že řada lidí to
může vidět pro změnu konzervativně, nechápu naopak, proč by poukazování
na odlišné pojetí ženy, než si někteří představují, mělo být
zesměšňováno a skandalizováno. Já myslím, že těm „ukřičeným
genderistkám“ nejde o to, aby vše bylo naopak a černá se stala bílou,
jde tu spíš o skutečnou možnost volby, která není silně ovlivněná
předem prostřednictvím velkého množství naučených stereotypů. Sám jsem
ve svém dětství vyrůstal poměrně dlouho v méně podnětném prostředí
a obklopen rasistickými názory. Moje představy o budoucím životě
v podstatě odpovídaly tomu prostředí – prakticky žádné velké
aspirace, hlavně replikace toho, co jsem znal z okolí. Když jsem se posléze
dostal do jiného prostředí, otevřel se mi dost jiný svět.
Víc dnes nepíšu, už tak jsem překročil týdenní maximum.
Tak – a to je přesně to, o čem jsem psal…
Tady – podle mne, není na takovouto diskusi ´prostor¨…
___
Nechtěl jsem rozmělnit diskusi (a přesně to se stalo), můžeme klidně
pokračovat mailem – ale asi to k ničemu nepovede).
Odpověd na svou otázku jem nezískal (jednoduchá otázka – odpověd –
¨odkaz na článek a jeho rozbor¨ – sorry, ale to fakt nebudu ani
číst…).
___
gecco na centrumu…
Ale – zkus si znovu přečíst, že se snažím o zjednodušení
diskuse – ne o její rozšíření…
😉
Pěkný večer přeju.
___
BTW – jen na okraj – znáš i nějaké články nebo publikace z jiné
(opačné) strany spektra???
Genderová manipulace se projevuje spoustou způsobů.
Například si můžeš všimnout, jak si autorka stěžuje na to, že je v čítance zmínka, že maminka má kolo, ale je doma u mimina a automaticky to interpretuje jako „maminky nepotřebují kola, stejně mají sedět u mimina“. Jako by čítanka něco takového chtěla říct. Nebo jednoduchou říkanku, která má naučit děti názvy mladých různých druhů z toho, že nabádá k tomu mít děti. Protože to zmiňuje, že maminky mají miminka. TO je manipulace. TO je paranoia. TO je ublíženectví.
Pak žbleptá o nějakém „v chlapcích se buduje pocit nadřazenost“ a „co je holčičí, to je e-e“. K tomu prvnímu nepředkládá žádný argument, prostě konstatuje. Já si tedy opravdu nevzpomínám, že by kdokoli dospělý nebo nějaká říkanka naznačovala mojí nadřazenost. A na to, že „holčičí“ je e-e jsem přišel sám, ani to mi nikdo nevnucoval. Změnil jsem názor až v pubertě a nikomu nebylo uškozeno. Mám takový dojem, že holčičky si také nemyslí o klucích nic hezkého, ale to je pro paní genderistku naprosto v pořádku, to se ani nemusí zmínit.
A nakonec se zabývá tím, že „rovnost stále nemáme“ a je „jen de jure“. Na což odpovídám „rovnost MÁ BÝT de jure“. Rovnost má být z hlediska zákona, z hlediska ekonomiky. Ano, ve společnosti existují rozdělené role. Od ženy se očekává něco jiného než od muže. Ale co genderistky rády ignorují a bagatelizují je to, že obě pohlaví jsou na tom stejně. Každou pitomost, ve které mají navrch muži, vyzdvihují na ohromnou nespravedlnost a kdykoli mají (i třeba výraznou) výhodu ženy, to je přeci v pořádku.
Očekává se, že ženy ví málo o fotbale? Odporný sexismus proti
ženám!
Přístup „ženy a děti první“ při katastrofách? V pořádku.
Jen muži jsou odváděni do války? V pořádku.
Muži nemají reprodukční práva? V pořádku.
Zmiňuje bojovnice za volební právo žen v USA. Co nezmiňuje? Že muži nemají univerzální volební právo dodnes. A že to omezené, které mají teď, dostali je dvacet let před ženami. Do té doby byla rovnost.
Už jen zbývá, aby zmínila, že „ženy berou méně za stejnou práci“. Mýtus kritizovaný mnoha ekonomy. Ten je třeba tak rozšířený, že pronikl i mezi lidi, které tohle téma obvykle nezajímá. Zhruba jako „lidé používají jen 10% mozku“. Tak rozšířený, že ho jako politickou páku používají i vrcholoví politici…
A to říkám přesto, že podle mě je tahle básnička přes čáru a odstranil bych ji. Protože narozdíl od všech těch ostatních blbin, na které si paní stěžuje, tahle skutečně naznačuje, že ženy „by měly“ být maminkami, což považuji za nepřípustné.
Psychotic: já ty čítanky ale znám a vím jak vypadají, čili nějaké
povědomí mám. Pokud vytáhneme jeden jediný případ, tak se z toho
samozřejmě nedá vyvozovat příliš mnoho. Pokud bychom se tomu měli
věnovat více, tak by to znamenalo určit kritéria a provést rešerši
opřenou o nějakou statistickou analýzu. Tím se mimochodem řada lidí
zabývá (já tedy ne, protože mám jiné věci na práci), píšou se na to
téma práce u nás i v zahraničí.
Co se týče příkladu s kolem, tak to za manipulaci můžu těžko
považovat. Vím, z čeho autorka vychází a vím, jaký z toho má dojem.
Ten se u řady lidí bude lišit, to považuji za přirozené. Nějak ale
nechápu, proč nejen zde na těchto stránkách řada lidí reaguje na tyto
věci takto těžce podrážděně. Bylo by spíš vhodné řešit, co
konkrétně připadá na několika zde zmíněných případech komu
problematické, zhodnotit, jak to vnímá více lidí a v určitých
případech se snažit využívat v učebnicích takové texty či obrázky,
které budou více neutrální, či možná přesněji – sestavovat učebnice
celkově pestřeji. Ano, příklad, že maminka je jako kačenka či fenka a
může být v určitém kontextu výstižný a neutrální příklad, v jiném
kontextu se bude jednat o další utvrzení v tom, „jak to s holkama na
světě je“ a jak to má být i nadále.
Aby ale bylo možné s kýmkoli o čemkoli bez předsudků mluvit, musí se
předem zdržet vyjádření typu „blábolí, žbleptá“, protože to je
opravdu cesta vedoucí pouze k tomu, že se názoroví oponenti snaží
především si neporozumět. Víc rozebírat dnes nebudu, protože vše
podstatné patrně již zaznělo a navíc mě čeká ještě
další práce.
annas | 5913 | |
Drap | 4617 | |
led | 3001 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1647 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1306 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |