Existence zákazu knih v dnešním slova smyslu souvisí s vynálezem knihtisku. Od té doby se začaly šířit zákazy různých knih.
Knihtisk byl považovaný za ďábelský vynález. V roce 1471 vyhlásil papež Sixtus IV. zavedení předběžné cenzury.. Od 17. století hráli jezuité významou úlohu v zákazu knih.
"Za nejstarší tištěný seznam zakázaných knih je považována v Čechách publikovaná redakce papeže Klementa VIII., kterou z iniciativy arcibiskupa Zbyňka Berky z Dubé vytiskl v Praze roku 1596 Václav Martin z Jenčic.
Otázka je nepřesná, neuvedl jste,. zda jde o knihy psané, nebo tištěné atd. V jakém smyslu.
--
Taklže si zkustte přečíst něco z historie o zakázaných knihách.
http://files.husova-knihovna-v-modranech.webnode.cz/200050369-7e3d77f372/libri_prohibiti.pdf
–
Stejně zde – najdete Seznam zakázaných knih .Křesťanská církev již od
svého zrodu bojovala proti názorům a knihám, které se neslučovaly s její
vírou, třeba Talmud byl zakázaný, podíl na zákazu mají i papežvé
atd. – šlo o dobu před vynálezem knihtisku.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Index_librorum_prohibitorum
Možná si vzpomenete na Husa,.který četl také zakázané knihy jednoho myslitele.
Ještě jsem si vybavila román Milenec lady Chatterleyové od DavidaHerberta Lawrence. V Anglii byl zakázaný do r. 1960, i když byl napsaný l v r. 1928., a to kvůli svému obsahu.
Pokud jste si prošel odkazy, tak jste se dověděl, že už " v Matoušově evangeliu (5,29–30) se nachází pasáž o zřeknutí se všeho, co by mohlo člověka svádět ke hříchu a ohrožovat jeho spásu, což první křesťané aplikovali i na knihy.
Rovněž Jan Amos Komenský v souladu se Sklutky spoštolů doporučuje křesťanům, aby se zbavili knih pohanských mudrců (tj. řeckých a římských básníků a filozofů). Zde jasně vidíme, že dogmatická konfesijní hlediska svazovala i takovéto velikána humanismu."
Upravil/a: annas
3Kdo udělil odpovědi palec? led, Drap, aliendrone
před 2083 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Podle mého názoru je to blbost. Kniha je zdroj poznání, stejně jako
jiná média. Lidský mozek není primárně určen jako paměť. Jak říkal
Werich: blbí si pamatují, my na to nemáme čas. Chytří musejí
přemejšlet. Nebo tak nějak. Teď si představ, jak by dopadla civilizace bez
toho, že by neměla jak předávat poznání. Jo, byly i takové, které jen
vyprávěly svým potomkům. Už neexistují.
Ještě k těm literárním kritikům: ti existují stejně dlouho, jak trvají
knihy. Neexistuje kniha, která by byla po chuti všem bez rozdílu. Snad vyjma
knih praktických, technologických a vědeckých. První kritik není znám.
Třeba Židé:
cože, Nový zákon, co si ti křesťané dovolují?
Upravil/a: Kepler
1Kdo udělil odpovědi palec? aliendrone
před 2083 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Sokrates, proto taky nic nenapsal. Ale v jeho době ještě knihy nebyly (v pravém slova smyslu) ani kodexy, ale „jen“ svitky. Kritizoval spíš písmo všeobecně, protože prý odpoutává lidi od důležitějších věcí (mezilidských vztahů a řešení praktických náležitostí ve společnosti) a hlavně tvrdil, že si lidé neustálým zapisováním a čtením vysoce oslabují paměť (lidé ve starověku měli prý neuvěřitelnou paměť — během chvilky si zapamatovali např. velmi dlouhá souvětí – třeba nějaké řeči a dokázali je slovo za slovem přednést i hodně dloho poté, co to slyšeli).
Zastával názor, že vše potřebné se lidé dokážou naučit v (příméch) kontaktu mezi sebouanebo na to přijsou sami díky vlastnímu myšlení (a pomocí autoregulace učení) a že díky dobré paměti si vše důležité pamatují.
Upravil/a: Anikitos
1Kdo udělil odpovědi palec? aliendrone
před 2083 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Lze předpokládat, že to tak bylo, ale jeho jméno už dávno zapadlo v zapomnění.
0
před 2083 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Volil jsem špatně slova, Sokrates přímo písmo nekritizoval, ale nebyl jeho zastáncem ani podporovatelem a výše uvedenými důvody jen vysvětloval proč sám nic nepíše, a co si myslí o různých písemnostech.
Taky zastával hlavně názor, že člověk by se měl ve všem trochu vyznat, ale do ničeho se zcela neponořovat (znát jen základy), protože každý obor a jeho různá odvětví mohou člověka zaměstnat (fascinovat) po celý jeho život, a tak ho odvedou od skutečného života a nemohl by se tak věnovat víc praktickým věcem (prospěšným společnosti) a vztahů s lidmi – v tom viděl jeden ze základních pilířů rozvíjení mysli a získávání novvých vědomostí (v diskutování s lidmi a vzájemné sdílení všech svých poznatků).
Vložila jsem odkazy, tam je vše o pálení knih, jenže pochybuji, že to to bude žák číst, vybrat si z toho co ptořebuje.
Dnes jsem něco hledala, našla jsem tento citát.
„George Bernard SHAW: Předností většiny knih je, že je možno se bez nich obejít.“
I když nejde o první autora, ale jiný důvod.
Sokrates žádné dílo nenapsal, zavedl dialog. Ale tvrdil, že vědění je to dobré, co člověk ví.
Pálily se knihy i ve starověku, ale šlo o tzv. knihy pohanské.
No, knihy se pálily až na konci starověku a pálit je začali křesťané;
ony pohanské knihy byly všechny spisy, které nebyly Bible (nebo nějaké
spisy s duchovní tématikou) = takže skoro veškerá moudrost starověku.
Jak prohlásil Sulejman I., když se dozvěděl o papežském seznamu
zakázaných knih: „Poprvé vidím, že by se někdo bál knihy.”
Sokrates ale přece dialog nezavedl – to byl Platon (v jehož téměř všech dílech Sokrates vystupuje).
https://cs.wikipedia.org/wiki/Sokratovsk%C3%A1_metoda
Píše o nich samozřejmě Platon.
„V řadě raných dialogů hovoří Sókratés s lidmi, kteří jsou pevně přesvědčeni, že jsou odborníci a že něco spolehlivě vědí. Sókratés svými otázkami nejprve zpochybní jejich domnělé vědění a v některých případech je pak dovede k hlubšímu, pravdivějšímu porozumění a náhledu.“
Proto se dialogy nazývají sokratovskou metoda.
Otázka je nepřesná. KLdo byl první, těžko říct.
Křesťanství ničilo pohanské,. katolící evangelické knihy atd.
Tady jsem našel i úryvek z Platonova dialogu Faidros, ve kterým Sokrates
vysvětluje „chyby psaní“ (takže ne přímo písma, ale spíš
zapisování si – např. poznámek, ale asi i užitečných
vědomostí…):
http://poznamkypodcarou.blogspot.com/2010/09/negramotna-filosofie-sokrates-o-pismu-1.html
http://poznamkypodcarou.blogspot.com/2010/09/negramotna-filosofie-sokrates-o-pismu-2.html
(Platon je sice velký myslitel, ale o jeho věrohodnosti ohledně Sokratovy
osoby se dá často pochybovat. Daleko spolehlivějším zdrojem o Sokratovi je
Xenofon, ale ten myslím nezmiňuje nic o Sokratově vztahu k písmu (či
„ke psaní“).
annas | 5913 | |
Drap | 4652 | |
led | 3008 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2243 | |
zjentek | 1663 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1426 | |
quentos | 1424 | |
elkon | 1336 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |