Avatar uživatele
dust8

Kdo nese odpovědnost za úmrtí, které zaviní autopilot?

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? annas před 1839 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
anonym

technicky vzato pilot. Protože ten tam sedí právě a za pár let už vlastně pouze proto aby kontrolovat autopilota a případnou chybu odhalil a napravil v rámci manuálního řízení. Prakticky to tak jisté ale není, často autopilot vlastně zabrání tomu aby situaci bylo možné manuálně napravit a doslova s pilotem bojuje (viz znedávná kauza kolem boeiingu 737 max, kde se právě toto stalo a pilot situaci nebyl schopen řešit i kdyby chtěl, vadný senzor prostě nenávratně navedl letoun k zemi a pilot tomu nemohl zabránit, v tomto případě je jednoznačně vyníkem celý boeing (resp. jeho vývoj a nedostatečné testovací procesy) který takto autopilota zkonstruoval aniž by uměl ho navrhl s ohledem na nezbytnou schonost vadný senzor automatizovaně díky jeho násobné záloze rozpoznat a odstavit)

Upravil/a: anonym

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Edison

Autopilot NEZAVINÍ žádné úmrtí.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Kepler

Autopilot nemůže zavinit žádné úmrtí, je to přístroj vyrobený a ovládaný člověkem. Drtivá většina leteckých nehod je zaviněná člověkem, ať už jde o selhání, chyba v rozhodování pilota nebo řídící věže, konstrukční chyba atd. a vždy jde o souběh několika nepříznivých okolností. Odpovědnost tedy padne na člověka nebo firmu, podle výsledku vyšetřování příčin nehody.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
anonym

obdobně v případě autonomních vozů, pokud autopilot srazí chodce mimo přechod který tam mezi auta vběhl jako psychopat neosvětlený bez reflexních prvků, těžko to považovat za chybu kohokoliv jiného než onoho chodce, ale i kdyby šel po přechodu a reflexními prvky byl vybaven a autopilot jej přesto srazil je to opět vina primárně řidiče který na autopilota neměl do takové míry spoléhat a jeho činnost měl kontrolovat sekundárně je to pak vina firma která autopilota vědomě navrhla s technickými nedostatky, jako například v případě tesly kdy výrobce vsadil pouze na kamerový systém který je řádově méně spolehlivý v monitoringu okolí než mnohem spolehlivější lidar který používají konkurenti tesly (typicky waymo). Za rozhodnutí místo lidaru použít nespolehlivé kamery tak domnívám se lze vinit výrobce který se snažil ušetřit. Na druhou stranu ale tesla jasně uvádí, že jejich autopilot není plně autonomní a je třeba na něj neustále dohlížet a nespouštět ruce z volantu a pozornost od řízení.

před 1838 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
anonym

tímto tesla naposto jasně deklaruje a každého řidiče seznnamuje se skutečností, že jejich autopilot je v důsledku snadno oslnitelných kamer, které si snadno spletou třeba nákladní vůz stojící napříč silnice s orientační cedulí či billboardem, že je konkrétně jejich řešení autopilota statisticky náchylnější k podobným chybám. To že pak řidič autopilotu svěří řízení a nevěnuje mu dále pozornost je pak naprosto jasně chybou řidiče.

před 1838 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Autopilot a autonomní vozidlo jsou dvě zcela rozdílné technologie. I to je třeba mít na paměti, takže to bych moc nesrovnával.

před 1838 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Auta a doprava