Protože v otázce http://www.odpovedi.cz/otazky/kdo-z-nas-dvou-to-udelal-blbe nastal rozpor, co je vlastně správně, tak jsem požádal o pomoc odborníky z BESIPu (dotaz byl položen téměř identicky). Toto je odpověď:
Vážený pane,
děkuji Vám za dotaz a zájem o problematiku správného řešení
dopravních situací.
K Vámi popisované situaci dochází v provozu poměrně často. Vlastně
vždy, když se jeden účastník provozu na pozemních komunikacích rozhodne
„zbavit se své přednosti“, kterou mu zákon dává, ve prospěch jiného
účastníka provozu na pozemních komunikacích.
V principu je pak jedno, zda se jedná např. o řidiče vozidla, který (ač
jede sám po hlavní silnici) pouští jiného řidiče, přijíždějícího po
vedlejší komunikaci nebo chodec, který zjevně hodlá přejít po přechodu
pro chodce na druhou stranu silnice a gestem naznačí řidiči vozidla, který
zastavuje před přechodem, že pustit nechce a počká s přecházením, až
řidič projede…
V případě, který jste velmi podrobně popsal, kdyby došlo ke kolizi dvou
paralelně jedoucích vozidel (a nejednalo by se o souběžnou jízdu), vina by
byla (s největší pravděpodobností) na straně toho řidiče, který měl
ze zákona dát přednost! Tedy na Vaší straně. Přestože by k ní mohl
paradoxně svým přibrzděním přispět i druhý řidič! Ono by
pochopitelně záleželo ještě na mnoha dalších faktorech, ale obecně to
platí, jak jsem popsal. Pokud bychom zašli až do extrémní situace, kdy on
by brzdil, aby Vás pustil, Vy byste brzdil, aby jste se zařadil za něj … a
to až do úplného zastavení obou, nenastala by kolize ani s odstaveným
porouchaným vozidlem a ani s vozidlem , jedoucím paralelně vedle Vás. Pak
by stačilo vystoupit, dohodnout se a pokračovat v dohodnutém pořadí v tom
průběžném pruhu.
Vždy je potřeba využít kromě znalostí zákonů i (raději bych napsal
hlavně) zdravý rozum a naše zkušenosti, které by měly pomoci
bezpečně – správně vyřešit tyto situace. Osobně preferuji řešení,
které nemusí být přesně popsané zákonem, je však bezpečné a vylučuje
(snižuje) riziko nehody!
V podobných situacích je proto potřeba začít jízdní úkon (zde změnu
jízdního pruhu) řešit co nejdříve po zjištění, že bude nezbytný.
A okolnosti tohoto úkonu zvažovat a snažit se předvídat tyto (a vůbec
všechny) možné „komplikace“ a vědět dopředu, jak je vyřešit. To
znamená např. v této situaci zhodnotit, zda moje vozidlo umožňuje
akceleraci (v případě, že by vedle jedoucí řidič zpomalil, aby mě
pustil) a využít této akcelerace k zařazení před to druhé vozidlo…
V praxi neexistuje „jediné správné řešení“, protože záleží na
mnoha dalších (Vámi nepopsaných) okolnostech tohoto případu. Jsou jimi
povětrnostní podmínky, viditelnost, výhledové podmínky, druhy –
vlastnosti „vedle sebe jedoucích“ vozidel (včetně eventuelních
nákladů), povrchy vozovky (i např. v jednotlivých pruzích, byly-li
různé), pochopitelně i okolní provoz (ten jste zmínil) a v neposlední
řadě i o jaké řidiče se jedná v této situaci (zejména zdravotní
a odborná způsobilost, zkušenosti, okamžitý zdravotní stav, zda nebyla
schopnost k řízení něčím snížena: alkohol, drogy, únava apod…).
Nevím, zda se mi podařilo vnést trochu světla do Vašeho případu, ale
doufám, že snad trochu ano 🙂
Závěrem mi dovolte popřát Vám kromě zdraví a štěstí i to, abyste
v tomto novém roce řešil podobné případy vždy bezpečně =
úspěšně!
Dan Švanda
koordinátor pro BESIP ve Středočeském kraji
besip-sck@cspsd.cz
724 333 240
Adresa regionálního pracoviště pro Středočeský kraj:
Pod Rozvodnou 80
Praha 4 – Šeberov
149 00
Doplňuji:
Po vysvětlení celé situace jsem ujištěn, že jsem se zachoval správně a
to proto, že:
Na koho se obracím a v jakém pořadí je čistě moje věc, zároveň nikoho nenutím na moje příspěvky reagovat. Tak či tak, nepochybně s ohledem na množství reakcí na ten předcházející dotaz je jasně vidět, že se jednalo o užitečný příspěvek. Dokonce někteří uživatelé se mohli poučit, neboť by danou situaci řešili stejně špatně jako řidič druhého auta
Pozn.: Údaje p. Švandy nejsou soukromé, nýbrž pracovní, jsou i zveřejněny na stránkách BESIPu.
Případné další reakce v diskusi k otázce.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 6Pro koho je otázka zajímavá? anonym, led, kapka, Jikra, anonym, Meropa před 4739 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
ad Alesh, tentokrát tě chválím za odborné resumé.
Jinak na těchto stránkách – kolik lidí, tolik názorů. Jestli tomu
rozumím, nejblíže odpověděl Hlada o defenzivním způsobu jízdy, na
nějž čeští řidiči neumějí reagovat.
Přesto toto stanovisko nemění nic na faktu, že jste nakonec oba udělali
botu tím, že místo jednoho, jste zablokovali oba pruhy, kde nadřazené
hledisko je plynulost silničního provozu, selský rozum a včasný odhad
vlastních možností.
P.S. Doufám, že máš písemný souhlas p. Švandy s uveřejněním jeho
osobních údajů (především GSM) ve smyslu Z č.101/2001Sb.
Pokud by ses tam obrátil rovnou, k žádným rozporům by nedošlo, jediný
odpovídající si ani nemá s kým rozporovat.
Doplňuji:
OK, neber to až tak osobně, vždyť jsem ocenil, žes jeden z mála co si to
nechal odborně posoudit, je fakt, že se tu dost chybuje.
(Mne to zatím nepotkalo, ale v podobné situaci jsem obvykle nevyhodil
předčasně blinkr, v poklidu ubral tak, aby Fabia zaregistrovala má brzdová
světla a počkal až mne levý vůz mine a pak v pohodě předjel.
V případě, že mi 2. vůz dává přednost, zběhlí řidiči využívají
světelnou houkačku, a já mu pak oplatím zabliknutím obou blinkrů, toť
vše. Za 40 let, co mám ŘP, se už člověk naučí přečíst různorodé
dopravní situace).
A ten dovětek ber s nadsázkou v rámci dozvuků silvestrovské atmosféry,
trocha humoru člověka nezabije.
Upravil/a: anonym
0 Nominace Nahlásit |
ano tohle se mi stava pomerne casto, protoze se pomerne casto vyskytuji v pravem pomalem pruhu…
ovsem ve francii na mnoha mistech, kde se do kopce jeden pruh rozdeluje na dva, je to udelano tak, ze pravy pruh je prubezny a levy pruh na vrcholu kopce je sveden do praveho…
znacnou vyhodu vidim v tom, ze autum v levem pruhu se snadneji manevruje aby se bezpecne zaradili, kdezto pro nas s tezkymi auty je to nekdy horor, protoze zpomalit v kopci a hledat diru v levem pruhu, abych se mohl zaradit, muze znamenat – zpomalit klidne na 30 km/h, znovu se dlouze rozjizdet a omezovat plynulost provozu…
klobouk dolu pred francouzskym resenim, kez by i u nas navrhovali dopravni znaceni opravdovi odbornici
…a jeste doplnim, zde pravidlo zipu opravdu neplati, nejedna se o soubeznou jizdu…
pravidlo zipu neplati ani v tomto pripade:
http://mozekjekamos.ic.cz/pokus/adresar/zip2.gif
kdy zelene auto je samo v levem pruhu a narokuje si vjezd do praveho… ani zde
se nejedna o soubeznou jizdu…
1Kdo udělil odpovědi palec? anonym
před 4739 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
To jsem už raději ani nepřipojil podezření v dnešní zkorumpované
společnosti, že je s podivem, když ti úřední orgán odpovídá
o svátcích, kdy mají podobné weby odstávku.
http://www.ibesip.cz/Informace-BESIP/Kdo-jsme/Krajsti-koordinatori-BESIP
Drap | 8250 | |
led | 4076 | |
Kepler | 3462 | |
annas | 3402 | |
hanulka11 | 2783 | |
marci1 | 2781 | |
zjentek | 2742 | |
briketka10 | 2514 | |
quentos | 2019 | |
aliendrone | 1943 |
Aktuality |
Zábava a ostatní |