Dáváte v restauracích dýžko vždy?
Je to povinnost?
Je dýžko vyjádřením kvality dodaných služeb restaurace?
Je správné ho dávat, když neprochází účetnictvím, a tedy ani
zdaněním?
Když nejsem spokojen se službami restaurace, mám dát dýžko a při tom si
stěžovat na nedostatky?
A co když budu v restauracích platit vždy přesně?
Doplňuji:
Předně se omlouvám za pravopisnou chybu, slovo „dýško“ se totiž
nevyskytuje v mých pravidlech českého pravopisu.
Děkuji za mnohé rozličné názory, vidím, že pohled na věc je velmi
nejednotný. Musím uznat, že nechápu udivený pohled personálu na nulovou
přirážku k ceně, když jsem si dokonce musel sám opatřit příbor
k obědu a podobně.
Nicméně také musím uznat, že pokud se mám přísně řídit kvalitou
služeb celkově, tak bych nedal v mnou navštěvovaných restauracích nikdy
žádný „bachšiš“, což považuji za naprosto v pořádku. Pánové
číšníci asi mají pokřivené představy o kvalitních službách.
Nevracet se do restaurace, kde jsem jednou nebyl spokojen, není možné, neboť
bych se nevracel vůbec nikam. Vybírám si proto ty, kde mi ublížili
nejméně.
Obecně s přirážkou „tip“ k papírově prezentované ceně jídla
vnitřně nesouhlasím z důvodu, že není zdaněná, čímž se zřejmě
porušuje zákon, ani evidovaná a není oficiálně daná její výše (neumim
si představit, že bych přidal 10% k 70 a chtěl vrátit ty 3Kč.). Přitom
nemám problém zaplatit za oběd třeba i 150Kč, bude-li dobré kvality a
patřičného množství.
Pokud bych se měl nějak ztotožnit s dýškem, tak pouze v tom případě,
že bude uvedeno na vyúčtování a tím pádem řádně zdaněno. Technicky to
lze vyřešit velmi jednoduše.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 8Pro koho je otázka zajímavá? zdeny, quentos, anonym, iceT, tom004, dědapetr, suaeda, Pecudka před 4921 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Dávám i nedávám, jak kde, komu a kolik a taky podle stavu peněženky 😁 Vadí mně totiž, že hospodští stanovují většinou nízký plat obsluze s tím, že dostanou navíc dýško a já důchodce mám, bohužel, sociální cítění. Holt, stará škola ☹
0 Nominace Nahlásit |
Pokiaľ sa nebudeme úplne amerikanizovať (tam dať dýško je povinné
10–12%), tak ho môžte dať ako výraz spokojnosti.
Platiť presne je povinné, dýško už nie. Je to vlastne nezdaniteľné
prilepšenie k platu personálu.
(Kto takto prilepší k nášmu platu?) Predstavte si hypoteticky, že by ste
takto prilepšili, robotníkom, ktorí vyrobili vaše auto 🙂
Doplňuji:
Tom.Noddy, myslíte že profesia čašníka je iná než ostatné profesie? Ak
je v štátnej a verejnej sfére je platená podľa tabuliek a v súkromnej
podľa dohody. Keď podpisujem pracovnú zmluvu, viem aký plat budem mať. ak
sa mi zdá malý, nemusím tú prácu brať. Ale nemám prečo prispievať
zamestnávatelovi na plat jeho personálu a tým zvyšovať jeho zisk.
Upravil/a: led
0 Nominace Nahlásit |
nedávám „dýžko“, ale dýško, a taky ne vždy – jen většinou,
nepovbažuju ho za povinnost, ale za výraz spokojenosti s obsluhou, tudíž
když spokojen nejsem, nemůže ho po mně nikdo chtít ani žádnými
„nepsanými pravidly“. Takže že si ho v některých zemích rovnou
započítávají do ceny je vyložená drzost.
Když jsem byl tuhle v jedné nejmenované restauraci v Jaroměři, servírka
na mou objednávku zapomněla. Divíte se, že jsem si pak nechal vrátit do
poslední koruny?
0 Nominace Nahlásit |
Povinost dát spropitné,neexistuje.Je to jen na zákazníkovi.Jsem spokojen,mohu a nemusím dát spropitné.Nejsem spokojen,rozhodně na to slušně upozorním,a do takové restaurace už nepůjdu.Ale,už i u nás existují hotely a restaurace,kde je spropitné připočítáno k ceně,zákazníci o tom samozřejmě ví.V takovýchto restauracích,je kvalita jídel,pití,a obsluhy zaručena.
0 Nominace Nahlásit |
Dýško by měla být samozřejmost a slušnost..aspoň těch 10%. Když mám na útratu v restauraci, kadeřnictví apod., měl bych mít i na spropitné..a řeči různých jiných profesí, že jim taky nikdo dýško nedá, u mně neobstojí. Totiž většinou ti číšníci jsou na dýškách docela závislí a tvoří nemalou část příjmu. Většina žije jinak z minimální mzdy. Pokud se nenaučíme dávat tuzéry, nedivme se, že je v číšnících zakořeněno to „pod míru“…„a polívčička byla?“ a podobné způsoby, jak si přilepšit. Takže dýško dávejte, je to slušnost, a pokud jste nebyli spokojeni, tak už se v tom či onom podniku jednoduše neuzkazujte. Oni pak ti nepoctiví číšníci brzy pochopí, že s úsměvem a poctivostí to jde lépe. Ale chce to ještě hodně času jak pro hosty, tak pro obsluhující, než se poměr „dobrý servis = hezké dýško“ vyváží. :)
Dědapetr: Právě díky takovým, jako Vy, někteří číšníci kradou.
Přinejmenším si o Vás myslí své. Poděkování je hezké, ale za to si
moc nekoupíte. A pokud utratíte v restauraci třeba 190 Kč, neříkejte,
že Vás těch „blbých“ 10 Kč zabije..když jste byl spokojen…
Doplňuji:
Džanička: Možná děláš taky za min. mzdu, ale určitě ne 16 hodinové
směny, kdy se musíš pořád na lidi smát, nemáš určitě zodpovědnost za
to, jestli ti někdo uteče bez placení..apod. A tenhle přístup mluví
o tvém charakteru.
Upravil/a: Tom.Noddy
0 Nominace Nahlásit |
Já spropitné také nedávám, není to moje povinnost, i když na útratu v restauraci mám, nevidím důvod, nějaké dýžko dávat. Pokud mají číšníci minimální mzdu, tak je nikdo nenutí aby tuto práci dělaly, můžou si najít práci lépe placenou.. Nejsou jediní, kdo pracují za minimální mzdu, a nikdo taky nikomu neříká, hele tady máš za dobře vykonanou práci pětistovku k dobru.. Mě taky nikdo nedá nic zadarmo, jak píše dědapetr, s ním naprosto souhlasím..
0 Nominace Nahlásit |
Dýško nedávám,ale když jsem spokojen s obsluhou tak poděkuji.Mě taky
nikdo dýško nedá když pro někoho vykonám službu,vždy zaplatí jen
požadovanou částku a poděkuje tím to končí.Stačí když musím dávat
nuceně ze zákona dýško lékařům.
Doplňuji:
Pro Tom.Noddy kolik dáte tuzér zedníkovy který má plat menší jako
číšník.Vím kolik číšníci mají mám ho v rodině.
Upravil/a: dědapetr
0 Nominace Nahlásit |
Dám tringelt,dýško nebo spropitné tehdy,když jsem spokojená
s obsluhou,s jídlem,ale kvalitní obsluha nezaručí kvalitní jídlo a
obráceně.Nejsem-li spokojená,nedám dýško,ale taky si nestěžuju,jen se do
takové restaurace prostě nevracím.
Povinnost to není,ale myslím,že obsluha s tím tak jaksi automaticky
počítá,a pokud ho nedáte,tak se na Vás při odchodu blbě dívají.
A jak psala Led,tak mít na útratu přesně povinné je.
0 Nominace Nahlásit |
Odpovím postupně na všechny vaše otázky:
Dýžko se dává, když se vám líbí kvalita obsluhy, pří výborném
servisu až 15%-20%!, při kvalitním dobrém servisu 5%-10% z celkové ceny.
Samozřejmě když je servis už připočítán v celkové ceně, dýžko se
nedává. Stejně tak některé restaurace si po vzoru jiných států bez
optání přiúčtují 10%. Jelikož sama pracuji ve „službách“, tak
dýžka dávám, když se mi servis nelíbí nechám třeba jen 5 – 10 kč,
ale alespoň něco nechám, pokud mě úplně neodrovnají, což se stalo jen
jednou, kdy obsluha hotelové restaurace – baru přišla po dvaceti
minutách… vydrželi jsme jenom proto, že jsme si měli co říct. Stejně
tak v taxi, pokojový servis, atd. U nás kdysi platilo, že to co nechá host
po odjezdu na/nad minibarem, patří pokojovému servisu, to co je na posteli,
nočním stolku (nejobvyklejší místa) patří pokojské. A hosté to
respektovali. Teď už po reorganizaci systému se tohle už nevede, ale hosté
stále nechávají peníze na pokojích za to, že jim třeba jen pokojská dala
o ruličku toaleťáku nebo o ručník víc.
V jiných ekonomických sférách se to „nepěstuje“ – přece jen dávat
dýžko pracovnici na Úřadě nebo pošťačce je hloupost…
0 Nominace Nahlásit |
Tak zvané Dýžko se dává když platíš utratu a chceš poděkovat za dobrou obsluhu,oběd,při odchodu.Pokud nejseš spokojený zaplatíš pouze útratu a žadné dýžko nenecháš,nikdo to nesmí po tobě požadovat.
Zdroj: žolík
0 Nominace Nahlásit |
Já dávám pouze, když jsem spokojená. Většinou částku
zaokrouhluji.
Když mi někdy zákazník platí hotově, často mi také zaokrouhlí cenu
nahoru třeba o 10 Kč apod.
0 Nominace Nahlásit |
Tringelt dávám pouze v případě,když jsem včas obsloužen,dostanu porci jídla jaká má být a nápoje pouze s mírou.A to se mi stává poslední dobou dost často.Jen neříkám to je dobrý,pokud je účet na 90 Kč a platím stokorunou,ale počkám,až mi je zbytek částky vyplacen a až potom dávám spropitné.
0 Nominace Nahlásit |
Já ho dávám téměř vždy a to ve výši 10 % (± pár korun
zaokrouhlení), tedy přesně tak jak říká etiketa. Výjimku tvoří situace,
kdy nejsem spokojen s obsluhou (podmíráky, nas*aná, arogantní obsluha
apod.), pak si to nechám vysázet do koruny nazpět.
Povinnost to tedy určitě není a ani na to není opora v zákoně, pokud tady
v ČR některé restaurace vyžadují spropitné, pak je to zcela jistě
nezákonné, neboť dle zákona musí uvádět konečné ceny! Nehledě tedy na
fakt, že v našich poměrech zavádět takovéto „amerikanismy“ toho
zákazníka spíš na*ere a už tam znovu nepřijde. Přeci jen není problém
uvádět ceny o 10 % vyšší.
Platit přesně a tedy nedávat spropitné je nepochybně znak určité
nevychovanosti či buranství. Totéž se dá říct o spropitném pouze pár
korun (zaokrouhlení na desetikoruny či dokonce pětikoruny nahoru). Byl jsem
svědkem toho, jak ženská platila pizzu v restauraci 92,– a obsluze řekla
95,– a ještě se tak na ní koukala, jestli jí za ty tři koruny nebude
alespoň líbat nohy. 🙂
0 Nominace Nahlásit |
Dávat dýško či nedávat? Dobrá otázka.
Do kaváren a hospůdek kam chodím a s personálem se vyzdravujeme i na ulici
mimo zařízení tak dýško dávám. Samozřejmě chodím pravidelně jen do
kaváren a hospod, kde jsem spokojen jak s cenou, tak s kvalitou. Pokud jsem
v neznámé restauraci kam běžně nechodím a jsem-li tam spokojen tak
dávám 5 – 10%. Pokud nejsem spokojen nedávám nic.
0 Nominace Nahlásit |
Když budu mít všechno co si objednám, tak 10%. Bohužel, už jsem se s tím dlouho, dlouho nesetkala! Poslední dobou hrůza!
0
před 4922 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nemáte problém zaplatit 150 za oběd? U nás byste za 150 měl jedno velké pivo, o ceně jídel ani nemluvím. =D Možná se vám to zdá předražené, ale pět hvězdiček je holt pět hvězdiček a ten kdo na to má, tak je spokojený. Nevím do jakých hospod a restaurací to všichni chodíte, že točí pivo pod míru a je tam nasraná obsluha – u nás je pivo vždycky tak jak má být a obsluha s úsměvem, i kdyby host byl největší kre*tén na světě, což není žádná výjimka, asi mají nějakou vlastní komunitu…
Jednak se připojuji k arygnocovi, že otázka byla utavřena předčasně,
obzvlášť vzhledem k tématu, které se prakticky dotýká každého
z nás.
K pravopisu, dýško je expresicní výraz mající původ ve slovu
diskrece.
V 70% českých restaurací porušují míru piva (viz kontroly ČOI), je to
český fenomén, který nemá v EU obdoby. Pravidelně reklamuji, koukají
udiveně, ale většinou přinesou novou míru. Není divu, že bedekry varují
zahraniční turisty před taxikáři a číšníky, kteří u nás šidí.
Takže když jedna strana porušuje pravidla, těžko na mně může chtít,
abych dodržoval nějaký úzus.
Takže dýško dávám jen když je jídlo i obsluha OK, a to je bohužel velmi
málo.
Ke komentářům, že mají nízký základ a že tak na spropitné spoléhají,
nemohu souhlasit. Mají jiné výhody, jídlo zdarma nebo za symbolickou cenu,
dýško se často dělí i těm, kteří nemají valnou zásluhu na mé
spokojenosti. A taková perlička – v Číně se dýško vůbec
neočekává a v Japonsku je dokonce považováno za společensky
nepřijatelné.
u nás je „dýško“ nezapočítatelnou složkou mzdy (srry, příjmu).
v Americe je dýško „povinné“, cca 10% tržby a ZAPOČÍTÁVÁ se do daní, je i na účtence.
U nás je to záležitost dobrovolná, u většiny podniků je to částka, která jde do kapsy personálu – záleži jenom na domluvě, jestli se číšnici (personál na place) podělí i s personálem třeba v kuchyni (tedy s tím, který nevidíte).
Je pravda, že jsou i podniky, kde „šéf“ prostě dýška „stopí“ (pokud je obsluha nestihne dát do své kapsy).
Ale to je individuální (u nás).
pokud dávate dýško, počítejte s tím, že jsou to peníze za ochotu, úsměv, služby. od vás navíc, nepovinné.