Doplňuji:
IceT,
ano, je pravda, že rozhodnutie Nemeckej vrchnosti po okupácii v roku
1939. urýchlili problémové liknavé jednania českej vlády o tomto
probléme. Dôvodom bolo ujednotenie dopravy v Nemeckej ríši a podrobených
krajinách. Termín pravostrannej dopravy bol určený na 17.3.1939.
PS.
priznám bol to trocha „podraz“ odo mňa, pretože dlhé roky se toto
popieralo a chcela som vedieť, ako sa s týmto dátumom narába dnes
v ČR.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? DusanOrlik, iceT před 5029 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
http://sumavak.bloguje.cz/514759-proc-se-vlastne-zacalo-jezdit-vpravo.php
Před sedmdesáti lety přejely všechny vozy z levé strany silnice na pravou a tak už to zůstalo.
Pokud jste někdy viděli předválečný český film, jistě jste si všimli, že automobily jezdily na levé straně vozovky. Pak nastal střih a auta začala jezdit po pravé straně. Den D, kdy se auta přesunula z jedné strany na druhou, byl v roce 1939, konkrétně 17. března. V Praze kvůli technickým obtížím až o devět dní později.
Někde se připisuje zásluha německým okupantům, ale celá pravda to není. Už v roce 1938 prosadila vláda změnu směru jízdy a jako termín určila květen následujícího roku. Od té doby probíhala v celé republice velká osvěta. V novinách, rádiu i na ulicích upozorňovaly obyvatele inzeráty na úpravu pravidel.Zajímavý byl i nábor skautů – ti chodili po obcích s tabulemi Jezdíme vpravo. Na změnu upozorňovaly také velké nápisy na čelech tramvají a obří poutače.
Po příchodu okupantů se sice na čas tyto snahy zastavily, ale samotná změna se uspíšila. Němci potřebovali mít stejné předpisy v celé své říši.
O devět dní později
Přes všechny předchozí přípravy se nicméně v Praze mohla jízda vpravo zavést až devět dnů po zbytku protektorátu, a to od tří hodin ráno v neděli 26. března 1939; až do té doby se na hranicích města směr provozu měnil. Pamětníci vzpomínají, že někteří němečtí vojáci, kteří do Prahy přijížděli po pravé straně, se tímto dočasným opatřením příliš neřídili a nebylo prý nikterak vzácné vidět třeba až na Smíchově u Anděla vojenské auto v protisměru.
V Praze se v první den jízdy vpravo stalo 26 dopravních nehod, většinou srážek chodců s tramvajemi. Tou byla i jediná tragická nehoda onoho dne, spojovaná s přechodem na nový způsob jízdy, při které zemřel devětačtyřicetiletý Josef Lhotský. V Kobylisích ho srazila tramvaj číslo 14, když vstoupil do silnice, aniž si uvědomil, že se už jezdí po druhé straně. Jinak si ale lidé na novinku celkem rychle zvykli, vpravo se v České republice jezdí dodnes a v Evropě se jízdy na druhé straně drží například ve Velké Británii.
Proč vlevo, proč vpravo?
O důvodech, proč se někde jezdilo či stále jezdí vpravo či vlevo, kolují různé historky. V drsných dobách, kdy se žádný muž neobešel bez meče po boku (většinou levém), prý chození vlevo snižovalo možnost zranění kolemjdoucích a při chůzi vlevo se také po tasení ocitla zbraň v ruce bližší protivníkovi. Z podobných důvodů se jezdilo vlevo také v Japonsku v dobách samurajů a v „zemi vycházejícího slunce“ se na této straně jezdí dodnes.
Zdroj: http://tn.nova.cz/magazin/auta/bezpecnost-a-zakony/v-cesku-se-jezdi-vpravo-uz-sedmdesat-let.html
0 Nominace Nahlásit |
Tuším, že po okupraci naší republiky Německem 15.9.1939 a proto, že je to praktičtější.
0 Nominace Nahlásit |
No vidíte,a kdybyste se nezeptala,tak bych nebyla zase o něco chytřejší,protože by mě to ani nenapadlo po něčem podobném pátrat.