„Že prý vládnoucí z vyššího stanoviska svého lépe posouditi mohou potřeby země než jiní -“ (totiž vlastně: že žádný tomu nerozumí jako oni). Ale co jest toto vyšší stanovisko? – Postav osla třeba na věž a bude odtamtud z tohoto vyššího stanoviska ještě méně viděti, než když po ulici chodil "
https://kostlan.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=43851.
Jde o citaci, jak o tom svědčí uvozovky, takže jsem převzala celý text. Kdo chce, může doplnilt, co Havlíček nenapsal, tedy premisu, která vyplývá z poměru doby a záměru autora.
Zajímavá 6Pro koho je otázka zajímavá? vagra, Drap, paul1, Mravenec, aliendrone, Filip84 před 730 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Samozřejmě. Politik nemůže být přesvědčený o své výjimečnosti, že tomu (=co společnsot potřebuje) rozumí lépe, než jiní. Na druhou stranu pokud tvrdí, že „naslouchá lidu“, tak je důležité sledovat, jaké hlasy to jsou: průzkumy takových názorů, které mu zajistí znovuzvolení většinou? Názory třeba menšinové části společnsoti, ale racionálnější? Takže teoreticky je to jasné, prakticky složitější. Viz třeba Zeman, který byl ostentativně „prezident dolních 10 milionů“, ale fakticky se v minulosti nechal manipulovat svými proruskými poradci.
0 Nominace Nahlásit |
Ano, mají. Ovšem citace obsahuje chybný závěr (nebo premisu?) „že žádný tomu nerozumí jako oni“. Z vyšší perspektivy opravdu můžeš vidět souvislosti. Čím výš, tím víc. Kameník vidí, že vytesává kamenný kvádr. Architekt vidí, že kameník vytesává kamenný kvádr do zdi vodního kanálu. Moudrý vládce vidí, že vodní kanál přivede vodu do oblasti, kde lidé strádají suchem a tím i neúrodou.
Nicméně nic nezaručuje, že vládnoucí vrstva souvislosti uvidí, pochopí a užije pro dobro ostatních.
0 Nominace Nahlásit |
Před samotnou volbou vládnoucích lidská společnost nezkoumá jejich charakter, natož pak důkladně. Na to bohužel dosud nemá předpis/metodiku, ale… Co když právě „koukání z patra“ je pro budoucí vyvolené tím nejmocnějším motivem stát se vládnoucími?
0 Nominace Nahlásit |
Věčné dilema pyramidy moci. Adolfa jeho nejbližší spolupracovníci
obelhávali/manipulovali téměř nepřetržitě, dokonce i Josif
Vissarionovič navzdory usilovné snaze (prý DENNĚ věnoval 2–3h času
čtením svodek NKVD!) nebyl dostatečně v obraze.
Výrok je z ÚZKÉHO pohledu (jednoho úhlu) stále pravdivý, ale je třeba
vzít v potaz, že jsou místa, kam prozměnu nevidí „ti dole“ a proto
zákonitě ani NEMOHOU (z nedostatku relevantních informací) zaujmout
přiměřený postoj.
Samojediný řídit VŠECHNO a VŠECHY je zkrátka NAD síly jakéhokoliv
lidského jedince a od toho se odvíjí vše ostatní. :)
0 Nominace Nahlásit |
Spousta lidí je stále přesvědčena o tom, že platí stále. Bohužel, jsou i tací, kteří nic takového netuší a přesto právě oni by to vědět měli.
0 Nominace Nahlásit |
Není co doplnit, platilo to, platí a platit bude. 🙂
Ty lépe, než já, s ohledem na svůj věk, pamatuješ dobu, kdy bylo centralisticky řízeno téměř všecko, alespoň tedy formálně. Ani jeden z nás nepamatujeme dobu, kdy ty centralistické zásahy do chodu společnosti byly ne minimální, ale relativně přiměřené, řekněme.
Pak si stačí přečíst, ku příkladu, program NSDAP no a porovnat ho s realitou Velkoněmecké říše.
Centralismus se považoval za vhodný nástroj k řešení problémů společnosti za Marie Terezie, Josefa II., a ano, do značné míry i byl, protože to byli osvícení panovníci, oba. Ale tehdejší náhled byl takový, takže centralisticky se realisovalo, například, i v prvé francouzské republice, no a tam si to nezadalo s Velkoněmeckou říší & NSDAP, tedy, v tom nikoli dobrém.
V době, kdy Karel Havlíček Borovský psal svá slova, viděl se mu, pravděpodobně, problém v tom, že stavovské uspořádání společnosti hledělo na původ a nevidělo, že po lvovi lze nalézt na trůně osla. Jistě právem! Dnes lze nalézt na trůnu jen osly, a objeví-li se mezi nimi lev, buďto začne hýkat s osly, nebo je odejit.
Takže, status praesens odlišný, situace totožná. 🙂
0 Nominace Nahlásit |
aevul,
moje otázka – Filip vysvětlil a chápe, že výrok je dostačující, ale Je třeba znát okolnosti vzniku H. slov. Přece historický vývoj se odehrává ve spirále, takže slova platí, i když na jiné úrovni.
Příklady z poslední doby na Vaše nesprávné odpovědi, které souvisejí s Vaším nepochopením otázek.
A když jsme u toho, má se v místnosti správně rožínat světlo,
anebo rožíhat světlo?
–
Neřeščil jste , že oázka zněla na rožni = rozsviť. Rožni je imperativ
od rožnit i rožnout – jde o částečnou homonymii – stejné tvary
rožni, ale význam je jiný. Rožnout je moravismus, v Čechách není výraz
známý. Nemusíte jej znát, ale když odpovím na rožni = griluj, opékej,
pak neznevažuji správné odpovědi slovy: „Navíc, obě varianty jsou
špatně“
Rožnit – rožeň – Všesl. – p. rożen, r. rožón, s./ch.
rážanj, csl. ražьnъ. Jednotlivé slovanské podoby ukazují na
praslovanské . *oržьnъ, *oržьnь k němuž však nelze najít spolehlivé
příbuzenstvo. Spojení s*rogъ ( :roh) či s *raziti ( :ráz) nelze zcela
vyloučit, předpokládá však nepravidelné změny buď v jihoslovanštině,
nebo v západní i východní slovanštině Došlo k tzv. metatezi
likvid .
Etymologický slovník od . Rejzka.
Měl byste se zamyslet a uvědomit si vlastní nedostatky. Jak napsal dr. Jan Sobotka, mluviti stříbro, mlčeti zlato, mysliti potíže.
2. .
2. . Boubelka – podst. Jméno n epochází od příd. Jména boubelatý.
Podst., jméno od 2. Stejně jako podle sebe se považujete zka znalce
etymologie, ale bohužel nepochopiol jste mentku otázku význam na rožnil =
rozsviť. Rožni je imperativ od rožnit a rožnout – jde o částečnou
homonymii – stejné tvary rožni, ale význam je jiný. . Tudíž vaše
reakce „Navíc, obě varianty jsou špatně“ na odpovědi odpovídajících
nejsou pravdivá.“
Ržonout je moraviosmus, tedy regionální vrýraz , který se v Čechách
používá omezeně.
Žádala jsem o smazání svého příspěvku kvůli chybám, ale admin nesmazal. Proto zkusím kliknout znova.
Aevul, co má realita dnešních dní co do čunění s „moudrým vládcem“? Souhlas s posledním odstavcem.
zjentek: myslel jsem, že jsem to napsal dostatečně jasně. Ale zkusím to teda ještě jasněji: vše vysvětluje poslední věta.
Super, vypadá to, že my dva si budeme rozumět, ale stejně… To, že něco chápeš „jasně“, ještě neznamená, že to kdy bude pochopeno a tedy i oslavováno (chápej jako zaneseno do historie).
zjentek: To je v pořádku, nestojím o to, aby se má slova zapsala do historie. Snažím se, aby se do ní zapsaly mé činy.
Aevul: Aha. A jak na to jdeš? Zapíšeš to do ní sám? Nebo teprve potomci? A abych si v historii o těchto činech mohl ve vzdáleném budoucnu taky něco dohledat, kdo/kým prosím jste? Anebo se prostě jenom snažíš takříkajíc v dobré víře? Anebo co bude tvůj čin, bude i chvályhodný čin? A půjde o kladné/pozitivní činy? Jak to máš vlastně vymyšlený? Já těm tvým naoko moudrým, zbrklým frázím příliš nerozumím.
…Což znamená, že každý ambiciózní jednotlivec si (pokud chce) prostřednictvím „mých schopností“ může prověřit, jak na něj bude reagovat takové jeho okolí, které není ničím tlačeno zobat mu z ruky či jinak mu poklonkovat, prostě ověřit si reakci NEZAUJATÉHO okolí na vlastní osobu.
Drap | 8223 | |
led | 4069 | |
Kepler | 3462 | |
annas | 3402 | |
hanulka11 | 2783 | |
marci1 | 2778 | |
zjentek | 2724 | |
briketka10 | 2514 | |
quentos | 2018 | |
aliendrone | 1938 |
Aktuality |
Zábava a ostatní |