Sorryjako, ale otázka je podobná jestli je lepší kůň nebo parní stroj. V dnešní době, kdy cena na GB je spíše symbolická si s ohledem na velikost paměťových médií můžeš dovolit pro své účely OBOJE. Tedy POKUD nejsi maniak s cílem nashromáždit veškerou hudbu 20. století apod. ;) :)
Audioformát WAV (tedy CD) je nezkomprimovaný věrný zvuk, MP3 je již formát se ZTRÁTOVOU kompresí. Tedy méně kvalitní, ale jak píše elkon, naprostá většina lidí to na běžných zařízeních nepozná, zato ušetříš kapacitu disku či paměti zařízení (soubory MP3 bývají asi tak 10× menší, dle předvoleb komprese). Tyto audioformáty umí přehrát VŠECHNO, možná i tvoje pračka, pokud máš „inteligentní domácnost“ třeba od Apple nebo Google. ;) :D
Bezztrátovou kompresi umí např. FLAC, ale ten zase přehraješ obvykle jen v PC, myslím. Dokonce jsem zaslechl něco o bezztrátovém MP3 (já se dostal jen k VBR – variabilní bitrate, paxem to přestal řešit). Dobrou kvalitu MP3 máš pri konstantním bitrate (datovém toku) 320kbit/s, hranice použitelnosti je asi 128kbit/s.
A co se týká práce s formáty (např. editace skladeb v Audacity), tak dnes již není rozdíl (kdysi se muselo převádět do WAV). Jako mumie ovšem pracovně upřednostňuji WAV, ale je to jen síla zvyku.
Venkoncem i VIDEOeditory dnes pracují s obojím bez rozdílu. Takže si musíš vybrat SAMA, co TOBĚ lépe vyhovuje, bo jaxem psal, pro mě už v tom není zásadnější rozdíl. Jen na starých zařízeních můžeš s MP3 narazit (nepřehrají to), ale to už budou OPRAVDU šílené vykopávky. :)
0 Nominace Nahlásit |
Kompaktní disk nemám ani na čem přehrát, takže si, asi, odpovíš snadno. 🙂
Nejsem na to až takový fajnový šmekr, nicméně, kompaktní disky jsou takový „dinosaurus“: trvá to zapsat, přepsat, a některé ani přepsat nejdou. Kvalita nic moc, klasické dlouhohrající desky, s dobrým gramofonem, jsou na tom lépe.
Na přehrávání MP3 mi stačí SD karta do auta, staré BlackBerry, které už k ničemu moc není, ale jako „MP3 přehrávač“ poslouží znamenitě. Ten kulatý nesmysl se musel přehrávat v discmanu, stačilo „poskočit“, a už bylo cédéčko po smrti a nehrálo, nebo blblo, nebo se poškodil ten discman. Nic, po čem bych truchlil – jestli rozumíš.
Ale každý máme jiné priority, jo, tohle bude vždycky subjektivní.
2Kdo udělil odpovědi palec? Lucyfer, aliendrone
před 801 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pro toho, kdo je bez hudebního sluchu, nebo nemá kvalitní aparaturu, to je jedno. Originální CD je kvalitní, mp3 je komprimovaná hudba (nejen hudba, ale u mluveného slova je to celkem jedno). U zapisovaného CD záleží kdo to dělal, z jakého zdroje a na čem to vypaloval.
Upravil/a: elkon
2Kdo udělil odpovědi palec? Lucyfer, aliendrone
před 801 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
CD. Nejenže má lepší zvuk, jak již bylo řečeno, ale není nad to vzít tu starou dobrou placku do ruky. S CD svého idolu se můžeš i pomazlit. To s mp3 půjde těžko…
2Kdo udělil odpovědi palec? aliendrone, Filip84
před 801 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
quentos (nebo, respektive, kdo to víte): Ty subjektivní důvody, „stará dobrá placka do ruky“, chápu naprosto, o tom, jako, žádná.
Nicméně: jestliže je zvuková stopa na kompaktní disku kvalitnější, poněvadž je v nekomprimovaném formátu .wav, a já – namísto, abych z YouTube stáhnul My hen wlad fy nhadau do formátu .mp3, tak ho stáhnu do formátu .wav a uložím na paměťovou kartu, a pak přehraju: logicky by měla být kvalita, minimálně, stejná, jako na tom kompaktním disku, ne? Nebo se mýlím?
Mýlíš. Zvuk degradovaný komprimací se konverzí do nekomprimovaného formátu již nezlepší. Komprimace znamená nevratnou ztrátu informací.
Filip84>>> Já to ještě trochu upřesním s tou kompresí. Jsou v zásadě 2 typy – ztrátová (u MP3 obvyklá), ta ze skladby vykuchá místa (samply), které zpravidla neslyšíš, mikrofon je ale zaznamená a data v souboru WAV o nich JSOU. Kupříkladu vysokofrekvenčí zvuky nad 18kHz jsou většinou „oříznuty“/odstraněny. Jenže protože je tak jako tak neslyšíš, nevnímáš to při přehrávání. Celý mechanismus je pochopitelně dosti složitější, každopádně původní nekomprimovaný soubor WAV je převedením do MP3 zbaven spousty dat, které se jinak přehrávač pokusí přehrát. A když nejsou, tak si ani převedením MP3 z5 do WAVu nepomůžeš, protože zpětná konverze obnoví jen to, co v MP3 z původního WAV „zbylo“. Chybějící data si z prstu nevycucá. Rozdíl v kvalitě mezi znovuzkonvertovaným WAV z MP3 tedy žádný není a postrádá smysl (ledas by ho prováděl kvůli kompatibilitě, aby šel přehrát v autorádiu po dědovi, které sice má changer, ale MP3 neumí).
U BEZZTRÁTOVÉ komprese (např. FLAC) na to jdou jinak, podobně jasku třeba u ZIP souborů, žádná data NEZMIZÍ, jakkoliv jsou všelijak sofistikovaně „uspořena“ – například tím, že místo abych desettisíckrát po sobě napsal „0“ prostě napíši „10000 × 0“ a hned jsi ušetřil místo pro zápis skoro pro 10000 znaků (a o5 – jen demonstrační příklad pro pochopení principu, skutečnost je složitější). V dobách vzniku MP3 to nebylo možné provést, protože takový postup je výpočetně MNOHEM náročnější a tehdejší ubohé schopnosti přehrávačů (výpočetní výkon) to prostě nedávaly. O mnohem větší spotřebě energie při komplikovaných výpočtech nemluvě. Ty by tehdejší přehrávače RYCHLE vyšťavily.
Pokud tedy JE zkomprimovaný soubor BEZZTRÁTOVĚ komprimován, LZE ho
plnohodnotně převést z5 do WAV. Není to tedy o kompresi samotné, jako
o jejím typu.
Takže jaxem psal, pokud máš MP3 s konstantním bitrate 320kbit/s,
popřípadě VBR (variabilnmí bitrate, při konverzi se zohledňuje
„náročnost“ zvuku a průběžně se mění velikost datového toku –
jedna věc je kvalitně/co nejvěrněji zkomprimovat samotné údery bubnu,
jiná věc je totéž, když spustí celá filharmonie nástrojů), tož se na
to vykákni a nech to být, rozíl oproti WAVu na běžných zařízeních
nepoznáš.
Pokud jsi ale hifista se zesikem Bang&Olufsen a napojenými
(odpovídajícím způsobem) na repro Harman Kardon, tak jedině WAV,
popřípadě bezztrátová komprese.
Ovšem třeba kvalitativní rozdíl datového toku 128kbit/s oproti 320kbit/s na běžných zařízeních už rozeznám i já. Jakkoliv od mládí zvyklý na „šumné klikotoče“ s analogovým záznamem na pásce. Tenkrát se kvalitě dnešního 128kbit/s říkalo hi-fi a to NAVÍC s nějakým aplikovaným Dolby. Kopie z padesáté kopie kopie a vohul to na plnej knedlik, to byly diskošky. ;) :D :D
aliendrone, dubraro: Díky, to je mi jasné, že když vykuchám kačku, z toho vykuchaného uvařím kaldoun (a zbytek vyhodím, že, jako střeva či žluč), tak kdybych to chtěl vrátit zpátky do té kačky, tak že nemám co. 🙂
Ale já se možná nevyjádřil pregnantně: máš YouTube, máš video – nemáš mp3 zvukový soubor, jako když si ho stáhnu z uloz.to. Ne, nemáš: máš video, tam třeba Heino zpívá, vidíš tam, jak vypadá, i ho slyšíš.
Já použiju YouTube to wav converter (třeba tohle: https://youtubeto.org/en/youtube-wav.html). V jakém formátu je zvuk u toho videa na YouTube, tak to já, přirozeně, ani netuším.
Ale chápu to dobře, že většinou to video už bylo konvertováno na to YouTube, takže proto je pro ty, kteří na to jsou fajnový šmekr, lepší si koupit kompaktní disk, protože tam to komprimováno nebylo?
A poznáte to, že když jako, dejme tomu, byste měli tu „kubánskou odrazku“, originál, jak Heino zpívá Niedersachsenlied, a pak byste si dali do YouTube „Heino Niedersachsenlied“, přes nějaký takový YouTube converter / downloader byste to stáhli jako ten .wav soubor, jestli to bylo, nebo nebylo, konvertováno?
Filip84>>> Tak to je dost komplikované. Jde o to, že samotná videa před uploadováním na YT jsou už nějak komprimovaná. Nezkomprimované video by bylo šíleně veliké (vzhledem k jeho časové délce). Kontejnery videí zahrnují jak zkomprimovanou obrazovou, tak audiostopu. Po upnutí si ho navíc YT sám může interně překopat.
Všimni si, že při sledování YT videa si můžeš obvykle navolit kvalitu, nejběžnější je 1080HD, ale jsou i videa s 360 nebo dokonce i 240 řádky. A ty si dle svého zařízení a situace (nativní rozlišení obrazovky, rychlosti netu apod.) mezi nimi přepínáš.
Nejde jednoduše odpovědět, jestli bych poznal nebo ne rozdíl, když ani
nwm v jaké kvalitě bylo video uploadováno na YT a poté co s ním YT
udělal sám, resp. v jaké kvalitě je přehráváno.
Ale abys měl představu, tak si to video sosni, v přehrávači čekni
použitý audiokodek a jeho bitrate. Velmi často to bývá u stažených
videí 128kbit/s MP3. A to už je tedy proti WAVu ZNAČNÝ rozdíl, který
poznáš i na běžném zařízení. Jako k použití to JE, aby sis udělal
obrázek, ale např. synovec mi stáhl z YT nějaká videa (hudební klipy) a
v autě je to tedy SAKRA znatelný rozdíl, který slyším/rozeznám i já a
to s ohledem na moji věkovou degradaci sluchu již něco znamená (je ale
fakt, že mám kvalitní výbavu).
Samozřejmě mluvím o MP3 kodeku, u jiných s tím bitrate to je jinak. A k tomu i WAv lze vytvořit v různé kvalitě. Např. frekvencí vzorkování (u CD a obecně většiny zvuků je to obvykle 48kHz (48 000 sampů/s), autor videa to může ale nastavit i JINAK. Navíc i sám YT vědomě poskytuje RŮZNÉ kvality obsahů, např. videa ZAKOUPENÁ v jeho shopu bývají lepší jak obrazem, tak zvukem oproti těm volně shlédnutelným. Prostě odpověď je plná „ale“, jenže co ti to pomůže, že?
Tudíš si dovolím sice nekorektní, zato POŽITELNU dpověď, tak ANO, téměř jistě celkem snadno poznáš rozdíl mezi origo CD stopou a zrekonvertovanou WAV stopou. Jen míra rozdílu je různá, viz výše. Snad ti to pomůže.