Avatar uživatele
Kelt

Záleží na majiteli účtu, jestli vyžádanou platbu pošle zpět?

Poslal jsem na nějaký účet peníze. Mohu majitele účtu oslovit, aby mi peníze poslal zpátky? Jistěže mohu, jedině tak mohu ty peníze získat. Ale bude záležet na něm? Nebo je to nenávratně ztraceno? Poradíte? Děkuji.

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? johana 56, ivzez před 1911 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Drap

Pokud jsi provedl tuto platbu přes banku, požádej o zrušení banku. Obecně můžeš oslovit kohokoli a chtít po něm cokoli. Otázkou je, zda ti vyhoví.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Dochy

Pokud to byl omyl a víš o koho šlo, samozřejmě ho můžeš požádat o vrácení peněz. On by teoreticky mohl chtít něco málo jako náklady za vyřízení (např. bankovní poplatek + ztráta času)

Pak můžeš požádat o asistenci banku.

Pokud nic z toho neprojde, můžeš jít ofic. přes policii, či soud. Neoprávněné obohacení je tuším trestným činem a podle popisu otázky by to mohlo odpovídat – takže zde by měla smysl ta policie. Nicméně policie a soudy se myslím budou bránit řešit to pokud jde o nižší částku (náklady řízení by mohli být výrazně vyšší než způsobená škoda)

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
mosoj

Tady je odborníků. Všichni by se hned soudili a chtěli za cosi náhrady!! Osobně jsem omylem poslal nějakou peněžní částku na jiný účet. Zavolal jsem do banky, vysvětlil jsem jim co se stalo a banka mu tu platbu sama strhla z jeho účtu a vrátila je na můj účet. Žádnou policii jsme nepotřebovali.

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?ivzez Nahlásit

Avatar uživatele
ivzez

Jak jste ty peníze poslal?
Jestli bankovním příkazem, obraťte se na svou banku.

Vrácení platby nezávisí na rozhodnutí majitele účtu,
ten musí neoprávněně přijatou platbu vrátit.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Pepa25

Dost záleží na tom, jestli šlo o platbu v rámci jedné banky nebo někam jinam (u plateb v rámci banky může banka obratem ověřit, že adresát je jiný a peníze vrátit). Předpokládám ale, že šlo o nejčastější chybu, kdy přijdou peníze na špatný účet, totiž zadání ŠPATNÉHO KÓDU BANKY (je to logické, překlepnutí v jednom čísle bude znamenat, že není splněno modulo 11 a daný účet nebude existovat, ale pokud místo 3983815/0300 (účet UPC v ČSOB) zadáte 3983815/0800, tak peníze odejdou do ČS, protože číslo účtu je platné. Samozřejmě se může stát, že Spořitelna zrovna tento účet nemá přidělený, takže peníze se druhý den vrátí s poznámkou „neexistující účet“, pokud ho ale někdo má, tak se to musí reklamovat (přes moji banku). Reklamace jsou ale běžné, skutečný problém je, pokud je účet příjemce blokován exekucí nebo je tam nepovolené přečerpání (bude nutné doložit, že neplním za dlužníka) nebo dotyčný majitel peníze operativně převede pryč a odmítá vrátit.
Jo ještě záleží, jak rychle se platba reklamuje: teoreticky ještě nemusela do druhé banky odejít.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Dochy

Mosoj, Ivzez: Podle toho co vím se v tomto přístupy jednotlivých bank ke svým klientům liší. Stejně tak přístupy „protějšků“ (opravu nesprávně odeslané platby pokud vím musí zpracovat banka odesílatele i banka příjemce a příjemce peněz musí opravu schválit) – Asi by se vám nelíbilo že např. prodáte na inzerát starší PC za řekněme 4000, odešlete zboží hned poté co vám dojdou peníze a za další den by vám ty prachy z účtu zmizeli protože kupující požádal banku o zrušení „chybně provedené“ platby.

před 1911 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

Dochy,
ve vašem příkladu existuje kupní smlouva.
Kelt ale nic takového nezmiňuje…

před 1911 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Ale kupní smlouva přijde na řadu až „příjemce“ bude reklamovat reklamaci „plátce“ – takže podle vašeho scénáře by se kupující mohl pokusit okrást prodejce tím, že svou platbu bude reklamovat a prodejce, pokud si opravdu pořádně nehlídá účet, by se o tom ani nemusel dozvědět. To mi přijde jako šílená nehoráznost a doufám, že moje banka tímto způsobem rozhodně nefunguje.

Souhlasím s možností reklamace mé platby u mé banky, ale pak má banka musí kontaktovat banku příjemce, banka příjemce musí kontaktovat konkrétního příjemce, ten musí reklamaci nějakým způsobem potvrdit, pak se mohou prachy vrátit odesílateli. Pokud příjemce nepovolí návrat bude (doufám) potřeba využít policii či soud.

Kdysi se to řešilo na fóru mbank, dokud se ještě mbank chovala otevřeně. Už si nepamatuju jaké byli konkrétní postupy a závěry, ale zůstalo ve mně přesvědčení, že příjemce musí návrat peněz schválit.

před 1910 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek