Myslím to tak, že když máme dvě společnosti, ateistickou a silně veřící, tak jestil není větší šance na porušení morálních zásad u společnosti ateistické, protože společnost věřících (předpokládjeme silně veřících) je přeci jenom ovlivněna svým Bohem, bojí se třeba, aby nešli do pekla, proto se chovají lépe.
Já myslím, že je to vyjde nastejno, ateisté můžou také vyznávat své hodnoty, akorát z toho nedělají náboženství, i ateista může být stejně slušný člověk jako třeba křesťan (ne-li lepší, když bereme v potaz potenciální homofobii křesťanů, zákaz potratů atp.). Věřící jsou ale zase pro dobré chování více motivovaní, u ateistů je to asi jen otázka svědomí, neporušní zákonů atp. Ale stejně záleží na tom, v jakém prostředí ateista vyrůstá, pokud je mu od malička do hlavy vštěpováno slušné chování, tak v porovnání se silně věřícím vyjde nastejno.
Neuvažuju křesťany, kteří upálují čarodějnice, podnikají křížové výpravy, dělají pogromy atp.
Zajímavá 0 před 792 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Ateista věří, že bohové nejsou, tedy, věří naprosto stejně, že bohové nejsou, jako věřící člověk věří, že bohové jsou. Otázka proto nedává immanentní sensus, je to lapsus.
0 Nominace Nahlásit |
Stačí?
0 Nominace Nahlásit |
Dalo by se říct, že to není otázka náboženství – a tak úplně
není, ale hraje důležitou roli. Je to víc o státě/společnosti a její
organizaci/vedení, což má velký vliv na mravy a morálku i celou kutluru.
Nutno však říct, že náboženství tohle usnadňuje, podporuje lepší mravy
a je skutečně pravděpodobnější (nikoli však samozřejmé!), že
věřící se bude chovat líp, než ateista. A není to jen z obav
posmrtného trestu, ale i hodnotami, kodexy, jistým mravním naučením a
ctnosmi, které obsahuje každé náboženství.
Pokud to není náboženská totalita/teokracie, která utlačuje a omezuje
(Afghánistán, Írán), tak jinak vždy lépe funguje stát, který má
státní náboženství (ale jinak svobodu vyznání) – nebo tak
náboženství hraje nějak důležitou roli ve spojitosti s tím
náboženstím. Proto jsem za, aby ve státech mělo roli a byly propojené a je
mi jendo, jestli je to křesťanství, islám, buddhismus, hinduismus atd. –
mé víry/náboženství tohle stejně nejsou, přesto je lepší, když lidé
něčemu věří (než když neVĚŘÍ v nic), v něco víc/lepšího, hodnoty
a zároveň to dodává posvátnost i tomu státu a jeho jednotlivých
složkách, funkcích, … a jeho chod je lepší. I v mravech.
Přesto klidně MŮŽE být každý stát sekulární a nemusí tam
náboženství hrát vůbec žádnou roli (včetně monarchií)… ale jen
říkám, že prsotě funguje líp, když tam to náboženství je.
Problém NĚKTERÝCH ateistů je, že náboženství vnímají jako něco
zastaralého, primitivního, ovládajícího lidi/masu, něco zlého a podobně.
Což pochopitelně není pravda. Náboženství nezapříčiňuje nic zlého a
vůbec nejde proti vědě a pokrokou (opět, kdo si to myslí, tak ten si to
buď spojuje jen s církví a středověkem nebo spadá pod komunistickou
výchovo).
aevul
1. minorita/jednotlivci, katolická církev (což rozhodně NENÍ totéž
jako náboženství nebo víra) a její špatná organizace, přístup
2 Islám nerovná se terorismus a ani není důvodem k terrorismu. Existuje
plno jiných skupin i států (neislámských), které jsou stejně
teroristické, radikální, extrémistcké… Je to prosté: zkrátka to není
o náboženství, ale jen o lidských chybách a špatných vlastnostech. Na
náboženství se to jen svádí – jako by se to mohlo svádět i na cokoli
jiného (jak to dělají ty jiné státy/skupiny i sekty… jedno jaké
přesvědčení nebo jaká věc, náboženství je jen jedna z mnoha a samo
o sobě není žádným viníkem, reálnou příčinou). Žádné
náboženství (ne, ani Islám) nekáže nenávist a smrt, ale opak,
naboženství by navíc měly lidi sjednocovat a sbližovat (už jen těmi
hodnotami, které uznávají, ke kterým nabádají)
Upravil/a: Disraeli
0 Nominace Nahlásit |
Křesťanům pomáhá Bůh. Některým radí, jak se mají chovat (např. Johanka z Arku), a proto by na tom měli být morálně lépe.
Ateistům žádná vyšší moc nepomáhá a nemají motivaci vyplývající z náboženství.
0
před 792 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
To těžko! Stačí, když se podívám jak se na Prajzské chovají ty pobožné báby a srovnám s chováním těch normálních… To jsou ti TAKOVÉ BESTIE, ty zbožné… Takové chování jako mají ony si dovolí snad jen někdo, kdo je přesvědčen o své nadřazenosti, jakési vyšší moci v sobě anebo je přinejmenším přesvědčen že je takovouto mocí veden, protože kdyby se tací ohlédli za svými vlastními skutky a spatřily, že jsou ČISTĚ JEN JEJICH, že je nikdo nevedl, muselI by se ty bytosti SAMOU HAMBOU PROPADNOUT ROVNOU DO PEKLA, tož tolik k tomu rozdílu v chování věřících v Boha coby bytost podobnou člověku a věřících v sebe 🤷♂️
TVL, tu nadřazenost prajzské méně bystré báby bych nechtěl rozepsat (!!!), ale uměl bych (tu pravdu nechceš slyšet), je to hodně regionální. (; ((;
0
před 792 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ano, pevně v to věřím. Bohužel v praxi jen o chlup, protože věřící lidé se díky své víře rozhodně nestanou bezchybní. Ale mají (měli by mít) větší zábrany konat nemorální věci.
0
před 790 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Lidi jsou lidi a blbost je vždy blbostí. Je jedno jestli je člověk
blbec-monarchista, blbec-republikán nebo blbec-věřící, blbec-ateista. Blbec
je blbcem ať věří čemu chce. Zastávat může člověk cokoli (i třeba co
máme společného – to znás ale automaticky nedělá přátele), ale to moc
o ničem nevypovídá. Na něčem se můžeme shodnout, může věřit
v něco, co máme společné, může to být i lepší (ideálově,
ideově) – ale i tak, pořád to neznamená, že ten člověk je lepší
nebo horší než někdo jiný, kdo věří v něco jiného…
TZN.: jsem monarchista, ale znám plno blbců monarchistů, jsem věřící, ale
znám plno blbců věřících a zase rozumných a slušných ateistů. Protože
člověk něco zastává… to ho ještě automaticky nedefinuje.
Spousta ldií má taky špatý přístup i motivy – i k té věci, kterou
uznává, ve kterou věří (například plno monarchistů je monarchisty
především proto, že jsou sentimentální, uznávají „staré zlaté
časy“ a ledacos si idealizují… a takhle to máš u spousty
přesvědčeních. Ty důvody prostě taky můžou být špatné a omezené –
hodně i u ateistů).
Řidiči nadávají na kolisty; cyklisté nadávají na řidiče/auta.. nevidím důvod proč to takhle rozdělovat. Dá se nadávat na všechny. ;) Obzvlášť pokud člověk neumí řídit, nedodržuje předpisy a není slušný, tak je ejdno, jestli jede na kole nebo v autě. Vůl je vůl (nehledě na to jestli je to blondýn nebo bunet, pravák nebo levák, věřící, či ateista)…
Ty, protože je takové mysterium doby, notně podporované médii. A to nejen těmi officiálními, ale zejména „fuckbooky“, YouTube a spol.
Skutečnost je úplně banální: přibývá aut i jízdních kol. Silnice jsou stavěny primárně pro auta, ono kdyby u nás ve městě, jednoho nekrásného dne, vyjelo padesát fiakrů a padesát žebřiňáků, tak bude taky dopravní kalamita. Zároveň se „vítr změnil“, změnila se politika dopravního ingeniéurství, a to tak, že pruhy jsou užší, maximální šířka pruhu, u nás, je 3.75 m, a to na dálnici. Ve městech mají pruhy nejčastěji 3.0 m, plus čáry.
Zavedl se ten bazmeg denního svícení, takže co nesvítí, nejede.
Do pruhu, který má 3.0 – 3.25 m, se kolo a auto vedle sebe bezpečně nevleze. Ne, tečka. Může mít na to kdo chce jaký chce názor, ale to na věci nic nemění. Samozřejmě, když je provoz, tak to frustruje, že musíš jet za bábou 12 kmph v Audině. Musíš, jinak na té cestě nemáš co dělat.
Tak se hledá viník všude jinde, než v sobě. Cyklisti jezdí špatně. Jezdí, to je vlastnost, stačí si nastudovat, proč Nizozemci všude staví cyklostezky. Ale my chceme a potřebujeme, aby jezdili, arciť špatně, protože pak bude víc místa na cestách a nebude ve městech takový smrad, a tak podobně.
Namísto osvěty, vysvětlování, že to je to samé, jako předjet auto, že si tam má prostě představit „Forda“, a až má místo úplně změnit pruh („bicycle may use full lane – change lane for pass!“), tak přijde nějaký takový „Pepík“ (bez urážky!), že se musí nějak domluvit, že ten cyklista kousek uhne, řidič v autě zpomalí, a nic se neděje. Ne, děje, jednou to nevyjde, a až to nevyjde, tak to končí zraněním, nebo smrtí. Cyklisti nadávají na „vrahy za volantem“ (jako by to někoho zajímalo a něčemu prospělo), no a řidiči mají „ikony“: poďobané skoro puboše, kteří nic neumí, nic nedělají, tak se nudí, a tak jezdí, jako prasata, autem tam a zpátky. A aby měli alespoň na to palivo, tak to, jak řídí jako hovado, natáčí na kameru. Pak to dá na YouTube, a tam mu dávají podobně nalazení typi palce a sdílejí, a on za to potom bere peníze. Místo aby dostal výprask a přišel o papíry, tak dostane zaplaceno!
A pak ho pozvou do nějaké „primy“, a on tam má černý Leintuch přes Gesicht, i s tou svou rozhoďnožkou, no a říká tam ty své názory, jako by to někoho zajímalo. A proti němu posadí takytypa, nějakého „ať mír dál zůstává s touto krajinou!“ se skládačkou, který sere naprosto totožná „moudra“, jako ten poďobanec s černým Leintuchem přes Gesicht. A protože většina lidí žije v představě, že někdo změní názor, se něco vykoná nebo změní, tak je kolem toho neskutečně vášnivá a agresivní „debata“.
Dokonale bisarní. 🙂
Rokio: Jestliže Johanka z Arku slyšela „hlasy“ shůry, byla psychicky nemocná. Ve středověku jí nikdo nevyšetřil a nediagnostikoval, jestli rozumíš. 🙂
To je v celku jedno. Ať tak či tak ji následovali a zvítězili. ;) Takže TO pomohlo, ať to byl Bůh nebo nemoc (nebo obojí). :D
Disraeli: Jo, tak o tom se rozhodně nebudu přít! 🙂 Ale, víš co, Rokio, zase, z chudák holky dělá bůhví co.
Filip84: Ateismus není víra, že bůh není. Ateista je nevěřící, nevěří, že bůh existuje, popř. ho popírá. Je v tom dost zásadní rozdíl. Opět projevuješ neznalost základních faktů.
Aevul, nesouhlas. 🤷♂️ Například já jsem ateista, který věří, že bohové nejsou. A vyvrať mně, že takový ateista já jsem. Anebo mně přímo prokaž, že jsem jiný ateista.
A ještě něco přihodím: Pro společnost jako takovou jsou ze všeho nejhorší šprti. Potažmo jejich přesvědčení, že není třeba faktům rozumět, když je umí odříkat. Ateista- mám našprtanou definici a tak to platí, tečka!
Osobně si myslím, že když jsem o něčem přesvědčen, tak v to také VĚŘÍM 🤷♂️ (i když zrovna u mé osoby se toto pravidlo vyskytuje velmi zřídka, bo přesvědčit o něčem sám sebe je IMHO velká pytchovina a společnost- tak ta mě ještě v ničem a o ničem nepřesvědčila a moc času už jí nezbývá 🤷♂️🤷♂️🤷♂️ ). ((;
zjentek: Příklad: věřící člověk věří, že se z útržku toaletního papíru může stát tisícikoruna. Kdyby ateismus byla víra, pak by ateista věřil, že se z toho útržku tisícikoruna nestane. Nicméně ateismus není víra, proto je ateista přesvědčený, že neexistuje způsob, jak by se z toaleťáku mohla stát tisícikoruna.
Aevul, souhlas (konečně): Totiž na 100% věřím, že se z toho útržku tisícikoruna nestane. Rozhodně tedy nejsem přesvědčený, že neexistuje způsob, jak by se z toaleťáku mohla stát tisícikoruna. Klidně ti ji na něj nechám věrně vyobrazit- kresbou, tiskem, možností máme hafo.
Obávám se, že tady budu věřit Filipovi a tobě ne, ale možná ještě vše uvedeš na pravou víru 🤷♂️ 😉
zjentek: V pořádku, klidně si hýčkej celou ruličku. Když se z ní stane balík platných tisícovek, vyděláš na tom. Když zůstane toaleťákem, nijak tě to nepoškodí. To je výhoda věřícího, proti ateistovi. Když se ukáže, že bůh existuje, vydělám na nechození do kostela za život cca 6500 hodin, tj. devět měsíců života. To není moc dobrá sázka proti věčnému zatracení. Ale asi mi to nevadí.
Filip84: Děkuji za velmi věcnou poznámku, nejraději bych tu otázku smazal, protože ji asi nikdo nepochopí.
Ale já ji naprosto chápu, ovšem obávám se, že Ty nechápeš dosti podstatnou věc; vysvětlím:
Atheismus je naprosto stejná víra, že bohové nejsou, jako je víra že bohové jsou, naprosto stejně institucionalisovaná, jako například hinduismus, nebo křesťanství. Naprosto.
Atheismus vznikl z toho, že někteří lidé viděli tu větší, tu menší, diarchii mezi poznáním tehdejší vědy a magisteriem (zejména křesťanských) církví. Vznikl z přesvědčení, že věřící (zejména křesťané) tyto skutečnosti neznají, že tyto skutečnosti jsou objektivní, a že když se těm lidem vyloží, že se tím dokáže, že bohové neexistují.
Jenže, ty tím, že těm lidem prokážeš chybné učení theologie, té či oné, jen a pouze dokážeš chybné magisterium, případně neinspirovanost zdroje. Na otázku, je-li nějaký bůh, nebo není, vůbec nemůžeš tímto odpovědět.
Já nejsem věřící člověk, víru považuju, ze své podstaty, za „nemoc“ (protože jsem si tím prošel, mimo jiné 🙂 ), protože žádný jiný živočišný druh na této planetě, než my, víru nemá. Přikláním se k závěru, že existuje „něco“, co nemá materiální rozměr, ale rozhodně bych to nenazval bohem / bohy, spíše paralelní dimensí, což se dá vysvětlit i docela racionálně, ale jsem přesvědčen, že veškeré lidské představy o entitách, božstvech, „duchovnu“ etc., jsou lživé, že jde o uměle vytvořený konstrukt k ovládání mas, a proto, že by lidská společnost měla být založena na empiricky ověřených, etologických a ethických principech, které jsou buďto objektivní materiální pravdou, nebo pravdou konsensuální, a že by thesis božské pravdy (nebo prostě jakékoli jiné zjevené pravdy) měla být lidskou společností odmítnuta.
Jinými slovy, já nejsem atheista, protože se nevymezuji vůči existenci božstev. Nejsem agnostik, protože netvrdím, že to poznání není možné, já jenom tvrdím, že je redundantní, že „zdržuje od práce“. Ale zároveň nejsem věřící, jo, já se o té „paralelní dimensi“ vůbec nebudu přít, protože pro uspořádání naší společnosti a náš život není její existence, či neexistence, vůbec podstatná.
Atheistů je, navíc, docela málo, kolem 5% v každé společnosti, v průměru, v tzv. nejatheističtějších státech je to, pořád, pod 10%. 🙂
😬😬😬…až mě zamrazilo
Bača zdraví faráře: „Dobry den pán kolega!“
„Jaký jsem já váš kolega?“
„Veď oba jebeme svoje ovečky.“
annas | 5913 | |
Drap | 4652 | |
led | 3008 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2243 | |
zjentek | 1663 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1427 | |
quentos | 1424 | |
elkon | 1337 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |