Poblíž práce máme lom, a z lomu vede železnice, a když po ní jede lokomotiva(mezi polema, žádná silnice nekřižuje, tak v pravidelnejch, cca minutovejch, intervalech, houká. To je nějak povinný? A na co to je? Srnky? Našel bych o tom čtení? Signalizační pravidla vlaků, něco takovýho…?
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Filip84 před 533 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Ano, našel, ale není to tak jednoduché, jak si to Ty představuješ.
Železniční provoz není silniční provoz, krom toho, že se pohybují z místa A do místa B, a na kolech, nemají nic společného.
Zatímco řidič jakéhokoli silničního vozidla jede (nebo má jet) podle rozhledových podmínek, vlak nejede (až na výjimky, jako je např. jízda za nemožného dorozumění, nebo posun) na dohled, ale podle návěstí, a na zábrzdnou vzdálenost.
Jinými slovy: je traťová rychlost, ta je dána na rychlostníku. Je povolená rychlost vlaku (=povolená rychlost nejpomalejšího vozidla z vlaku), a pokud není rychlost snížena jinak (předzvěst, rozkaz k pomalé jízdě atp.), nebo nebrání jízdě předepsanou rychlostí vyšší moc (mlha, sněhová vánice atp.), vlak jede předepsanou rychlostí.
Zábrzdná rychlost vlaku se liší, ale pokud nejede opravdu pomalu, 10 – 20 kmph, tak jsou to minimálně stovky metrů, u traťových rychlostí jako 120, 140 nebo 160, je to přes kilometr.
Strojvedoucí, který řídí ten vlak, musí mít tzv. poznání trati, nebo musí mít s sebou strojvedoucího, který poznání trati má; poznání trati musel mít i topič, nevím přesně jak je to dneska, protože na Šukafonu jaksi topič není. To znamená, že musí vědět, v jakém kilometru je jaký oblouk, v jakém kilometru je jaký rychlostník, jaký železniční přejezd, stoupání, klesání, všecko, zpaměti.
Lokomotiva nehouká, jo, nemá nějaký automat, který by houkal, ne, to strojvůdce vlaku dává návěst „Pozor!“.
Návěst pozor se dává píšťalou paravozu, houkačkou lokomotivy / motorového vozu, nebo zvonkem – podle druhu drážního vozidla.
Strojvůdce vlaku má předpisy, zpravidla SŽ D1 a SŽ D3, stanoveno, kdy má dávat návěst Pozor, a kdy má dávat návěst Pozor opakovaně. Dát návěst pozor znamená, že strojvůdce zapíská na parní píšťalu / zatroubí houkačkou lokomotivy / zazvoní zvonkem drážního vozidla lehké stavby. Návěst Pozor opakovaně znamená, že strojvůdce píská parní píšťalou / troubí houkačkou lokomotivy / zvoní zvonkem drážního vozidla lehké stavby od místa, kde mu to přikazuje návěst Pískejte – výstražný kolík pro přejezdy podle čl.387 předpisu SŽ D1 (nebo jiného návěstního předpisu), až do místa, které je mu známo skrze poznání trati a zpravidla jde o křížení dráhy s pozemní komunikací, tzv. nechráněný přejezd, le ne nezbytně, „pískáček“ může mít i úplně jinou příčinu.
Jo, to jak dává příslušný strojvůdce návěst Pozor opakovaně, tak to se liší podle každého strojvůdce. Předpisu učiní zadost, pokud alespoň 3× zapíská píšťalou / zatroubí houkačkou / zazvoní zvonem. Ale stejně tak dobře může zapískat / zatroubit / zazvonit 30× a stejně tak dobře může – prostě a jednoduše – pískat / troubit / zvonit celou dobu od „pískáčku“ až k přejezdu.
Krom toho dává strojvůdce vlaku návěst Pozor nebo Pozor opakovaně z vlastního rozhodnutí (překážka na trati – zvíře, chodec, vozidlo atp., pokud ho strojvůdce spatří, zapne nouzovou brzdu, na 99% nedobrzdí a narazí, pokud se ta překážka neuklidí, prostě: když tě vidí, je už pozdě), nebo rozkazu výpravčího / dirigujícího dispečera.
Z jaké příčiny dává ausgerechnet na Tebou zmiňované trati strojvůdce návěst Pozor opakovaně nevím, musel bych tu trať projít, pak bych věděl. Ale já to nepotřebuju vědět, jo, mi to je vcelku u prdele – pochop. 🤷♀️😆
Zdroj: https://provoz.spravazeleznic.cz/portal/ViewDirective.aspx?oid=1946316
2Kdo udělil odpovědi palec? Rocker, multicccddde
před 533 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Když to tam máš kousek, tak se tam zeptej. Nebo někoho kdo zná třeba „mašinfíru“.
0
před 533 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pokud je ta vlečka delší než pár set metrů, tak skoro určitě křižuje nějakou polní cestu nebo aspoň pěšinu označenou jen „křížem“. Před nimi musí mašina houkat …
0
před 533 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Jo, jinak z provozního hlediska u nás není rozdíl v jízdě osobního vlaku, lokomotivního vlaku nebo nákladního vlaku. V „Rusku“ ano, tam má nákladní a lokomotivní vlak jinou návěst „Konec vlaku“, například, než vlak poštovní, bagážní a osobní, ale u nás ne.
Takže: ausgerechnet stejnou návěst Pozor, nebo Pozor opakovaně, musí dávat strojvůdce lokomotivního vlaku, soupravového vlaku, osobního vlaku, spěšného vlaku, rychlíku, expressu, služebního vlaku, manipulačního vlaku, průběžného nákladního vlaku, rychlého nákladního vlaku nebo nákladního expressu. A posun mezi dopravnami = jízda vlaku, prakticky, pro zjednodušení, on to je posun, ale z návěstního hlediska jde o jízdu vlaku.
Stejné předpisy platí na všech drahách, které jsou součástí celostátní dráhy, na všech drahách regionálních, na všech drahách místních i na všech vlečkách, arciť je, třeba, nebude určovat předpis SŽ D1 či SŽ D3, ale jiný návěstní předpis provozovatele dráhy, protože vyplývají ze zákona o drahách, a na něj navazující legislativy.
Nákladní vlak se od osobního liší tím, že má v sešitovém jízdním řádu (SJŽ), většinou, stanovenu nižší rychlost, obecně je nákladní vlak o něco pomalejší. Ale tím to končí.
Nejlepší, úplně obsáhlá odpověď. Ale stejně mi to vrtá hlavou, vo co tam de, že tam ty vlaky furt trouběj, přiblížim si to na mapě, ale nemůžu si pomoct, že tam jsou jenom pole. A taky mi přijde, že tam ten vlak jede z nějakýho důvodu zbytečně pomalu. Zase. Proč. Pole. Jinak díky, no.
Tak mi řekni, o jakou trať jde a kilometr, já si to najdu na openrailwaymap.org a pak Ti to řeknu. 🤷♀️😅
Nemůžu, nechci odhalit svůj profil…koukal jsem na letecký snímky, a jsou tam, skoro za sebou, pro mě až za horizontem, 3–4 vjezdy do pole, i maj ty značky s křížkem, tak to odpovídá, no…bych je tam nečekal, tak jsem vymejšlel důvod, proč tam houká, no.