V každém případě bych to zkusil. Pokud to nepůjde, tak bych dal baterku nabít. Pokud ztratila svou kapacitu, bude dobití stejně asi nutné.
3Kdo udělil odpovědi palec? annas, Michal Kole, hanulka11
před 4703 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pokud se s autem nepojede na delší vzdálenost, aby se baterie dobila při
jízdě, tak nestartovat. zejména když před mrazy auto jelo delší dobu a
baterie není starší tak tří let. Jestli je to benziňák, tak auto
nastartuje i potom celkem dobře. Pokud je to nafťák, tak bych byl
opatrný – tam je potřeba dobrá baterie – včera jsem taky
nenastartoval, ale baterie je asi 5 let stará a dost často zatežována
vysokými odběry při práci navijákem apod. Takže o její kvalitě si iluze
nedělám.
Nicméně a to podstatné v takových mrazech pokud je možné autobaterii
připojit na nabíječku, tak ji dobít. Některé nabíječky mají
i udržovací nabíjení – vyrovnávají to co baterie ztratí
samovybíjením. Pokud auto stojí na ulici a není šance připojit proud a
auto není doslova nabušené počítači a další elektronikou, dá se
autobaterie vyndat a uložit do tepla (chodba, sklep apod). tady bych byl ale
opatrný, nezřídka moderní auta po znovu připojení baterie jedou trochu
hůř, než se zase nastaví počítače do správných programů.
Co ještě lze, autobaterii obalit izolací. Kdysi se na to prodávaly obaly
z hliníkové fólie s izolační vrstvou.
Existuje ještě jedna možnost o které se moc nemluví – autobaterii na
ulici ožitiv druhým autem přes startovací kabely. Dodavatel energie musí
nechat běžet motor – něco co přebývá se přes kabely do baterie
dostane.
Je to ale vše o situaci – slabou baterii může roztrhnout mráz.
Dě odpovědi, rozdílné názory.
Takže pokud auto pojede dejme tomu 20 km – klidně nastartovat. pokud by to
mělo být jen na nastartování a hned vypnutí – ne, nestačí se za
takovou chvilku baterie dobít. je proto lepší dobít baterii
nabíječkou.
2Kdo udělil odpovědi palec? Michal Kole, franku
před 4703 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Klidně natartujte ( pokud to AKU zvládne) a nechte auto tak 15 – 20 min
běžet. Alespoň se to všechno prohřeje a oleje promíchají. Za tu dobu se
baterie dobie do vyšší úrovně než byla před tím.
Pokud to nezvládne, musíte stejně buď AKU vyndant a nechat ohřát, nebo se
ho pokusit
dobít v autě na kapacitu kterou okolní teplota dovolí. On se ale při
nabíjení mírně ohřeje takže se jeho kapacita vrátí k jmenovitým
hodnotám, bohužel po vychladnutí kapacita opět poklesne.
Daleko důležitějším údajem na AKU než kapacita je max. startovací proud
, který je AKU schopen dát!! Pozor ale na normu v jaké je tento údaj
uváděn ( DIN, EN).
Již se tady řešilo :
Počítej se mnou:
Výpočet je cca ! Přesnost nehraje roli.
Budeš startovat 7,2 s
proud odebíraný z baterky bude 120 A
Za 7,2 s odebereš z baterie 0,24 Ah
Motor nastartuje a baterie se okamžitě dobíjí. Dobíjecí proud
počítejme 5 A ) bude vyšší, nebo také ne, záleží na stupni vybití
AKU) za 172,8 sec dodá alternátor 0,24 Ah.
POčítáme s nižší účinností dobíjení a násobíme koeficientem 1,4.
172,8 × 1,4 = 241,92 sec. Za cca 4 min chodu motoru bude energie
vyčerpaná při startu motoru vrácena zpět do AKU baterie.
Čísla to jsou spíš přehnaná , takže ve skutečnosti to bude o něco
dříve.
Je to počítáno jen pro představu.
Úplně nejlepší by bylo ( pokud to elektronika vašeho auta dovolí) před
nastartováním vyndat AKU a dát někam do tepla aby se zahřál, nebo když
nejezdíte nechat ji vyndanou někde mimo mráz.
Všichni zde totiž mluví pořád o dobíjení ale on ten AKU pokud má
teplotu – 15, – 20 oC
se dobít na plnou kapacitu nedá !!!!!
To je vlastnost!! olověných AKU, že s nízkou teplotou klesá jejich
kapacita. Přesné číslo z hlavy nevím ale při teplotě – 20 oC bude
mít AKU pouce cca 60% své jmenovité kapacity a na víc ho nenabijete a jenom
takový výkon z něho dostanete. Na tuto hodnotu klesne kapacita
i u nabitého AKU pokud ho ochladíte na uvedenou teplotu !! Proto se AKU
svojí kapacitou předimenzovávají, aby zvládly start auta i v zimě.
Takže to je hlavní důvod proč majitelé AKU z aut stojících venku
vyndavají.
Ještě pro představu jaké ptákoviny se zde píší.
Roztrhnout Aku můžete velice snadno tím pomocným startováním z jiného
auta. Také se o tom tady již diskutovalo. Stačí najít !!
Mrazem ale těžko !!!
Vybitý AKU má hustotu H2SO4 cca 1,23 g/cm3
= cca 32 % . Bod tuhnutí této kyseliny je
cca – 40oC.
Nabitý AKU má hustotu 1,28 g/cm3 = cca 38 %.
bod tuhnutí takovéto kyseliny je – 80 oC.
Navíc zamrzlá kyselina většinou netrhá, ale vzniká nejprve
ledová tříšť.
0 Nominace Nahlásit |
vyjměte baterku z auta, odneste domu, a až přejdou mrazy a budete ctít jezdit, nabijete a vložíte a jedete..
0
před 4703 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek