Avatar uživatele
asdgbfgtzhfr

Proč na sebe MHD nevydělá?

Příklad z pražské MHD:
Do práce to mám cca 10 km, pro jednoduchost počítejme každý všední den, těch je v roce 251, takže 5020 km ročně. Jízdné je 4750Kč/rok, takže 0,96 Kč/km.
Jízda autobusu jako SOR NB 18 ve městě stojí tak 80 Kč/km. Kapacita 44+117 míst znamená při pouhém sezení 80/44=1,8 Kč/­osobokm. Při povolení stání 80/161=0,5 Kč.
Vzhledem k tomu, že v PIDu je stání povoleno, sou i daleko dražší jízdenky(měsíční, nepražáci až 26Kč/1 zastávka,…), i daleko levnější prostředky(odep­sanej Cityfrog vezme 300+300 lidí jen za mýto+elektřinu),… jaktože to na sebe nevydělá? Proč se to dotuje?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 0 před 4007 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
arygnoc

Trolův pokus o výpočet obsahuje chyby

Doplňuji:
náklady na mhd netvoria iba náklady na pohonné hmoty:

  • údržba + nákup náhradných dielov (a mzdy)
  • výroba a distribúcia, kupónov + cestovných lístkov + agenda k tomu 9 + technické zázemie (software, hardware) + mzdy
  • údržba + inovácia koľajového zvršku, metra.
  • obnova vozového parku
  • dispečing
  • ďalší vozový park (dispečing, údržba, administratíva)
  • administratíva
  • odmeny pre vedenie
  • mzdy

a isto ešte mnoho iného.

Upravil/a: arygnoc

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
xxx3

Trolův pokus o výpočet obsahuje chyby

z izolovaného výpočtu nákladů na jízdu jednoho autobusu nelze nic vyvodit. Je tady metro (to je hodně nákladné) tramvaje, zaměstnanci a fůra dalších věcí, které teď nejsem schopen vyčíslit. Celkově vzato pochybuji, že v jakémkoli městě je veřejná doprava zisková. Lístky by asi musely být mnohem dražší, jenže pak by bylo málo cestujících (zato ucpané komunikace).

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
lukas.zmizik

Trolův pokus o výpočet obsahuje chyby

  • uklízečky vozového parku
  • myčka vozidel
  • uklízečky zastávek, nádraží
  • škody po vandalech
  • samotné úklidové prostředky
  • pomocná dílenská vozidla

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
gepik

Trolův pokus o výpočet obsahuje chyby

Myslím, že plný autobus-vlak si na sebe vydělat musí, dotuje se proto, aby byla zachovaná slušná obslužnost i v době, kdy tolik pasažérů nejezdí. Stačí se podívat mimo město, kolik dopravců jezdí mezi Prahou Brnem Ostravou, ale na linky do Horní Dolní, kde z odpolední jedou domů dva lidé, se nikdo nehrne.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
marek953

Trolův pokus o výpočet obsahuje chyby

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
asdgbfgtzhfr

xxx3: Zaměstnanci – ta cena za autobus obsahuje i plat řidiče.
Tramvaje – ty sou o kolik dražší? A o kolik by byly dražší, kdyby se dělaly pořádné konkurzy? Náklady na trať etc. bych řešil, až by i autobusy platily všude mýto/parkovací poplatky.
Metro – mno tam možná, i bez megalomanských nesmyslů typu stanice Anděl nebo Střížkov by byly potřeba tunely.

před 4007 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek