Měření v uzlech má svou historii,.
„Proč se rychlost lodi měří v uzlech?“
https://www.history.com/news/why-is-a-ships-speed-measured-in-knots
"Starověcí námořníci měřili, jak rychle se jejich loď pohybovala, a to tak, že hodili kus dřeva nebo jiný plovoucí předmět přes příď lodi, a poté spočítali dobu, která uplynula, než její záď objektem prošla. Tato metoda byla známá jako Holanďanův deník.
Na konci 16. století začali námořníci k měření rychlosti používat jinou metodu. U této metody byly uzly vázány v rovnoměrných intervalech na délku lana a poté byl jeden konec lana, na který byl připevněn kus dřeva ve tvaru „koláče“ nebo „třísky“, hozený za loď.
Jak se loď pohybovala vpřed, šňůra lana se nechala volně rolovat po určitou dobu, která byla obvykle uvedena v tabulkách s přesýpacími hodinami. Poté se spočítal počet uzlů, které překročily záď lodi, a použil se k výpočtu rychlosti plavidla. Uzel znamenal jednu námořní míli za hodinu. Loď cestující rychlostí 15 uzlů proto mohla letět rychlostí 15 námořních mil za hodinu.
Po řadu let se mezi různými národy neshodovalo měření námořní míle, které je založeno na obvodu Země. V roce 1929 byla mezinárodní námořní míle standardizována na 6 076 stop; bylo přijato Spojenými státy v roce 1954. Námořní míle se liší od míle na souši, která je založena na pěší vzdálenosti. Římané nejprve definovali pozemskou míli jako 1 000 kroků nebo párů kroků; byla stanovena na současné měření 5 280 stop královnou Alžbětou I. v roce 1593."
Upravil/a: annas
4Kdo udělil odpovědi palec? vagra, Drap, zjentek, aliendrone
před 1327 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Historické důvody. Zkrátka to tak „vždycky“ bylo a snažit se o změnu by znamenalo několik desítek let zmatků.
2Kdo udělil odpovědi palec? zjentek, aliendrone
před 1327 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Protože kapitáni letadel a lodí měří délku v námořních
mílích.
1 kont = 1 námořní míle za hodinu.
A až se zeptáš PROČ používají námořní míle, odpovídám PROTOČ!
A to je vážný důvod. ;) :D :D
0 Nominace Nahlásit |
Tak dobře aliene, tak se tedy nezeptám… Sakryš ale PROČ ty NÁMOŘNÍ míle používají i piloti? Bo létaj často nad vodou? Jsem zas v pasti, ty to VŽDYCKY zkomplikuješ! (; D; D;
zjentek>>> TWL, faakticky nwm, no. Možná to má něco společného s „anglosaským vlivem“ (povinnou mezinárodní řečí letectva je angličtina). A jak víš, tak amíci i angláni si libují v měření pomocí jednotek, jako je haxna nebo nějaký ten prst. ;) :D
Vážený aliendrone. Vysvetlenie je jednoduché. Pre Veľkú Britániu bolo
bolestivé prijať niečo tak francúzske ako je meter a následné miery
z toho odvodené. A kedže americké kolónie, z ktorých neskôr vznikli
USA, boli v područí Veľkej Británie, zaviedli sa tam „anglické miery“
a konzervatizmus tam naďalej vládne…
V letectve sa presadila prá anglická konzervatívna miera a preto lietadlá
lietajú nie v „metroch“ nad zemou, ale podľa obrazovky v pasažierskom
oddelení v stopách (dokonca mužských mega stopách tj. skoro
12 palcov)
ještě dodám že letadlo je „vzdušné plavidlo“ a podobně jako loď má svého kapitána, MOŽNÁ to nějak souvisí. ;) :)