Asi jsem natvrdlá, ale nechápu to.
Cituji z testů pro autoškoly:
otázka: Řidiči protijedoucích vozidel se vyhýbají
odpověď: Vpravo, včas a v dostatečné míře.
Takže mů dotaz zní: jak se mohou vyhýbat vpravo, když se míjejí levými
boky aut, tj. po řidičově levici???
a stejně nesmyslná je pro mne i odpověď, jak se vyhýbají auta, když obě
na klasické křižovatce zatáčejí vlevo – každé na svou levou
stranu – dle správné odpovědi se vyhýbaji vlevo, svými pravými
boky…
Mužete mi tedy vysvětlit, proč se vyhýbají vlevo, když se míjí pravými
boky? Opravdu to nechápu ☹
Díky
PS: na obrázku je situace vyhýbání se vlevo (pravými boky)
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 811 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Easy, není třeba v tom hledat „něco pod čarou malým písmem“ (jak je dnes zpravidla nutností).
Jede proti tobě auto, máš možnosti:
Prostě ho dle okolností objedeš ZPRAVA nebo ZLEVA nebo TAK, že nadosmrti bude chodit jako kačer. ;) :D :D
0 Nominace Nahlásit |
Je to velmi jednoduché: to co citujete je obecné pravidlo pro vyhýbání se.
Při odbočování vlevo platí: „Před odbočováním vlevo se musí zařadit co nejdále vlevo v části vozovky určené pro jeho směr jízdy s ohledem na rozměry vozidla nebo nákladu a šířku vozovky. Odbočují-li řidiči protijedoucích vozidel vlevo, vyhýbají se vlevo.“ (§21 / 3)
0
před 811 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Já myslím, že na obrázku je to zřetetelně znázorněno.
Doplňuji:
Odbočují vlevo a v okamžiku, kdy jsou na stejné úrovni, tak se míjí
pravými boky.
Upravil/a: paul1
0
před 811 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Povšiměte si textu z vyhlášky 100/1975 „Odbočují-li řidiči protijedoucích vozidel vlevo, míjejí se vlevo“. Od té doby se na způsobu „míjení“ fyzicky nic nezměnilo, tehdy to bylo napsáno opravdu nepochopitelně a ledas koho přemýšlivého to mohlo zmást. Ani ne tak v praxi, ale spíš v tom, co v testech odpovědět. Dnešní textace zákona je na tom o poznání lépe a srozumitelněji. Vyhýbají se vlevo, míjejí se pravými boky.
P.S. tak trochu mi to přijde jako retrootázka, kdy ono se to zatím v zákoně upravilo, dnes mi na tom nic nepochopitelné nepřijde
0
před 810 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Zbytečný slovíčkařit. Jedu v úzké ulici, s protijedoucím se vyhnu vpravo – celými vozidly jedeme do pravé strany a tím se nesrazíme.
Jedu do křižovatky, proti mě vozidlo, vyhneme se vlevo, protože oba jedeme vlevo a při tomto manévru máme v jednu chvíli své pravé boky vozidla vedle sebe.
0
před 810 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Co je na tom k nechápání?
Zvykovým právem je, sice, zakotvený levostranný provoz, jako staletá usance (uzákoněn byl až v roce 1916), nicméně od doby, co nás vzal Führer pod ochranná křídla Velkoněmecké říše a přátelsky nás navštívil Wehrmacht, aby osvobodil všecky Němce, od Prahy až do Karpat, a tak vůbec, jezdíme po pravé straně silnice.
Proto platí Rechtsfahrgebot: každý řidič vozidla, jakož i jiní účastníci silničního provozu, kteří jsou řidiči, jsou za řidiče považováni, či mají přiměřené povinnosti řidiče (jezdec na zvířeti, průvodce vedených a hnaných zvířat, organisovaný útvar chodců) se pohybují po pravé straně vozovky, a to tak vpravo, jak je to možné a bezpečné s ohledem na všecky objektivní skutečnosti: stav vozovky, krajnice, rozhledové podmínky etc. etc. V místech, kde nemá řidič dostatečný rozhled na takovou vzdálenost, že hrozí, že by jel do nevyjasněné situace, by měl snížit rychlost na takovou, aby byl s to zastavit vozidlo na 1/2 vzdálenosti, na kterou má rozhled a striktně dodržovat Rechtsfahrgebot: i za cenu snížení rychlosti jízdy (až na Schrittgeschwindichkeit) se držet pravé strany vozovky, i když to znamená, například, jízdu přes výmoly, kaluže atp.
To Tě, samozřejmě, nikdo v autoškole učit nebude: nezná to. Můžeš být naprosto klidná, naučíš se to, až něco způsobíš, soudce Ti to v důvodech rozsudku vyloží naprosto pregnantně, uvidíš! 🙂
Vyhýbání protivných vozidel stojí na Ganz jednoduchém principu: boční odstup vozidel se vypočítává podle vzorce ys = K + (1.1 × v), kde ys je bezpečný boční odstup v cm, K konstanta, theoretický bezpečný boční odstup při rychlosti 0 kmph; K = 60, v rychlost vozidla v kmph, tedy, např., při rychlosti 30 kmph: ys = 60 + (1.1 × 30) = 93 cm. Tuto vzdálenost by měl zachovávat pravý bok vozidla od všech překážek, a při míjení protivných vozidel se boční odstupy SČÍTAJÍ, takže, jede-li jedno vozidlo 30 kmph, a druhé 40 kmph, pak je bezpečný boční odstup ys = (60 × 2) + (30 × 1.1) + (40 × 1.1) = 197 cm = 1.97 m.
Je asi více, než jasné, že na ouzké cestě, kde je vyhýbání protivných vozidel nějak relevantní problém, nelze cca 2 m mezi nimi dodržet ani kdyby co kdyby, a to se bavíme o nijak významných rychlostech, při padesátce už to je 2.3 m, a při sedmdesátce prakticky celý pruh: 2.74 m. Proto by měl jeden zajet na stranu a zastavit vozidlo. Který? To snad zakotvuje positivní právo, ne? Ten, pro kterého je méně snadné, nebo více nebezpečné, se vyhýbat: osobní auto by tak mělo vyhýbat stojící autobus, jízdní kolo, motocykl etc. etc. Když dojde k nehodovému ději, znalci jsou s tím hotoví raz – dva: spočítají bezpečný boční odstup, a na správním orgánu / soudu pak je, aby nalezl právo, pro koho bylo méně nebezpečné, či více nesnadné, se vyhýbat. Vybavené. Tedy téměř, ještě do toho vstupuje to, že i 2.0 m širokou vozovku lze rozdělit na ideální dvě poloviny, ale to nechejme, prozatím, stranou. Prostě: větší zastaví.
Odbočují-li dvě vozidla vlevo, tak u nás je zakotvena povinnost vyhýbat se pravým bokem (sedíš vlevo, ne, tak je asi jasné, který bok auta je pravý – ten, který máš po pravé hnátě, ne?). Tady: https://www.gov.uk/guidance/the-highway-code/using-the-road-159-to-203 je „knížka i s obrázky“, najeď na Rule 181, a je tam velmi pregnantně vysvětleno, proč je vyhýbání pravým bokem (stranově si to obrať, je to u UK, takže opačná strana provozu) nevhodné a nebezpečné:
V UK je vyhýbání levým bokem (tj. stranově obrácený ekvivalent pravého boku u nás) poměrně novum, zvykové právo ho nezná, no, víc, než 20 roků, to povoleno není. Je to blbost! Ale u nás kogentní, takže nutno dodržovat.
Pokud to ani tak nepochopíš: choď pěšky, jednoduché.
0
před 810 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Filip84…děkuji za sáhodlouhou přednášku, i když mi žádný nový poznatek nepřinesla…tedy až na ten výpočet, kterým se stejně nikdy trápit nebudu…a asi jsme zapomněla napsat, že mám řidičák 35 let a jezdím stále a štreky v kuse, takže kam uhnout vím naprosto přesně, jen mi definice správné odpovědi dle zákona vrtá hlavou, protože podle mne, pokud se míjíme vlevo, měli bychom se míjet levými boky a ne naopak, jak by měla znít správná odpověď…
mě právě to, co bylo napsané v zákoně z 1975 přijde logické, navíc papíry mám z doby, kdy se ve vyhlášce psalo, že odbočující do leva se míjejí vlevo…tak nechápu, proč se to mám teď učit jinak ☹
Dřív se psalo „odbočují-li vlevo, míjejí se vpravo“. Dnes se píše
„odbočují -li vlevo, vyhýbají se vlevo“.
Je tam jiné sloveso.
Když řeknu „minul jsem lavičku vlevo a popelnici vpravo“, tak jsem „se
zprava vyhnul lavicii a zleva popelnici“.
paul…no právě, že MĚ to z obrázku jasné není – vyhýbám se
přece svou pravou stranou, tak RPOČ JE TO VYHÝBÁNÍ ZLEVA?…
to tu vážně není nikdo, kdo mi to dokáže vysvětlit???
nevyhýbáš se zleva, ale vyhýbáš se vlevo (při odbočování vlevo). Vyhnout se vpravo znamená že před překážkou uhnu vpravo, tím ji dostanu nalevo od sebe. Stejně tak když budu u někoho a poběžím dopředu, on zůstane vzadu za mnou.
Díky dochy, máš nejspíš pravdu, bohužel pro mne je vpravo a z prava jedno a to samé 🙂…budu si muset tvou definici vtlouc do hlavy…
funa > nevyhýbáš se pravou stranou, ale vyhýbáš se celým vozidlem. A jelikož se nechceš srazit, tak se musíš minout. To vozidlo které mineš pro tebe bude v pravo, nebo v levo?
pokud jedu po rovné cestě, tak ho budu mít po levé ruce a bohužel mě z toho plyne, že se vyhýbám vlevo…jasné, že zajíždím k pravému okraji, ale pro mne je to vyhýbání vlevo…ale už jsem asi pochopila rozdíl mezi zprava a vpravo…mě to připadá stejné, ale zjevně si to vykládám špatně…
ach jo Pepeane…zase někdo nepochopil, nač se ptám…já vím jak se správně odbočuje, ale chci znát definici toho, proč je to vyhýbání vlevo, když se míjíme vpravo!