Avatar uživatele
annas

Umí učitelé učit matematiku? Podle průzkumu jen 30 % učitelů ZŠ umí vysvětlit dělení zlomků typu 1 a 3/4 : 1/2.

Ráno 14. 2. jsem poslouchala Studio 6. Moderátorka diskutovala s 2 profesory matematiky, autory učebnic. Uvědomují si nejen oni, především kvůli nezájmu o matematiku, obavám z maturity, že je nutné, aby se učitelé naučili matematiku učit.

Dnes proběhla konference na téma nové metody ve výuce matematiky.

Učitelé nenaučí žáky logickému myšlení ani počítat zlomky. Jde o II. stupeň ZŠ. Profesoři kritizovali výběr uchazečů na vysoké školy.

Je nezájem žáků o matematiku jen vina učitelů? Na rozdíl od našich učitelů 90 % učitelů z jiné země (přeslechla jsem které) uvedený příklad lehce vysvětlilo.

Je vvysvětlení výpočtu zlomku opravdu náročné?

Obrázek https://pixaba­y.com/cs/zlomek-prom%C4%9Bnn%C3%A9-matematick%C3%A9-divize-27885/

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Upravil/a: annas

Zajímavá 9Pro koho je otázka zajímavá? vagra, ivzez, Drap, gagaga, Zvědavý, Kepler, Henry1660, independent, aliendrone před 2501 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
aliendrone

Odpoveď byla označena jako užitečná

Matematika na rozdíl od jiných předmětů VYŽADUJE pedagoga. Dějepis, zeměpis jsou čisté biflování a fyzika či chemie prozměnu biflování + matematika.

Matematika je ryzí myšlení a její výuka je tedy automaticky VÝUKOU MYŠLENÍ. Samozřejmě – zpočátku se i v matematice biflují vzorečky a definice – ale jen do doby, než je žák sám schopen je SÁM matematicky odvodit.

„Neoblíbenost“ matematiky je způsobena MIZERNÝMI učiteli především na základním a středním školském stupni. Dále k tomu přispívá zastaralý (přesněji DÁVNO PŘEŽILÝ!!) systém výuky, kdy se škola snaží za každou cenu naučit všechno všechny – bez rozdílu předpokladů žáků. Jistě, je to chvályhodné, ale mezi námi – z beznohého NIKDY neuděláte mistra světa ve skoku do dálky! To vede jen k jedinému – až na nadprůměrně talentované jedince (kteří dokáží překonat systémové nedostatky díky svým vlohám) VŠICHNI OSTATNÍ nedokáží prakticky NIC pořádně. V takovém systému je velice těžké dosáhnout uspokojivých výsledků výuky!

Viděl někdo z vás zedníka v životě řešit kvadratickou rovnici? K čemu je kadeřnici znalost rozkladu mnohočlenu? Převážné části obyvatel k životu NAPROSTO stačí matematika základních početních operací (+,–,*,: – to obsahuje i JEDNODUCHÉ zlomky) a k tomu odmocnina, procenta, trojčlenka s trochou nejzákladnější geometrie. S tímhle „minimem“ ostatně vystačí i leckteří vysokoškoláci humanitních oborů. K čemu je jim výuka problematiky stejnolehlosti či nelineárních funkcí?

Jak jsem psal – vyučovat matematiku (na rozdíl od čistě „biflovacích“ předmětů) NEMŮŽE každý. Pochopit to ovšem znamená POTKAT kantora, který to UMÍ! A protože takových učitelů je pochopitelně omezené množství, je nesmyslné jimi plýtvat tam, kde to nemá smysl.

Je třeba ZÁSADNÍ reformy školství – na tom se shodují všichni. Problém je, že systém je nastaven tak, aby k ní NEDOŠLO. Ministerští úředníci jsou placeni od hodiny, nikoliv za práci, nechtějí riskovat případné obtíže/chyby a politici jakbysmet – hlavně někoho nenakrknout a na všechny strany sluníčko, místo aby např. direktivně nařídili: „K vypracování a předložení návrhu máte 6 týdnů, jinak si hledejte práci jinde!“ Proč to tak je snad ani nemusím rozebírat.

Takže odpověď na otázku zní: Nezájem o matematiku JE částečně způsoben mizernými učiteli, jenže pokud jim systém neumožní KVALITNĚ a SMYSLUPLNĚ vyučovat, nelze jim to vyčítat.

xxxxxxxxxxxxxxxxx

Tohle je MOC DOBRÁ otázka, navíc problém by se dal vyřešit BEZ miliardových investic (na které nejsou tak jako tak prostředky), ale celé to vázne na prasokratickém systému – tudíž náprava je prakticky NEMOŽNÁ!

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?annas Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
mosoj

Trapné. Učit se musí především žáci. Matematika je plná axiomů, které se prostě musí žáci naučit jako básničku, to se vysvětlit nedá.
Viz příklad.
3/4:1/2
Axiom č.1. dělení zlomku je násobení zlomku převrácenou hodnotou!!!
To se vysvětlit nedá, to se musí naučit!! No a násobit a dělit se učí již někde na 1. stupni ZŠ.

Upravil/a: mosoj

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?ivzez Nahlásit


Avatar uživatele
Usoman

To mi přijde jako blbost. Matika na ZŠ je primitivní, tam je problém lenost žáků než, že by to vyloženě nechápali. Spíš je tohle na VŠ, já tamější matiku nechápu doteď. Sice byli lepší učitelé, díky kterým jsem něco pochopil, ale stejně.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
dubraro

Na procenta bych to odhadovat nedokázal, ale pravda je, že matematiku umí učit málokdo.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kepler

No to snad ne!? To bych zvládl i já, ač jsem matematický blb. Jestli je to vina učitelů nevím. Existují jen tři druhy kantorů: nekvalitní, kvalitnější a Komenský. Jenomže na toho posledního se u nás už zapomnělo (asi rotuje v hrobě).

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Zvědavý

Neumějí. Nikdy jsem to nechápal nikdy mi to žádný kantor nedokázal vysvětlit. Ani na zš ani na sš. Ani nevím jak se mi zní pokaždé podařilo prolézt když sem nic neuměl.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
ivzez

30 % učitelů základních škol zní docela dobře.
Kolik procent učitelů ZŠ vyučuje matematiku?

Předpokládám, že těch 90 % učitelů jiných zemí
byli převážně (nebo jenom) učitelé matematiky…

(Nevěřím, že naši učitelé matematiky neumějí vysvětlit
dělení zlomků, nebo naučit děti pracovat se zlomky.)

______

Možná, že jsem měla na učitele matematiky štěstí.
Na základní škole jsem na druhém stupni měla experimentální
rozšířenou výuku matematiky a fyziky.

Zlomky (tehdy učivo sedmé třídy) jsme se neučili vůbec. V 2. pololetí
devítky nám ve středu ráno přibyla osmá hodina matematiky → příprava
k přijímačkám.
Zlomky jsme zvládli ± za dva týdny… Dobré kantory jsem měla i na gymnáziu.

Nedostatek logického myšlení nelze vyčítat učitelům,
s tímto nedostatkem děti bohužel přicházejí z rodin.

K logickému myšlení a hledání souvislostí (učit vidět souvislosti)
je potřeba děti vést od malinka: „Uděláš to, stane se tohle“ apod.
A začít co nejdříve, jakmile dítě začíná mluvit
a reagovat na mluvený projev nějakou akcí.

Nedostatek logického myšlení je vidět i v řadě otázek
(někdy bohužel i odpovědí) zde.

_______

Doplňuji:

Setkávám se se stížnostmi na Hejného metodu výuky matematiky.
Prý děti baví, ale nic nenaučí. Máte s tím někdo zkušenosti?

Upravil/a: ivzez

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
annas

Bod dávám všem, kteří reagovali na mou otázku. Jako poděkování.

Ale už jsem se dlouho nesetkala s matematikou, takže nejsem v obraze, už jsem zapomněla i na učitele na ZŠ. Jen tuším, ale byl to opravdu „pošuk“.

Vzpomínám jen na vyučující na střední škole, která způsobila, že jsem měla hoidiny ráda, pokud jsem něco nerýsovali v geometrii. Ale dnes je učiva určitě víc.

před 2501 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

@Aliendrone,

nesouhlasím s Vámi v tom, že by se na základních školách měly učit jen
základní operace, trojčlenka apod. Podle mne mají základní školy děti
připravit tak, aby i v případě, že nepůjdou nikam dál, v životě obstály,
případně někdy v budoucnu byly schopné na základní vzdělání navázat.

Kromě toho lze těžko u dětí např. v pátých třídách předpokládat,
kam budou pokračovat, nedá se předem určit, kdo bude kadeřnice,
kdo zedník, kdo učitel a kdo lékař.

Některé děti půjdou na gymnázia, jiné na odborné střední školy
a další třeba na učiliště. Někteří sbolventi učilišť si mohou na nástavbě
doplnit maturitu a všichni mohou pokračovat dál na VOŠ nebo VŠ.

Základní vzdělání by podle mne mělo toto všechno „pokrýt“.

_________

Neznám samozřejmě všechny učitele matematiky v ČR, ale za svůj
život jsem se vedle učitelů, kteří učili mne a poději mé děti a neteře,
setkala i s řadou kolegů → ve všech případech šlo o dobré učitele.

Podle mne je základní příčina v logickém myšlení a představivosti. Bez
toho žádný učitel moc nezmůže. Příčinu bych hledala v rodinách, které
děti nevedou k logickému myšlení a nerozvíjejí jejich představivost.

_______

Zásadní reforma školství tu probíhá od 90. let minulého století.
A úspěšně: laťka se stále snižuje tak, aby pokud možno každý zvládl
alespoň maturitu.

Pořád se mluví o tom, že jsou děti přetěžovány,
že by je škola a učení měly především bavit.

Ovšem k čemu je dobré, když dítě po čtyřech letech výuky angličtiny umí půl hodiny povídat o dinosaurech, ale neumí se zeptat na cestu, koupit si rohlík, něco si půjčit, … Hlavně, že je ta angličtina bavila…

Mně snížení úrovně vzdělání příšerně štve. Vygooglovat si
všechno v internetu neznamená vědět, znát, dovodit, odvodit,
pochopit souvislosti, navázat na předchozí, …

před 2501 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Usoman, mosoj: Nesouhlasím. Vám to možná přijde jednoduché a plné axiomů, které je třeba se naučit zpaměti. Ale to je právě problém těch učitelů co neuměj učit. Dítěti připadá složité to co pro vás je maličkost. Ale je to právě proto, že je to dítě, které nemá s matematikou zkušenost. A axiomy co se musej učit zpaměti? Ale ho… Právě nepochopení smyslu těch axiomů je základ pro to aby se dítěti matematika zprotivila. Pokud člověk pochopí ty zákonitosti, pak je to OK. Dokud se bude učit axiomy jako básničku, je v háji. Naučí se že když vlak za 2 hodiny ujede 130 km tak vydělením získá průměrnou rychlost 65km/h. A když se ho někdo zeptá kolik času potřebuje vlak jedoucí 50km/h na cestu dlouhou 180, bude se hádat že to se ještě nebralo.

před 2501 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

Matematiku tady nemůžeme důkladně probírat, ale i v ní platí, že některé věci se děti prostě musí naučit, teprve potom je možné pokračovat k náročnějším jevům a výpočtům, teprve potom je na čem stavět.

V uvedeném příkladu samozřejmě bude záležet na tom,
jak učitel látku vysvětlí. Ale pokud by se děti napřed nenaučily
základní matematické funkce, byl by sebelepší výklad k ničemu.

před 2501 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Myslím, že od začátku je třeba aby děti věděli co a proč s tou matematikou dělají. Samozřejmě přiměřeně své úrovni. Ano, jsou věci, které je vhodné se naučit zpaměti. Přesto by měly vědět proč a jaký to má smysl. To že se něco naučí zpaměti by nemělo být proto aby danou látku dokázali o půlnoci odrecitovat pozpátku, ale proto, aby mohli využít užitečnou „zkratku“ která jim zjednoduší život.

Potkal jsem „učitele“, kteří za hodinu dokázali opsat kapitolu z učebnice na tabuli (naštěstí to nebyla matematika na ZS), a pak z toho někoho vyzkoušet. Ale tohle rozhodně nelze nazvat výukou.

před 2501 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Ad Dochy,

nejde rovněž o matematiku, ale jeden učitel nás zkoušel tak, že měl otevřenou učebnici a sledoval, zda náš ústní projev souhlasí s učebnicí.

Tehdy většině paměť sloužila, takže jsem se učili zpaměti a nad obsahem moc nepřemýšleli. Stejně tak vyučoval. Měli jsem před sebou učebnici, on četl, co máme umět a co vynechat – takže jsme podtrhávali.

Teď jsem si jeho metodu oživila. Jenže tehdy mohl být učitel vyhozený jen za krádež, zneužití žáků či studentů a kvůli politice. Dotyčný nakonec skončil kvůli podvodům …

Kolovaly historky o jeho lásce k penězům. Některé neuvěřitelné… , ale skutečné.

před 2500 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

Měly by vědět, k čemu slouží násobení,
ale násobilku se musí naučit podobně,
jako v češtině vyjmenovaná slova.

před 2501 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… pro naše učitele je vše složitý, voni uměj jen zblbnout mladý ohledně politiky a stávkovat …

před 2502 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
xxx3

Čeští učitelé někdy stávkovali?

před 2502 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

Jo. Za vyšší platy.

před 2501 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
xxx3

Já to myslel poněkud ironicky. Stávky na český způsob mi vždy připadaly jako takové nevinné bububu, které stejně nikdo nebral moc vážně.

před 2501 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Ad ivzez,

jedním z těch pánů byl Hejný. Zřejmě to byl on (neznám podle vizáže), který takto reagoval. Ta procenta jsou zachycena v nějaké učebnici, kterou operoval.

Celý rozhovor jsem neslyšela, ale vše se mně nelíbilo.

před 2501 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

Přemýšlím, že se na Hejného matematiku zkusím podívat. Pokud by ty stížnosti byly oprávněné, bylo by lepší zvolit jinou metodu.

Mne matematika bavila. Když člověk pronikne do základů a dokáže časem leccos sám odvodit, baví ho už i jen ten pocit, že něco dokázal. Že laťku přeskočil, nepodlezl…

před 2501 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek