Z těchto dvou kritérií – protože je to jednoduše o něco vyšší stupeň vzdělání (téměř však rovnocený). Takže ten důvod je tak nějak jasný. A POKUD společnost bere u zaměstnanců ohled na vzdělání uchazečů, tak to vyšíí má logicky přednost před nižším. Vyučení je víc než ZŠ, maturita je víc než vyučení (nebo kolikrát SŠ > SOŠ), VOŠ je víc než maturita, VŠ zpravidla více než VOŠ (a pak už u VŠ a univerzit rozhoduje, konkrétní studium/dosažený titul). Takže jednoduše: maturita > vyučení.
Není to však nezbytně pravda. Byť spousta vyučních oborů má i tu
možnost maturity – tj. ten vyúční obor nebo i stejný/podobný existuje
i v maturitní formě (případně s možností si ji dodělat – třeba na
nástavbě), tak některé typické řemeslné si v pohodě vystačí jen
s výučákem a zaměstnavatelé ani nepožadují maturitu.
Lidi, co si dělají maturitu (alespoň u takových těch dělnických oborů
s maturitou) mají navíc možnost udělat si bonusově i výuční list –
z toho oboru. Takže jsou na tom pochopitelně líp. Mají obojí.
Maturita je náročnější, takový obor trvá (o rok) dýl, víc se tam
učí, je tam víc teorie i víc možností. VĚTŠINOU je tam míň praxe, ale
za to je to trochu rozmanitější a probírá se toho víc. Udělat maturitu je
taky často složitější, než výučák. Je to celkově složitější a
ucelenější zkoušeka z mnohem víc předmětů. Z principu je tu
i o něco vyšší „prestiž“.
V praxi je to ale podle mě téměr rovnocené. Obzvlášť proto, že člověk
s výučákem už má tak nějak práci jasnou (vyučil se v konkrétním
oboru – obecně spíše dělnické a podobné profese), kdežto člověk
s maturitou může jít buď studovat výš nebo pracovat i do úplně jiných
prací (kancelářských, „byrokratických“ a podobných), než někdo
s výučákem. Jednoduše se v praxi často rozcházejí – tedy je vůbec
pravděpodobnější, že budou dělat jinou profesi. Jiná kategorie.
Hlavní je obor vzdělání a zde se v realitě často rozchází vyučení
s maturitou. Přestože některé maturitní obory (dělnické) jsou
příbuzné s těmi výučními, tak jich není tolik. A i tak, má takový
člověk víc možnosti – ať už jde studovat výš nebo ne. Maturita mu dá
větší rozmanitost, větší možnosti ucházet se u jiných profesí…
Člověk, co se vyučil obráběčem, jen málo pravděpodobně půjde pracovat
do banky, kanceláře, jako obchodní zástupce atd.
Ale naštěstí v dnešní době přibývá firem (alespoň ty rozumnější), které nehledí na formální vzdělání. Začíná se více brát ohled na schopnosti a dovednosti dotyčného, taky zkušenosti, intelekt, jeho osobnost (učenlivost, snaha, pracovitosti) a celkově je to více individuální. Taky čím dál víc firem nabízí možnost úplného zaškolení/zaučení a možnost rekvalifikace… A to je jen dobře. Obzvlášť když školství funguje tak, jak „funguje“.
Upravil/a: Disraeli
0 Nominace Nahlásit |
Ahoj.
Pokud jde o dělnické pozice.
Důvod tě finančně znevýhodnit, přestože máš větší praxi ze
školy, oni by měli mít větší rozhled.
Můžeš dělat víc, mít větší praxi a třeba se roztrhat na kousky, ale
pořád pro ně budeš jen „ten s učňákem“.
Není to jako být něco míň, je to taková nálepka, něco jako mít záznam v rejstříku, mít někde půjčku nebo tak.
REÁLNĚ to není nic špatného, pouze se ti hned na začátku snaží dát
najevo, že nejsi to, co hledají.
Něco jako: Příjmeme skladníka – VZV výhodou
Potom nastoupíš a zjistíš, že s VZV jezd8 jej vedoucí skladu a řadový
skladník ani nemá možnost si papíry ve firmě udělat.
Některé firmy ale mohou do budoucna plánovat obsadit místo mistra.
Proto by rádi příjmuli někoho s maturitou, který by 3 roky pracoval a
potom by mu místo mistra nabídli, výhoda, že vy za ty 3 roky měl rozhled,
co se dělá
Když ale nenajdou, nevadí, prostě za 3 roky zají inzerát, že hledají
mistra – maturita podmínkou
0 Nominace Nahlásit |
Maturitní zkouška ověřuje širší spektrum dovedností a znalostí, nejen v konkrétním oboru, ale také například v matematice, češtině nebo cizích jazycích. Díky tomu může zaměstnavatel předpokládat, že maturant má vyšší úroveň obecného vzdělání, kritického myšlení a schopnosti se učit nové věci.
U některých pozic také může maturita signalizovat vyšší odolnost vůči stresu (maturitní zkoušky jsou často považovány za stresující zkušenost), větší pružnost a flexibilitu (schopnost se přizpůsobit různým úkolům, nejen těm, na které byl člověk speciálně vyučen) a lepší schopnosti komunikace a prezentace.
Je to také otázka preference konkrétního zaměstnavatele a specifik jednotlivých pozic. Některé pracovní pozice mohou vyžadovat odborné vyučení a praxi, zatímco jiné mohou klást důraz na teoretické vzdělání a schopnost abstraktního myšlení, které maturita ověřuje.
Je však nutné si uvědomit, že ani maturita, ani vyučení nezaručují schopnosti a kvalifikace jednotlivce. Tyto formální ukazatele jsou pouze jedním z nástrojů, které mohou pomoci při výběru vhodného kandidáta.
0
před 234 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Rovnocené jsem to myslel tak, že v té praxi budou některé odvětví a pracovní pozice určené spíše pro ty s vyučením a zase úplně jiné praocvní kategorie, pro lidi s maturitou. Budou se spíše lišit. Tj. není pravdědpodobné, že ten s maturitou bude TADY mít přednost před tím s výučním listem. Protože ta práce ani nebude pro někoho s maturitou (jako spíš typicky pro vyučeného člověka). Každý půjde někam jinam (ne nézbytně vždy, ale často je to tak. Což je dáno oborem a i právě těmi možnostmi. Ten s výučákem zase nebude mít až tolik možností = na základě toho vzdělání. Kdežto ten s maturitou může jít pracovat na různá místa. A i pokud se to týká toho dělnického oboru – tak může jít pracovat na vyšší pozice.. a je míň pravděpdoobné, že se bude ucházet o totéž zaměstnání jako ten vyučený).