Zdravím,
velmi mě mrzí rozsah, kratší jsem to napsat nedokázal (pro
všechny, kterým se můj sloh nechce číst, je na konci bodově sepsána jen
tak pragmatická část). Také se omlouvám, jestli následující
text vyzní sebelítostně, nemám potřebu tady ze sebe dělat chudáka, vše
píši tak, jak na to skutečně pohlížím.
S tím chci takto na začátku napsat, že jakoukoliv kritiku naprosto beru,
nehledám takovéto „plácání po ramenou“, ale radu.
Před pár měsíci jsem složil maturitní zkoušku s vyznamenáním,
připadal jsem si, že jsem skutečně dokázal něco hodnotného.
Což opadlo ve chvíli, když mi došlo, že mezi mnou a kamarádem, který
sotva maturitu prolezl, není žádný rozdíl: oba jsme maturitu dali, nikdo se
po známkách ptát nebude.
Věnoval jsem přípravě opravdu hodně času. Ježto nejsem ten typ, kterému
by to do hlavy lezlo samo.
Pozoroval jsem to i během těch předchozích let: někdo se mohl na učivo
podívat o přestávce před testem, zatímco já jsem nad učivem strávil
několik hodin doma. Jsem zkrátka jednodušší člověk (čtěte
„hlupák“). Zdá se mi, že vše mi trvá pochopit déle, že v místnosti
jsem jediný, co se na něco zeptá, jelikož mu podstata problému prostě
uniká.
S tím se váže jeden zásadní, kritický problém: většinu času jsem byl
zalezlý u učiva, zanedbával jsem všechny skutečnosti okolo – nedokáži
vyměnit kolo u auta, nejsem nějak valně seznámen s placením daní,
prostě mi při honbě za známkami uteklo tolik důležitých věcí
z praktického života (těmi „skutečnostmi okolo“ nemíním nějaké
vymetání barů, hospod, nikdy jsem tohle nevyhledával). Vždy jsem věřil,
že tohle přirozeně přijde s věkem, že se tyto důležité věci
v nutnosti naučím. Avšak teď tu ve svých dvaceti letech sedím a
připadám si jako stejné nezkušené dítě, které jsem byl dekádu
nazpět.
Lítost nad rozlitým mlékem pokračuje:
Dostal jsem se na Vysokou školu. Střední jsem dělal informatiku,
programování, na vysokou jsem však šel na humanitní obor – věřil jsem,
že nějaké potřebný základ pro webové aplikace, Javu, hardware, atd mám,
na humanitní jsem se přihlásil, jelikož mi přišlo, že se rozvinu
i v něčem jiném, že mi to rozšíří obzory.
Další, obrovský kámen úrazu: obor, u kterého jsem věřil, že je ten
pravý, nabízí jen Magisterské studium.
První reality check přišel s tím, že můj velmi erudovaný kamarád nedal
na stejné Univerzitě přesně ten obor. Byl v druhém semestru čtvrtého
ročníku. Tolik práce pro nic. Řekl mi i, že ty první ročníky celkem
šly, ale se obtížnost enormně zvedla.
,,Když to nebyl schopen dát on, taková kapacita, tak co já? To bych
promarnil tři, čtyři roky svého života pro nic.„
s tímto jsem tedy začal studovat.
Nyní, po dvou měsících na této Vysoké škole, mohu říct dvě věci:
A, Můj kamarád u mě povýšil, jestli tohle podle něj ,,celkem šlo“, tak
klobouk dolů. Nemám odvahu si tipnout, zdali bych byl schopen se přenést
přes ten osudový čtvrtý.
B, Velmi nešťastně jsem se zmýlil i ve výběru oboru. Všechny předměty,
které mě skutečně baví, mají blízko ke studiu religionistiky – tam je
možnost bakalářského studia a mám známého, který religionistiku studuje.
Co mi povídal, tak i když to není vyloženě lehké, (to snad není žádné
vysokoškolské studium) tak je to rozhodně jednodušší než mé momentální
studium, zároveň dle jeho popisu je to přesně to, co by mne těšilo
studovat.
Na druhou stranu předměty úzce spjaty s mým oborem mě upřímně nebaví.
Je tu však také utilitární část: dokázal bych studium religionistiky
uplatnit? Všichni víme, jaká pověst humanitní obory provází.
Pro gradaci jsem se ale nedostal k tomu nejstěžejnějšímu, co mi
vlastně vnuklo se poradit: zdá se mi, že těch několik let neustálého
učení, stresování se nad každou písemkou, stavění si školy na první
místo ve mně probudilo určitou apatii k učení. Už v sobě necítím ten
zápal: „Jo, naučím se to, ono se to zúročí.“ Nechci říkat, že jsem
vyhořel, spíš jsem se přesytil tohoto systému a potřeboval bych pauzu.
Tady je však problém, řekl bych zásadní, hodně osobní (tahle část je
hodně pragmatická, omlouvám se, jestli bych někoho pohoršil): pobírám
sirotčí důchod, nemohu si tedy dát pracovní „pauzu“, aniž bych o něj
nepřišel. Zároveň mi to umožňuje se té škole věnovat tak, jak mohu.
Kdyby šlo jen o mě… ale jde tu i o mamku, které ten vdovecký důchod
v tuto chvíli velmi pomáhá. To jí v žádném případě nemohu udělat,
nadosmrti bych si to neodpustil.
Přirozeně ale chci ten titul získat, i kvůli ní, chtěl bych, aby na mne
mohla být pyšná – snad bych si díky tomu titulu mohl najít lepší
práci za lepší peníz, aby ve mně do budoucna měla oporu, a kdyby se něco
stalo, tak bych jí mohl nějak finančně dopomoci. Což však bortí už to
zmiňované momentální přesycení z učení.
Jednodušší formulace:
Tak tady jsem, ve svých dvaceti letech. Zcela neschopný, hloupý, pro život
nepoužitelný.
Jediné, s čím jsem byl schopen přijít, je toto:
NEBO: celý můj nápad je špatný. Tím pádem: Co byste mi doporučili v mé situaci? Setrvat a snažit se najít ztracenou motivaci, nebo zvážit změnu oboru? Jaký máte pohled na praktické dopady studia humanitních oborů?
Děkuji všem, kteří jste došli až sem. Budu moc vděčný za vaši pomoc. Hezký den.
Zajímavá 0 před 6 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Těžko někomu radit. Ty tady popisuješ to, jak se vidíš a máš negativní postoj k životu. Nehodnot lidi podle toho, zda umí vyměnit kolo, žárovku a pod. Není důležité jak jsi dokončil školu, s jakou námahou oproti ostatním. Máš maturitu, měl bys být dospělý člověk. Podívej se na sebe a uvědom si, že každý je jedinečný. Každý má jiné hodnoty, každý má jiné názory a víru, každý si klade jiné otázky, někdo je většinu času veselý, jiný zamlklý, no a konečně má každý nějaké zkušenosti. Zkus se na všechny události podívat z tohoto hlediska. Co ti to dalo , proč to dopadlo takto a zda se můžeš poučit. Je dobré, že máš nějaký cíl, kterého chceš dosáhnout, Proč a jak? Co ti dá studium a co ti dá pauza. Hledej pozitiva a negativa. A neptej se proč jsem takový .....? ale např. Jak mohu využít svých schopností, abych dosáhl svého cíle?
0 Nominace Nahlásit |
Chceš poradit? Prosím:
Jsi moc intelektuální, moc nad vším přemýšlíš, začni žít. Chceš výměnou kolo u auta? Nechceš! Kecáš, sráči! Kecáš! Kdyby jsi to kolo píchl někde mezi Pyongyangem a Kaesongem v zimě, korejský zimě, venku minus dvacet, ale pocitově minus šedesát, sněhu, jak když najebe, vyměníš ho. Nebo zhebneš, až tak jednoduché to je! Máš se moc dobře. Ty vole, na YouTube je tutorial, ne?
0
před 6 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
„Avšak teď tu ve svých dvaceti letech sedím a připadám si jako
stejné nezkušené dítě, které jsem byl dekádu nazpět.“
Vítej mezi dospělými 😉 (nebo alespoň zletilými)
To že ty jediný ses zeptal, zatímco ostatní vše věděli = to může být také jen tím, že ostatní neměli odvahu se zeptat a tak se tvářili, že všemu rozumí. Stává se to až moc často.
Co se oboru týče: To je na Tobě. Beru jako plus, že ses rozhodl výbírat ne to nejjednodušší, ale to co by Tě rozvinulo a posunulo dál. Nevím zda zrovna obor, který sis vybral je to pravé a studovat jen kvůli titulu také není úplně OK. Radši bych hledal obor, kde se něco užitečného dozvím i za cenu, že možná nedostuduju.
Ad sirotčí a vdovský důchod: Nejsem si jist, ale s vdovským důchodem to snad nemá nic společného a o sirotčí důchod si myslím můžeš znovu požádat, pokud se na studia vrátíš (snad do 26 let věku) – ale to si ověř.
Mně kdysi studovat VŠ přišlo zbytečné a šel jsem na ni až asi po třech letech (vojna a práce)
ad druhá škola: myslím, že v tom není problém, důležité je jen složit přijímačky, nebo včas dohodnout přestup.
Bacha, tento rok studia se Ti počítá do „studijního limitu“. Pokud další VŠ nedokončíš v řádném termínu, další rok už si budeš platit.
0
před 5 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Jo, přišlo mi, že to z toho nějak vyplynulo, ale: Ano, to, co studuji
teď, má větší možnost uplatnění – teologie. Jelikož poměr teologů
X religionistů je poměrně razantní.
Myslel jsem, že ten duchovní náhled, co teologie je pro mě vhodný.
Ale jak už jsem psal: víc mě baví předměty, které mají blíž
k religionistice.
A jak už jsem také psal: přijde mi, že tahle škola je na mě moc
těžká.
Tolik k tomu.
😂😂😂
Jestli budeš „pan farář“, tak větší uplatnění má, no. V opačném případě je úplně k ničemu! 😂
Moc tomu nerozumím a radit nechci.
Jen si tak říkám, co to je za „švindl“ školu? 😉
Kredity se počítají až na konci školního roku (2. semestru)…
Žádné semestrální práce se nevypracovávají? Žádné zápočty a
zkoušky se v 1.semesru
nekonají? Žádná povinná praktika, laboratoře nejsou (tam se často,
přísně hlídá účast,
dokonce na některých fakultách VŠ, neomlouvá nic, jen hospitalizace a smrt
😉.
Přednášky také nikdo nehlídá (podpis) …,
Dcera, když přestupovala v rámci fakulty na jiný obor (podala žádost).
Tak musela vyhovět,
v daném semestru (1.) oběma oborům. Chodit na přednášky na PřF, na oba
obory.
Chodit do laboratoří a na praktika, v obou oborech. Složit zápočty a
zkoušky, v obou oborech.
Až pak se mohla věnovat, po zbytek studia, jen jednomu (tomu, kam
přestoupila).
SŠ není vysoká. První semestr je „síto“ a je třeba se často
hooodně učit.
Zábava a brigády, jdou na některých VŠ stranou (nejsou možné,
z časových důvodů, včetně víkendových dnů).
Hlavně, pokud chcete něco měnit,
tak ať nejdete z bláta do louže, Zvažte, na co máte.
Požádat o přerušení studia, šlo většinou, ruku v ruce se splněním
studijních závazků (zkoušek apod.).
Chápu, že každá fakulta školy, to může mít jinak.
Máte vůbec dostatek informací?
Na výšce? Standardní postup. Podmínky pro splnění se v prváku často
kontrolují až na konci semestru. Povinné přednášky – zpravidla nejsou
(třeba na ČVUT FEL v prváku by to znamenalo dělat každou přednášku
docházku pro cca 400 studentů). Laborky a cvičení? Nesplnil podmínky a
tedy nedostane zápočet. Tj. nedostane kredity, tj. pokud to nějak nedožene
do konce letního semestru, bude vyhozen na základě nesplnění studijních
podmínek. Není záležitostí konkrétních učitelů aby se postarali
studentovi o vyhazov. Průběh studia je kontrolován systémem právě podle
získaných kreditů. Učitel se postará jen o to, aby úspěšným ty kredity
dal.
Pokud by někdo studoval souběžně dvě školy (to může a potkal jsem
několik takových, kteří to skutečně zvládali) tak ale nikdo ze školy B
nebude kontrolovat jak si student vede ve škole A. Tj. pokud se na A totálně
vykašle, může dál v pohodě pokračovat na B a z A ho do roka vylejou.
Jediná potíž je, že pokud začal školu A studovat dříve, pak je možné,
že studium na B si bude muset později platit až překročí nominální
délku studia o více než rok. (Pokud A odstuduje 2 roky a pak začne B,
tříletý obor a na A se v průběhu třeťáku vybodne, bude mít zdrama jen
první dva roky B, tím „odstuduje“ 4 roky a následující rok na B už je
více než 3 standardní + jeden rok navíc. Na B si tedy v tomto případě
bude platit třeťák i v případě, že je vzorný student a má založeno
na diplom.
oprava „Podmínky pro splnění se v prváku často kontrolují až na konci semestru“ → na konci druhého semestru.
„Střední jsem dělal informatiku, programování …“ Vážně? Není podstatou programování analýza problému a jeho strukturování, aby šel řešit promocí algoritmu? Problémem tvého textu není délka, ale že to je bramboračka … Například pořád netušíme, jaký obor studuješ a co je na něm tak strašného (kromě toho, že ho nedokončil kámoš). Jestli má lepší uplatnění než religionistika nebo naopak ještě horší?
Jo, přišlo mi, že to z toho nějak vyplynulo, ale: Ano, to, co studuji
teď, má větší možnost uplatnění – teologie. Jelikož poměr teologů
X religionistů je poměrně razantní.
Myslel jsem, že ten duchovní náhled, co teologie je pro mě vhodný.
Ale jak už jsem psal: víc mě baví předměty, které mají blíž
k religionistice.
A jak už jsem také psal: přijde mi, že tahle škola je na mě moc
těžká.
Tolik k tomu.
On je těžký každý začátek,
přechod. Musíte si zjistit všechny možnosti o případném přestupu.
Dcera psala žádost rektorovi a děkance. Vyhověli.
Ale bylo to dost náročné, v jednom semestru zvládnout 2 obory,
Držím pěsti, ať vše vyřešíte, ke své spokojenosti 😉