Avatar uživatele
bolak

Básník tím chtěl říci…

Ve škole nám učitelka češtiny u některých děl vysvětlovala co tím chtěl básník říci. Jak si může být stoprocentně jistá, že ví co přesně tím chtěl autor díla říct? To oni k tomu ti autoři připisovali nějaké poznámky, vysvětlivky nebo jak teda, ty díla jsou přece stovky, někdy i tisíce let stará a češtinářka nám přesto přesvědčeně tvrdí (teď si vymyslím příklad): „ta žába představuje nevolníka a bota před kterou utíká představuje královskou moc“. Jak to ti učitelé teda ví, to jim řekli jejich učitelé a před nimi to jim zase řekli ti jejich? Jak ví že tou žábou která uskakuje před botou, prostě básník nemyslel jenom obyčejnou žábu uskakující před normální holinkou?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 5Pro koho je otázka zajímavá? anonym, Andělé, Kerberus, anonym, Drap před 4823 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Co chtěl básník říci? Nikdy nejde o jistotu, ale o interpretaci, porozumění textu na základě znalosti autorova života, tudiž i postojů v jeho dílech… Ale domnívám se, že by učitelka měla brát v úvahu i vaše názory na dílo, diskutovat o nich, uvádět pro a proti a pak dojít ke společnému závěru. To u nás často chybí, nejen v češtině. Z pochopení textu vychází i maturita.

Při rozboru literárního díla nám vyučující českého jazyka sdělila osobní zkušenost. Setkala se spolu se studenty na besedě s jedním českým spisovatelem. Někdo ze studentů se ho zeptal, jak lze jeho verše chápat, zda to myslel stejně tak, jak tomu rozumí oni. Básník odpověděl, že by se to dalo i takto vysvětlit. Jeho slova mluví snad za vše …

Každý jedinec občas chápe i realitu jinak než druhý …

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
anonym

Jak píše Kerberus.V mnoha zahraničních filmech vidíme,jak studenti,žáci diskutují o díle autorů.Mnohokrát jsem si také říkala,že je škoda,že se ve většině škol u nás toto neděje.Píšu ve většině,protože jsem přesvědčená o tom,že někteří kantoři ve svých hodinách literatury nechají žáky diskutovat o právě probíraném,čte­ném díle.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
anonym

Mozna proto , ze to byl basnik. Ten vetsinou v te basni neco schovava. Dam priklad :
Znal jsem tě sice krátce,
avšak po té druhé stránce,
k sexu toho o tobě tolik vědět nepotřebuji.
Kdyz budu vedet , ze jde o basnicku , tak me i pobavi… horsi by bylo , kdyby me to nekdo napsal jako vzkaz " po tom " …
🙂 -iv-

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Andělé

Já jsem studovala dálkově a musím říct,že najednu stranu mě mrzelo,že jsme nebrali nic o válce,(protože bychom to prý při dálkovém studiu nestihli)což mě hodně chybělo,ale na druhou stranu jsme s p.učitelem různé názory na myšlenku díla probírali.Po nás p.učitel chtěl,abychom sami přemýšleli a svou myšlenku vyslovili,i kdyby se s jeho názorem nestotožnovala­.A řekl,že i u maturity se cení náš vlastní názor,protože tzn.,že jsme skutečně o knize přemýšleli a né,že názor pouze odkýveme.
A jak psala krásně Kerberus,o tom je i státní maturita-pochopení textů…:-)

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
mosoj

Přesně podobné úvahy mně také napadaly když jsem chodil do školy. Až do maturity se po nás chtělo aby literární dílo nějakého spisovatele bylo interpretováno určitým způsobem a jedním z bodů bylo, básník tím chtěl říci .....

Vždy mně napadlo co by si o naší interpretaci pomyslel samotný básník !!!

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
lexx

Neví nic jenom se tak tváří kvůlí autoritě, každý text lze chápat a interpretovat na 50 způsobů jak se zrovna v dané situaci hodí.
Jenomže, kantor, velitel a šéf má vždycky pravdu, znáte to.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek