Avatar uživatele
ufon009

Benzín, nebo nafta? Prosím o radu.

Zdravím, potřebuji radu od někoho, kdo se vyzná v autech. Chci koupit novější auto (max. 1 rok staré, nájezd pár tisíc km). Můj roční nájezd je okolo 15–17 tis. km, denně dojíždím autem do práce 25 km tam a 25 km zpět. 1–2× za měsíc nějaký výlet, 100–300 km, dovolené, atd.

Kvůli nižší spotřebě mě láká jít do nafty, ale nevím, jestli by to zbytečně nezatěžovalo motor (kvůli dojíždění – stihne se vůbec zahřát?) a následné drahé opravy. Co je prosím lepší?

Auto si chci nechat alespoň 7–10 let (do nájezdu 150–170 tis. km).

Děkuji všem za rady :)

Zajímavá 0 před 1410 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Drap

Zahřát se stihne. V tomto případě poměrně malý nájezd bych bral zřejmě benzin nebo LPG. U nafty je o něco levnější provoz, ale dražší opravy. Sice se to liší podle typu auta, ale obecně bych to hodnotil takto.

Upravil/a: quentos

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Questman

Píšete, že hledáte novější auto, rok staré – v tom případě je nesmysl řešit nějaké zahřívání u naftového motoru.
Zahřívání se řešilo naposledy někdy před třiceti, spíš čtyřiceti lety a delší dobu u nákladních automobilů, takže v tomhle směru to rozhodně problém není.
Nájezd máte na hraně výhodnosti.

Co se oprav týče, tak ty budou dražší každopádně. Naftový osobák si dnes nekupujete kvůli ekonomičnosti ale kvůli kumštu. Pokud jste schopný se v autě pohrabat sám, můžeme se ještě o jakéžtakéž výhodnosti bavit u starších modelů, u nových je vám to ale zase k ničemu, protože sám si neopravíte už ani světla (a to jen v případě, že pro vás váš čas nemá žádnou cenu nebo je to váš koníček, jinak ho můžete počítat do ceny opravy).
Jako velké (a časté) výdaje jsou např. výměny filtrů nebo turbo (dost častý problém).

Jako závěrečný argument vás silně varuji před ani ne tak rizikem jako spíš jistotou, že dovolené se vám tímto silně zkomplikují, protože budete (možná překvapeně) řešit problémy toho typu, že např. na cestě po Německu vás budou zákony hnát širokými objezdy okolo větších měst, do kterých bude vjezd s naftovými osobáky zakázán úplně.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
JežíšKristus

Jezdím obdobné kilometry, a mám naftu. Zahřeje se raz dva. Dříve to bylo výhodnější, dneska jsou ty ceny s benzinem dost vyrovnané (i když jak kde). Asi čas jít do Tesly:)) Auto mám roky a neopravovalo se nikdy, takže ceny oprav netuším. U nás ale počítám, že nejlevnější díly budou na Škodu a VW.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
elkon

Benzin + LPG nebo benzin + CNG. Nebo pak jen benzin.

Upravil/a: quentos

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Schluker

V dnesni dobe se vyplati spis benzin. Nafta by mela smysl pro pravidelne tahani privesu. Technicka slozitost obou koncepci je dnes srovnatelna a tak jsou i nakldy na udrzbu podobne. Spotrebou se oboje dnes pohybuje kolem 5l/100km. Naftaky jsou akorat citlivejsi na kvalitu paliva. Donedavna jsem mel na bezne jezdeni (najezd 40tkm/rok) benzinak s dlouhodobou spotrebou 6,3l/100km a nemohl jsem si to vynachvalit. Vetsi roli mez druh paliva hraje vybava vozidla – cim vic veci na elektriku tim vetsi potencialni starosti. Pro predstavu o spolehlivosti a obvyklych potizich u konkretnich aut/motorizaci se muzete podivat na: https://www.re­liabilityindex­.com/

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Alesh

Nejsem žádný odborník, těch tu je i tak dost, ale názor ti dám. 😉
Já mám cca 2letého Rapida (1.0 / 81 kW) a předtím jsem měl Fabii I (1.4 / 74 kW). Jedna z věcí, která mě fakt překvapila, když jsem udělal výměnu, byla spotřeba. Cca o 1 litr míň (předtím něco přes 6 litrů, nově cca 5,3 l na 100 km… dlouhodobá spotřeba, normální ježdění, žádný honění, ale ani ne jízda vyloženě na spotřebu). Motor se ohřeje velmi rychle, resp. mnohem rychleji padá průměrná spotřeba po rozjezdu studeného motoru. Motor mě překvapil i jak parádně jede, fakt na to že je to litrový tříválec, nemůžu říct ani popel.
Sice nevím, jaký konkrétně model zvažuješ, ale já říkám, nového benzínu se není potřeba bát, co se spotřeby týče (myšleno u aut typu Fabia, Octavia apod.). Máš i nižší pořizovací cenu, navíc u těchto modelů se s diesely již moc nepočítá, čili ani je kolikrát už nelze sehnat jinak než v benzínu.
Další věc je, že tvůj roční nájezd není zas taková raketa. U dieselů je problém, že do nich rvou ty filtry pevných částic, v různých zemích/městech je omezují zákazy vjezdy do center apod., no, zkrátka mi přijde, že ty diesely chtějí lidem zošklivit. Sice to v dohledné době nepředpokládám, ale pokud by došlo i na omezení v ČR, mohlo by se stát, že by to dieselové auto pak bylo neprodejné nebo by výrazně ztratilo na ceně, pokud by přišla omezení na pořad dne. Za mě tedy volba – benzín.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Arne1

Ani jedno. Plyn !

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Pepa25

Elektřina. Na pravidelné dojíždění 25 +25 km ideální. Bohužel tady v ČR pořád malý výběr.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Rilika25

Příspěvek smazán administrátorem.

před 1162 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Pepa25: Obávám se, že při předpokládaném nájezdu za celou dobu životnosti neušetří tolik benzínu aby zaplatil pořizovací cenu elektrovozu.

před 1410 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Midoc

Benzínový motor upravit na spalování bioetanolu E85, ebo koupit auto s motorem na CNG.
Cena za ujetý kilometr je nižší, než u benzínu a nafty. Jsou i nižší emise CO².

před 1410 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
cochee

Bioethanol? To se u naprosté většiny pump přestalo prodávat, protože se zvedlo danění a tím se vyrovnala cena za km s jízdou na benzín. To spolu s problematickým provozem (něco o tom vím, na líh jsem toho naskákal dost) způsobilo v podstatě ztrátu zájmu o toto PHM. Také emise CO₂ jsou srovnatelné (z logických důvodů, spalování uhlíku je onen zdroj energie), znatelně poklesnou emise NOx.

před 1409 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek