Brzdový váleček
Zdroj: http://www.magmashop.cz/index.php/valecek-brzdovy-ii-p433
0 Nominace Nahlásit |
Původně se „prasátko“ říkalo hydraulickému brzdovému válečku
s pístkem, který rozevírá čelisti bubnové brzdy.
V kotoučové brzdě je taky pístek, který ovládá přítlak brzdové
destičky. Je přímo v tělesu třmenu, má v podstatě stejnou funkci, a
proto se přeneseně snad říká „prasátko“ i třmenu kotoučové brzdy,
i když ten už nevypadá jako malé prasátko, ale… no jako třmen,
pochopitelně.
Upravil/a: magorvkleci
0 Nominace Nahlásit |
Konstrukce bubnové brzdy (hlavní součásti):
▪ brzdový buben – vyrábí se z šedé litiny, slitiny pevných kovů
nebo ocelolitiny. Musí mít
velkou odolnost proti otěru, být tvarově i tepelně stálý a musí dobře
odvádět teplo, které při
brzdění vzniká.
▪ brzdové čelisti – bývají nejčastěji z ocelového plechu. Jsou ve
tvaru půlměsíce s pro�lem „T“,
díky tomu se při brzdění nekroutí. Na vnějším povrchu brzdových
čelistí je nalepeno či
přinýtováno brzdové obložení (to je z kompozitního materiálu
vyrobeného z pilin kovů a
pojidel).
▪ brzdový váleček (prasátko) – nebo také rozpěrné zařízení jsou
podle konstrukce jeden nebo
dva brzdové válečky. Brzdový váleček může mít jeden nebo dva pístky,
které po sešlápnutí
pedálu tlačí na brzdové čelisti. Tím je přitlačí na plochu bubnu.