Nuk nuk
Batolení je způsob chůze „batolete“. Je to valstně nedovyvinutá,
nedokonalá chůze.
Dospělý, zdravý jedinec chodí úplně vzpřímeně a nohy klade střídavě
před sebe. Je pevný v kolenou a chodidla jsou mu zároveň dostatečně
pevnou základnou.
Když se podíváte, jak chodí začínající chodec. Uvidíte zhruba toto:
Dítko má nohy většinou široce rozkročené, pokrčené v kolenou, často
natahuje ručky před sebe aby udrželo rovnováhu a krůčky jsou nejisté,
krátké. Pokud dítě kráčí, vypadá to trochu jakoby se natáčelo ze
strany na stranu nebo pohupovalo. Tomuto způsobu chůze se říká
„batolení“.
Lencis
Vyčerpávající odpověď… tak jen doplním o definici 😉
Batole je dítě, o trošku větší než kojenec, ve věku 1,5 –
2,5 let. V tomto věku dítě začíná lézt, chodit, mluvit (spíše
žvatlat), rozeznávat blízké osoby (máma, táta, prarodiče či
sourozenci).
Průměrná batolata nosí stále pleny a jsou krmena rodiči. Větší
batolata již dokáží jít na nočník. Batole je od slova batolit neboli
kolébat jelikož chůze nebo jiná činnost je v útlém věku ještě
poněkud „neohrabaná“.
Zdroj:
cs.wikipedia.org/wiki/Batole
Janulka
Batoletem je dítě v období od 1 roku do 3 let života.
mladší batole – od 1 roku do 2 let mladší batole – smysly
starší batole – od 2let do 3 let
Batolecí věk: Od prvních do třetích narozenin
- Motorika a intelekt. Batole se rychle rozvíjí pohybově a působí mu to
obrovskou radost. Miluje hry s materiálem (písek, voda apod.), také hry,
jimiž napodobuje dospělé, brzy i prosté symbolické hry, při kterých ono
samo je někým jiným (princeznou, koněm atd.) a věci se „proměňují“
(kostka může být stejně dobře koláčem i lokomotivou).3 Rozumový
vývoj batolete přechází podobně jako hra od stadia senzoricko-motorického,
kdy materiálem našeho myšlení je to, co vidíme a hmatáme, k myšlení
symbolickému, tj. myšlení pomocí představ, a dokonce i pojmů. Vývoj
řeči se prudce rozbíhá. Dítě se „odrazí“ od obrazných slov (pes jako
„haf-haf“, auto jako „tú-tú“), pak pochopí, že slova jsou domluvené
symboly (znaky) a pochytí zhruba dvě nová za den. Ve dvou letech již
skloňuje, časuje, sestaví větu z několika slov a zvládá krátké
říkánky. Mnoho záleží na tom, aby ta první slova pocházela
z ušlechtilé vrstvy řeči a aby první říkánky „udaly tón“ celé
následující výchově – rozumové, citové, charakterové
i spirituální. Vlastní Já se nyní stává důležitým předmětem. Batole
už pozná samo sebe v zrcadle, dovede se pochválit, a naopak bývá zklamáno
vlastním nezdarem, záleží mu na tom, aby projevilo svou samostatnost („Já
sám!“) – a začne o sobě mluvit v první osobě. To znamená mnoho
i pro vývoj osobnosti.
- Socializace v batolecím věku. Dítě si postupně začíná hrát nejen
samo, případně vedle jiných dětí, ale i společně s jinými dětmi.
Jeho zvýšená pohyblivost vede zároveň k tomu, že je schopno mnoho věcí
zničit a ublížit jak jiným dětem (a zvířatům), tak i sobě.
Nevystačíme už – jako u kojence – s občasným, a to ještě napůl
mazlivým: „Ne-ne!“ Do života vstupuje řád s celou soustavou různých
„Musíš!“ a „Nesmíš!“. Objevuje se i trest. Batolecí vzdor (tzv.
první negativistické stadium) je velkým problémem batolecí socializace.
Současně s nástupem řádu do jeho života dítě objeví význam a rozkoš
uvědomělého „Chci“ a „Nechci“ (Já nechci!). Miluje exprimentování
ve vztazích s dospělými, i milované mamince dovede dát někdy najevo:
„Nechci tě!“ Objevuje se samoúčelný vzdor kvůli vzdoru. Jak chybují
rodiče při zvládání vzdoru? První chyba spočívá v tom, že dítě
rozmazlujeme přílišným ustupováním, druhá v tom, že surovým bitím
spolu se vzdorem lámeme i dětskou touhu po svobodě. Dítě má prožít
střetnutí s vůlí vychovatele, kterému se musí podřídit, ale jenž
zároveň dokáže dát najevo porozumění pro to, co dítě prožívá, o co
se snaží. Proti batolecí svévoli má výchova mocného spojence ve
schopnosti dítěte cítit zahanbení, zastydět se. Kojenec dokázal mít
nanejvýš strach z trestu. Nyní dostává jeho svévole novou, jemnější a
často účinnější „brzdu“.
- Vývojový úkol – svoboda v řádu. Batole se má naučit milovat
zároveň svoji svobodu i řád, v jehož rámci tato svoboda platí. V tomto
věku snadno najde zalíbení v učení se, co se má a co se nemá. Pochopí
řád, který platí pro všechny včetně rodičů, jako spolehlivou oporu pro
své jednání a prožívání. Při výchově je třeba se vyhnout dvěma
úskalím, která jsme uvedli v souvislosti se vzdorem a jeho zvládáním: na
jedné straně hrozí, že dítě řád odmítne a naučí se poslouchat jen ze
strachu nebo pro svůj prospěch, na druhé straně hrozí, že zlomíme vůli
ke svobodě a že dítě na dlouho, možná na celý život, oloupíme o radost
z řádu i ze svobody.
Michal
Jsou to první nesmělé pokusy o chůzi. Dítě přechází do batolecího
věku,kdy kdy získává nové a další poznatky kolem něho.
Zdroj:
Snažím s odpovídat podle znalostí.