Avatar uživatele
Ametyst

Dálniční známka od ledna 2025 zdraží, protože musí?

Nemá tam být správně “protože může”? Vláda udělá, co si zamane.

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Drap před 80 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Drap

Protože může. Vláda si lehce cokoli odůvodní Stejné jako koncesionářské poplatky. Dlouho se nezdražovalo tak občané zaplatí. Nikdo sice neví jak televize hospodaří, ale současných cca 8 miliard je málo.. To je celé. Jak jednoduché.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Dochy

To „musí“ záleží na úhlu pohledu. Je fakt, že dálniční známka několik let nezdražovala a je s ohledem na reálnou kupní sílu nyní výrazně levnější, než bývala.
Můj názor je, že naše daňová soustava je zbytečně složitá, že všichni před volbami už 30 let slibují, jak budou státní aparát zeštíhlovat a finance a legislativu zjednodušovat a už 30 let platí, že skutek utek. A je jedno, kdo je zrovna u kormidla.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
da ny

Vláda chce, může a tedy „musí“.
MĚLO BÝT HŮŘ :/
TO NEN0Í „KONEČNÁ“…..
Zaslechla jsem na ČT1, jako důvod, inflaci a péče/dostavba dálnic.

„Další zvyšování ceny se nelíbí ani některým dopravním expertům, s názory šoférů se ztotožňují. „Na dálnicích chybí informační tabule, chybí dostavět dálniční úseky. Celkově je tak kvalita oproti jiným zemím jinde. Stát by měl chtít více peněz až ve chvíli, kdy bude dostavěná infrastruktura,“ sdělil expert na bezpečnost v dopravě Roman Budský.“

Ekonomové z Národní ekonomické rady vlády před rokem navrhovali citelnější zdražení. V případě schválení by celoroční kupon stál až tři tisíce korun. „Aby se stát mohl starat o dálnice alespoň tak jako dřív, je nutné dorovnání inflace,“ vysvětlil tehdy ekonom Právnické fakulty Univerzity Karlovy Libor Dušek.“
https://www.de­nik.cz/doprava/draz­si-dalnicni-znamka-cena-kritika-od-ridicu.html#experti

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Pepa25

Podle zákona musí:
"Sazba časového poplatku na 1 rok v roce 2024 činí 2300 Kč a v každém následujícím kalendářním roce činí sazba časového poplatku na 1 rok součin sazby časového poplatku na 1 rok platné v bezprostředně předcházejícím kalendářním roce a změnového koeficientu pro daný kalendářní rok; změnový koeficient pro kalendářní rok činí součet

  1. koeficientu 1,
  2. procentuálního přírůstku nebo poklesu úhrnného průměrného ročního indexu spotřebitelských cen za domácnosti celkem zjištěného Českým statistickým úřadem, ke kterému došlo v období 12 kalendářních měsíců bezprostředně předcházejících červenci kalendářního roku, který bezprostředně předchází danému kalendářnímu roku, vyjádřeného jako desetinné číslo, nejvýše však 0,1, a
  3. procentuální změny délky dálnic v provozu v období podle písmene b) vyjádřené jako desetinné číslo; dálnicemi v provozu se rozumí jejich úseky, jejichž užívání bylo povoleno kolaudačním rozhodnutím nebo u nichž byl povolen nebo nařízen zkušební provoz."

Vláda s tím nemá nic společného. Toto znění Zákona o pozemních konmunikacích schválil Parlament …

Zdroj: https://www.za­konyprolidi.cz/cs/1997-13#f1732404

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zjentek

Musí, může… Inu… Vláda by mohla přijít například s tím, že je potřeba získat prostředky na opravu komunikací po povodních 2024, třeba, no, a prudké navýšení (řekněme o 100% původní ceny) by mohli deklarovat jako dočasné opatření 😃👍😃👍😃

🤣🤦‍♂️🤣🤦‍♂️🤣 … 🤪 (no comment)

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
zjentek

Dochy>>> „s ohledem na reálnou kupní sílu“… 🤣🤣🤣

Zejtra by nám mohli zdražit vodu (Veolia, anyway..) třeba na TISÍC KAČEK ZA PŮL KUBÍKU, proč vlastně ne? Přece S OHLEDEM NA REÁLNOU KUPNÍ SÍLU!!!

…TPČ🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

Avatar uživatele
Dochy

Doprkýnka máme snad nějakou inflaci apod. Možná jsem se ne úplně přesně vyjádřil, ale všechny ceny rostou, proč by jako neměla růst cena dálniční známky? Před deseti lety stála dálniční známka 1500, rohlík stál korunu dvacet. Teď stojí rohlík tři koruny a čekáš, že dálniční známka bude stát pořád 1500?

Avatar uživatele
Ametyst

Pepa25: Parlament ČR nedisponuje penězi státního rozpočtu. Vláda ano. Daňovým poplatníkům se mlží, za co se vybrané peníze utratí. Kdyby byly daně aspoň trochu adresné, řidiči by věděli, že jejich peníze se vrátí do výstavby dálnic, a ne na Ukrajinu.

Avatar uživatele
Pepa25

Ametyst: Naopak, právě a pouze jen Poslanecká sněmovna schvaluje státní rozpočet a mění daňové i jiné zákony. Bavíme se o PŘÍJMECH (logicky: pro vás je dálniční známka výdaj, pro stát příjem). Na příjmech vláda má minimální možnosti něco změnit. Samozřejmě výdaje, to je něco jiné, tam vláda má širové pole působnosti.
Vy si ale doma také pletete příjmy a výdaje?

Avatar uživatele
Dochy

Pepa: Pokud se nemýlím, zdražování navrhlo ministerstvo dopravy, pak to prošlo standardním schvalovacím kolečkem. Takže původce je ministerstvo – tj. vláda.

Avatar uživatele
Pepa25

Dochy: Souhlas, ten mechanismus pravidelného navyšování podle inflace byl vládní návrh v rámci „konsolidačního balíčku“. Napsal jsem to nepřesně, myslel jsem to ve smyslu „TEĎ v tom vláda nemá prsty“

Avatar uživatele
Dochy

(teď už „musí“ ale na základě zákona, který vzniknout nemusel – bacha, nehodnotím, jestli ta úprava měla nebo neměla vzniknout)

Nový příspěvek