Záleží na motorizaci auta. Nikdy netočit motor zbytečně do vysokých otáček a řadit včas. Je-li vůz vybaven otáčkoměrem, držet otáčky v blízkosti nejvyššího točivého momentu motoru. Např. pokud je tento vrchol při 3000 ot/min, vytočím na 3500, přeřadím a otáčky spadnou na 2500.
0 Nominace Nahlásit |
Ideálně sluchem a citem. Jako začátečník sluchem a podle otáčkoměru (když je jím vůz vybaven). Pokud auto příliš řve či je otáčkoměr někde nad cca 4tis (může se mírně lišit dle vozu) je dobře přeřadit na vyšší stupeň. Pokud vůz začíná spíš cukat (když cuká už je trochu pozdě) a má otáčky v záběru pod 2 nebo v klidu pod cca 1–1,5 řaď na nižší stupeň. Vyjímka: neřaď dolů na jedničku (až na vyjímky je jednička jen pro rozjezd). Doufám že s otáčkama jsem se přibližně trefil normálně na otáčkoměr nekoukám. Auta mívají nejvyšší otáčky kolem 7tis. Ale k tomu by ses v autoškole ani neměla přiblížit.
Po diskusi opravuji: U většiny osobáků by ses asi neměl s otáčkama dostat nad cca 5000 a nahoru bys měl řadit spíše při otáčkách kolem 2500–3500 – záleží na konkrétním autě resp. motoru. Pořád platí že po troše praxe neřadíš podle otáčkoměru ale podle citu a sluchu.
Upravil/a: Dochy
0 Nominace Nahlásit |
Kašli na otáčkoměr. Podstatný je ten sluch a cit. To se naučíš
vnímat během několika jízd.
Auto musí jet co nejtišeji, ale svižně a má mít v daném režimu,
schopnost po přidání plynu zrychlovat. Pokud začíná do kopce ztrácet
rychlost a nereaguje na přidání plynu, je třeba přeřadit na nižší
převodový stupeň.
1Kdo udělil odpovědi palec? anonym
před 3048 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
když motor začíná mít nehezký řvavý zvuk a jízda pro cestující je
nepříjemná následkem toho
na druhé straně když má motor moc hluboký zvuk a netáhne nebo dokonce to
cuká
zeptat se instruktora jaký rozsah otáček je pro dané auto ideální
0
před 3048 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Samozřejmě, že zkušený řidič řadí podle citu. Záměrně jsem odkazoval na otáčkoměr, protože začínající řidič ten cit ještě nemusí mít. Dále: většina aut točí tak 5 – 5,5 tis otáček. 7 tis.- to už jsme mezi sporťáky.
Ještě doplním: zatím jsme se bavili o zážehových motorech. Nafťáky točí max. okolo 4 000 ot/min.
Mám partnera 1.9D, umí točit určitě víc než 4000 (když se blížím na dálnici k těm 140). Co si vybavuju tak má červené pole na otáčkoměru někde kolem 7000 ale jestli je možný tam tu ručičku dotlačit jsem nezkoušel a ani v manuálu to myslím není. Rozhodně netvrdím, že by se těch 7000 používat mělo.
Já vycházím z technických popisů motorů. U dieselů točky přes 4500 znamená přetáčení, které navíc nemá smysl, protože po dosažení max. otáček specifikovaných výrobcem prudce padá výkon motoru a ještě existuje možnost jeho rozsypání.
Ještě jsem si vzpomněl na jedno možné vysvětlení. Řídil jsem i Dacii 1,5 diesel a ta měla v přístrojovce otáčkoměr shodný s benzínovou verzí! Zřejmě úsporné řešení.
To je také možné. Hm… nutíš mně jet z práce oklikou přes dálnici a zkusit těch 140 😉 Našel jsem v manuálu otáčky pro max výkon: 4600 pro 1.9 diesel, 4000 pro turbo diesel, 5500–5800 benzin. Sice max. výkon ještě nejsou max dosažitelné otáčky, ale s tím že 7000 je vážně moc máš nejspíš pravdu.
Tak se musím dodatečně opravit. Můj Partner 1.9D má otáčkoměr do 6000, červený je rozsah 5000–6000, při tachometrových 150, skutečných 140 ukazuje otáčkoměr přesně 4000. Nejspíš by se ještě o trochu nechal ale já ani auto na to nejsme stavěný a trápit ho na čtyřku jen abych se přesvědčil kam doleze ručička se mi také nechce 😉
Pozoroval jsem se při jízdě a při normální jízdě tedy udržuju otáčky zhruba mezi 1800–2800, přes 3000 jen když se chci rychlejc rozjet, nebo pak na dálnici.
Je možné že těch max 7000 jsem si pamatoval z benzínové Felicie kterou jsem měl dříve (ale v červeném má asi 5500–7000). Takže souhlasím, těch 7000 asi běžné auto nedá a jestli jo tak by pravděpodobně bylo rozumnější ho do toho nenutit.