Skeptici tvrdí, že naše smysly a rozum mohou být klamavé, a proto nemůžeme mít jistotu, že naše poznání je absolutně pravdivé. Některé filozofické směry, jako je radikální skepticismus, zpochybňují možnost dosažení jakéhokoli jistého poznání. Jiné přístupy, jako je pragmatismus, navrhují, že pravda je to, co se osvědčí v praxi a přináší užitečné výsledky.
Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? Lurius, aliendrone, Disraeli před 84 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Ty nad tím přemýšlíš? 😮
To je v dnešní době neobvyklý, zpátečnický přístup.To bys NEMĚL! Měl
bys už VĚDĚT, že PRAVDU má Greta, Fialová banda (Černochová,
Adamová-Pekáčová, pirátské korupční smažky a spol.), pravdu má Česká
LŽElevize apod. žumpy. 😉
Pokud o tom pochybuješ, tak se připrav, že:
Už jen ta DRZOST, že chceš VĚDĚT a ne jen věřit co ti nabulíkují je do nebe volající! 😮
0 Nominace Nahlásit |
Ryan Levinson, autor knihy „Demystifying Philosophers“, definuje pravdu jako „soulad s fakty nebo realitou“. Ale jak můžeme poznat, jaké jsou skutečné fakty nebo realita? To závisí na našem přístupu k poznání a pravdě. Existuje několik klíčových způsobů, kterými můžeme určit, zda je něco pravda:
Tyto přístupy nám však nedávají absolutní jistotu. Každý z nich má své výhody a nevýhody a může být poskytnut jinak v různých kontextech. To, co považujeme za pravdu, se často mění s novými informacemi, důkazy a pochopením.
0
před 84 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nemůžeš si být jisty většinou věcí – třeba je Země fakt placatá, jenom bohové si z nás dají srandu. Ovšem je dobré se řídit zkušenostmi a pozorováním a z toho vyvozovat pravděpodobné závěry. To dělá věda. Podle vědy by se mělo naše poznání řídit. Pokud je vesmír simulace, no a co, stejně nám nezbývá než tu simulaci prokoumat…
Zkratka, nevíme, jaká je skutečná realita, ovšem pracujeme s tím, co máme a co se jeví jako nejreálnější…
0
před 84 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Vpravdě filozofická otázka (kategorie náboženství není vhodná, ale filozofie tu není). Osobně si nemyslím, že jsme v Platónově jeskyni, ale k možnostem lidského vnímání i poznání má samozřejmě smysl být skeptický. Bohužel v dnešní době se stává skoro moderní, že se lidé ztrácí v realitě a virtuální realitě, třeba film Matrix považují za popis reality 😉
0
před 84 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pýtate sa: „to, co považujeme za pravdu, je skutečně pravda?“
moja odpoveď:
Dali ste otázku, na ktorú dodnes nedokázali ľudia nájsť jednotnú
univerzálnu odpoveď.
Ale je toto moje tvrdenie skutočná pravda?
0
před 83 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nemůžeme.
Za prvé, samotné myšlení a vnímání člověka je subjektivní. Klame nás
náš vlastní mozek, naše vzpomínky i naše smysly. Jistí si na 100 %
nemůžeme být ničím…
Za druhé, nemůžeme si být jistí ani žádným vědeckým poznáním. Ani
dogmaty/doktrínami a obecně přijatými tvrzení, což se týká i třeba
fyzikálních a přírodních zákonů. Nevíme kolik toho nevíme. Stačil by
jeden zásadní/přelomový objev a ten by mohl zbořit v podstatě všechna
předešlá tvrzení a vnímání.
____________________________________________
Jak se z přijatých teorií vůbec stávají přijaté a jak se naopak od nich
ustupuje? Novými objevy, novými experimenty – a novými názory a
představemi („pohádky“), které převezmou novou vůdčí roli, protože
budou lépe zapadat do škatulky, představě o fungování světa. Žádné
teorie a tvrzení nejsou věčné. Newton byl nezpochybitelný bůh, teď je to
Einstein a i ten bude překonán. Ani teorie relativity nebude správná (ani
Tesla s tím nesouhlasil a já jdu raději s Teslou než Einstein… Teslova
kritika byla rozumná, ale bohužel nenabídl alternativní vytvětlení –
alespoň vědecky, experimentálně „potvrzené“. Což ale neznamená, že
se pletl. Jistě, Einsteinovo vysvětlení je „správnější“ a
rozumnější než Newtoovon, to neznamená, že je Einstein správný).
Hroutí a zhroutily se i ty nejlépe zavedené teorie. Nakonec nebudou
odpovídat NOVĚ pozorovaným faktům. Ke změně paradigmatu dojde, když se
nahromadí nové objevy, které už nezapadají do přijatých teorií – a
kdy už je nejde zařadit pouhým rozšířením těch teorií, ale rovnou
jejich nabouráním. Tyto objevy jsou zpočátku „anomálie“, protože
nezapadají do těch teorií – tak budou zpochybňovány, považovány za
omyl/chyby, budou více zkoumány a budou objevovány nové anomálie… až
z toho vznikne nové paradigma, které se stane novou doktrínou (dokud po
čase zase nedojde k lepším objevům a vystvělením, které se stanou
obecně akceptovatelnými – což z nich udělá „fakta“, respektive
nová fakta).
Stávající teorie/paradigma už na to prostě nestačí. Nové objevy tomu
neodpovídají. A tak nakonec příjde nové, které to lépe vysvětlí,
splňuje to, co předchozí, ale je jednodušší, smysluplnější* a lépe
zapadá k novým objevům a poznatkům.
*Smysluplnost je taky relativní. Spousta uznávaných teorií byla a je dost
nesmyslná, plno nových objevů bylo zpočátku dost nesmyslných
(„pohádky“, fantazie, bludy, „nadpřirozeno“ a divy). Někdy to, co
působilo neuchopitelně a nevysvětlitnělně, bylo nakonec dost jednoduché.
A naopak to, co se z počátku zdálo dost jasné a jednoduché, zase až tak
jednoduché nebylo. Zkomplikovalo se to…
..Záleží taky, jak se to jeví, a jak se to vysvětlí. Ale pointou je, že
i ty smysluplné i ty méně smysluplné teorie, nejsou věčné a stálé. Co
z života a ze světa víme, tak nic není neměnné, stálé a věčné (a že
se doopravdy/plně nedá věřit ničemu). A to je prozatím ta největší
jistota, které se můžeme držet. Protože ani vůbec nic ve vědě, není
neměnné.
Jakékoli proteď zcela jasné a samozřžejmé tvrzení i třeba
o fyzikálních silách, může být nakonec neúplné nebo rovnou chybné.
My ani nevíme, co je hmota a energie (co tvoří nás a vše kolem). Nevíme
ani kdo jsme, co jsme, proč jsme, kde nebo kdy jsme a jsme vůbec? :D NEVÍME
NIC.
Jsou teorie, že vše je iluze, sen apod. Všechno můžeme být jinak.
Dnes a od konce 20. století je věda plná anomálií, teorií ale i objevů, které nezapadaí do aktuálně přijatých teorií a paradigmat. Ale ještě nedošlo k jejich narušení (třeba teorie relativity, častečnš Darwinismus, evoluce, aj) – jen na pomezí filozofie, ale nikoli vědy. A ta potřebuje ověření, důkazy a „přesnost“ (přesnou soustavu teorií, do které bude vše zapadat a čím se „vše“ vysvětlí).
Problém je, že fakta nejsou tak úplně fakta. Protože i jakýkoli pevný
fakt se dá hypoteticky nabourat novým lepším faktem.
A žádný problém se nedá vyřešit stejným způsobem myšlení, jenž
problém způsobil/působí. To platí i pro ty teorie a koncepty. Pokud už
nové objevy neodpovídají těmto představám (původně pravdám –
přijatým vysvětlením), tak už je prostě na místě je opustit a vybočit
z nich…
Jen považ, že různé sny i halucinace se zdají skutečnější než
realita. Co tedy určuje realitu a jak víme, že realita je skutečně tak
reálná? Nebo jaká je hranice mezi fantazií (představou) a realitou,
skutečným světem? Třeba je vše jen představa, včetně naší
„reality“. Třeba je každá představa/fantazie svým způsobem nějak
reálná (jiné dimenze, sféry..). Proč se různé halucinace, změněné
vědomí a různé mystické zážitky zdají skutečnější a živější,
než cokoli v realitě…? I smysly tam pracují na úplně jiných
obrátkách a v širším vnímání.
Vždyť my dokonce každý vidíme i slyšíme jinak. Každý má jiné
vnímání a i to je velmi omezené, iluzorní. A v podstatě jen NĚJAK
zpracováváme nějaké přenositelné infromace v podobě vlnění,
vibrací – to se nám zpracovává do mozku a vytváří nám tam obrazy.
Cokoli vidíme a vnímáme je svým způsobem jen naše představa světa (a
nikoli svět sám)… Například jak to naše oči vnímají, jak se to
přenáší a jak to náš mozek zpracovává (to neodpovídá realitě –
vnímáme jiné barvy a odstíny než jiní lidi, chvíli trvá, než se nám to
tam přenese/zobrazí, vnímáme to „naopak“, ze svého pohledu. Co vidíme
není svět, ale náš pohled na svět, NAŠE subjektivní vnímání… a
každý má svoje. Kdo určí, kdo má lepší a které jsou nebo jsou
skutečnější?… I ti se zdravým zrakem i sluchem nevnímají
stejně..).
„V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď nevím, zda jsem člověkem,
který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, kterému se zdá, že je
člověkem.”
Upravil/a: Disraeli
0
před 83 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Disraeli „*V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď nevím, zda jsem člověkem, který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, kterému se zdá, že je člověkem.*” Krásna teória, často sa prenesene takto prejavuje aj vo verejných prejavoch mnohých politikov, ktorí svoje svoje „politické“ konania nedokážu verejne vysvetliť.
To není teorie, ale živý sen rovný zkušenosti, trans. až mystické zážitek, kde člověk do detailu vnímá své bytí v jiné formě nebo z jiných úhlů…Kdy je to stejně živé nebo i živější než běžná realta a člověk pak neví, co si o tom myslet, když je to přinejmenším stejně reálné (ve vnímání, pocitově, smyslově, emocionálně, zkušenostně) jako naše realita.
Například
Z pohledu zvířete, včetně jeho smyylů – tak jak fungují.
Z pohledu tvora – dle jeho podoby, velikosti a že to člověk cítí
naprosto dokonale, přestože normálně by si to nedokázal představit ani se
do toho vžít.
Z pohledu blesku/výboje nebo listu na stromě. Nebo prostě něčeho
„neživého“
Vidění všemi směry zároveň (360°).
Z pohledu rozprostřeného vědomí, které se rozprostře nad určitou
krajinou a vnímá součásně vše co obsahuje.
Apod.
Disraeli, je rozdiel medzi snom, v ktorom sa premietajú
1 – vedome neovplyvnené vidiny často vyvolané podvedomým vplyvom
našej činnosti, manuálnej, alebo duševnej
2 – snívanie s predstavami svojich myšlienok
Nebudem tu písať vedecké pojednanie, ani 100 stranový román, ale len
stručne.
V mojom pohľade vychádzam zo dlhej skúseností v umeleckej tvorbe, kedy aj
mimo písania, kreslenia, komponovania hudby vás napríklad pri chôdzi, alebo
v spánku prepadnú myšlienky, vidiny vášho príbehu.
Alebo, ako tu aj vy píšete, jednoducho pri obyčajnom pohľade na život okolo
vás, zrazu cítite, vidíte, počujete, dokonca aj priamo prežívate váš
príbeh v reále aj s jeho pokračovaním…
annas | 5913 | |
Drap | 4602 | |
led | 2997 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2238 | |
zjentek | 1643 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1296 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |