Avatar uživatele
Dominik 720

Jak pochopit fyziku ?

Dobrý den jsem na střední škole a mám obrovský problém pochopit fyziku. Ostatní předměty mi problémy zase tolik nedělají. Mám dvojky a trojky. Z fyziky málem na střední propadám. Na základce jsem jí vůbec nepochopil. Učil jsem se jí nazpaměť a měl jsem jedničky a dvojky. Problém je, že teď vůbec nic nevím a nazpaměť už to na střední nejde. Také jsem skoro všechno zapomněl. Vůbec nevím co učitel říká, Archimédův zákon, Pascalův zákon, vůbec mi ty poučky o těchto zákonech nic neříkají. Nechápu je.

Pascalův zákon: Jestliže na kapalinu působí vnější tlaková síla, pak tlak v každém místě kapaliny vzroste o stejnou hodnotu. Vůbec nevím jak si to mám představit.

Od Dochyho jsem to trochu pochopil.
Ano AlienDrone na to kápnul a v tom je zakopaný pes.

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? orwell, aliendrone před 1953 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Dochy

Zkus si najít někoho na doučování kdo bude schopen (!) Ti to vysvětlit tak abys to pochopil. Naučit se vzorečky nazpaměť dlouhodobě nefunguje.

Také můžeš zkusit experimenty s tím co se snažíš naučit – v mnoha případech je to možné.

Ten zmiňovaný zákon je jen o tom, že tlak v tekutině (ideální kapalině i plynu) se šíří všemi směry což je vlastně důsledek toho, že látky volně tečou. Pokud by někde byl menší tlak, tak by tudy ta látka vytekla… takže v důsledku je v uzavřené nádobě s ustálenou tekutinou tlak v té tekutině všude stejný (s respektováním změn tlaku v důsledku gravitace)

Díky tomu je například možné udělat hydraulický zvedák: ty nohou šlápneš na malý pístek a na druhé straně velký píst zvedna automobil (sice třeba jen o milimetr, ale zvedne)

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Frontinus

Přesně jak píše Dochy, nejlepší je doučování. Ne nezbytně profesionální agentura, v zásadě jakýkoliv vysokoškolák na přírodovědném nebo technickém oboru to může vzít jako přivýdělek.

Pokud by snad doučování bylo problém (cena, lidé, stydíš se,…), existuje zajímavá kniha „První neučebnice fyziky aneb Čůrají ryby?“, kde si můžeš základy zopakovat a pochopit na názorných příkladech. Pokud ti to pomůže, můžeš zkusit vymýšlet vlastní příklady/aplikace a jejich správnost konzultovat například v sekci fyzika na matematickém fóru (viz odkaz).

Když už jsem zmínil matematické fórum, tak tam se můžeš případně i poptat po doučování. Máš větší šanci, že tamo přítomní jsou skutečně ve fyzice alespoň na středoškolské úrovni skutečně orientovaní.

Zdroj: https://forum­.matematika.cz/

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
aliendrone

Ty NEMÁŠ problém s fyzikou, nýbrž se SÉMANTIKOU a právě to ti brání v pochopení pouček. Kdybys dokázal si v hlavě přeložit „v každém místě vzroste o stejnou hodnotu“ na „vzroste všude stejně“, bylo by rázem po problému. ;)

Souhlasím s mosojem, dnešní poučky (jakkoliv jsou nenapadnutelně korektní) místo vysvětlování/ob­jasňování problematiku spíše zamlžují. A i když na střední škole bys už MĚL zvládat terminologický formalismus (Pascalův zákon se snad učí již na základce), přesto by neškodilo to trochu „zlidštit“.

Ono záleží i na kantorovi, protože čím menší profík, tím víc uniká právě k těmto „nesrozumitel­nostem“, zatímco kovaný praktik s vysvětlením (dokonce i „polopatickým“) nemá problém.

Moje rada zní: PTEJ SE! Jednoduše zahaltuj a řekni při výkladu „Já tomu nerozumím!“, dobrý pedagog ti to objasní. Jestli ne, inu… pak zbývá jen to doučování, jak píší ostatní. On i doučovatel vysokoškolský študák může mít vyšší pedagogické kvality, než odpormovaný PaeDr.

BTW – vsadím se, že vysvětlení/odpovědi gangstera Dochyho NEROZUMÍŠ! ;) :)

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
orwell

Myslím si, že skutečně nejlepší by byly konzultace s někým, kdo má v tomto oboru dostatečné znalosti a navíc schopnost se o ně podělit ve srozumitelné formě s ostatními. A to není každému dáno, jakož není ani každému dáno fyziku bezezbytku pochopit. Přesto si myslím, že na úrovni ZŠ a i SŠ by toho dosáhnout šlo, přičemž teď nemám na mysli zrovna získání jedniček s hvězdičkou. Na VŠ technického zaměření to už je pak jiná káva.
Samozřejmě, že jsou možnosti spočívající ve využití internetu event. různých horších či lepších učebnic a knih. Ale než se ke všemu proklikáš a prolistuješ, ztratíš spoustu času a to je vzácné zboží. Nic nemůže nahradit človíčka znalého věci, se kterým si sedneš za stůl, paže vedle paže a před vámi papír s tužkou. Můžeš se ptát jak chceš, na co chceš, otázky různě modifikovat, vstupovat do diskuze kdykoliv je to třeba a začneš se v tom ztrácet. Teď jde jen o to, kde toho dotyčného najít. Pokud tato možnost pro tebe v daných podmínkách skutečně neexistuje, nezbývá, než vzít za vděk těmi učebnicemi, knihami, časopisy a internetem. Nejdůležitější je mít zájem to opravdu POCHOPIT a ne se to jenom naučit. Nesmíš k fyzice mít vztah jako k obtížnému hmyzu, to je pak těžké něco radit. Fyzika je o životě, o všem co kolem sebe vidíš a co denně používáš. Není to jen o vzorečkách, i když tam neodmyslitelně patří. O každém vzorci lze hovořit, o některých velmi dlouho a nesmírně zajímavě. Zkus někdy hodit šutr do vody a pozoruj, co se děje. A hned máš námět k přemýšlení a ke studiu jako hrom. Zdá se mi, že v tvém případě nějaký zájem je, už proto, že se ptáš. A to je dobré!
A nezapomeň, že všechno umět, znát a všemu rozumět nejde. Ještě je taky dobré si uvědomit, že něco jiného je znát a něco jiného rozumět, protože my lidé známe spoustu věcí, kterým vůbec nerozumíme 🙂

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
mosoj

Pitomé dnešní poučky!! My jsme se učili, že se tlak v kapalině šíří všemi směry, což je jedno a to samé.
Kdo toto nepochopí, včetně aplikací tohoto zákona, nemá na střední škole co dělat. Bude se jenom trápit!!

Upravil/a: mosoj

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Edison

Můžeme se taky podívat na problém širším pohledem: Jakou školu studuješ? Nesouvisí fyzika se studovaným oborem? Pokud souvisí, asi bych rovnou změnil obor. A ještě širší pohled: Schopnost pochopit složitější věci. To by mohl být obecně probém do budoucna bez ohledu na obor. Samotné šprtání prostě pochopení věcí nepomůže.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
EKSOT123

Taky nesouhlasím s Mosojem. V práci mě ze začátku taky jeden říkal, že se na to nehodím a časem jsem byl jednička. A zrovna ve fyzice jsou otázky hodně důležité. Tedy mít otázky, mít je někdy i na věci všeobecně známé. Dnešní učebnice (ve srovnání s učebnicemi např. před 100 lety) jsou plné informací, kolikrát méně praktických a předkládá se už hotová věc. Ale jaká je podstata věci kolikrát ví jen hrstka specialistů.
Pro ilustraci – takový veselý příběh – příklad dnešního způsobu předkládání informací: Kdysi mě stále udivovala funkce tepelného čerpadla. Ten zázrak, jak chladnější věc může ohřát věc teplejší. Kolega s tím byl hotov slovy, že to je jednoduchý: – vobrácená lednička. Další kámoš o tom psal diplomku (využití teploty důlních vod v Březových Horách u Příbrami). Ten se tam aspoň snažil vysvětlit, co to tepelné čerpadlo je, bohužel fyzikální podstatě se mu nepodařilo moc přiblížit. Nakonec jsem se vypravil pátrat do knihovny na internet. Desítky odkazů slibovalo popsat princip a podstatu funkce tepelného čerpadla. Některé to popisovaly opravdu dobře, ale jen po technické stránce. Ovšem v přesvědčení, že jejich popis je kompletní. A jak to dopadlo? Řešení mi brzy samo náhodně přišlo pod ruku. Při revizi knihovny se vyřazovalo spousta starých knížek, mezi nimi i jedna popularizační fyzikální knížka – pro malé děti!!! Otevřu a vše krásně fyzikálně popsáno: Tušil jsem sice, že klíčovým bude jev kolem skupenské tepla varu a kondenzace(a myslím by to kolem toho bylo dále co zkoumat), ale aby to celé fungovalo, ještě tam něco chybělo. Taková drobnost, která mě lajdákovi ve škole asi unikla, totiž že plyn se při rozpínání ochlazuje (a při stlačování ohřívá).
Takže Dominiku, je možné, že to v učebnici základní školy bylo kvalitněji vysvětleno, v té středoškolské už se s tím nepářou. Pravděpodobně je dobré, že cítíš svoji slabinu, že věcem do hloubky nerozumíš. To může být ve fyzice výhoda. Tedy buď je to výzva, nebo holt fyzika nebude to pravé pro tebe. Ale jít do hloubky se hodí i v jiných oborech.

před 1953 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Mosoj: „Kdo toto nepochopí, včetně aplikací tohoto zákona, nemá na střední škole co dělat. Bude se jenom trápit!!“ tady nesouhlasím. Resp. možná máš pravdu, ale připadá mi dost pravděpodobné, že si dotyčný nesedl jen s tou fyzikou a pravděpodobně na to mohl mít vliv styl výuky na ZŠ. Ani na ZŠ by neměl s jedničkama a dvojkama projít ten, kdo základy nechápe a jen se zpaměti naučil pár pouček a vzorců. Tohle vypadá, že už tehdy učitele zajímaly právě jen ty učebnicové poučky. Bohužel vím, že existují učitelé kteří hodnotí za doslovné citace z učebnice…

před 1953 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek