Dobrý den jsem na střední škole a mám obrovský problém pochopit fyziku. Ostatní předměty mi problémy zase tolik nedělají. Mám dvojky a trojky. Z fyziky málem na střední propadám. Na základce jsem jí vůbec nepochopil. Učil jsem se jí nazpaměť a měl jsem jedničky a dvojky. Problém je, že teď vůbec nic nevím a nazpaměť už to na střední nejde. Také jsem skoro všechno zapomněl. Vůbec nevím co učitel říká, Archimédův zákon, Pascalův zákon, vůbec mi ty poučky o těchto zákonech nic neříkají. Nechápu je.
Pascalův zákon: Jestliže na kapalinu působí vnější tlaková síla, pak tlak v každém místě kapaliny vzroste o stejnou hodnotu. Vůbec nevím jak si to mám představit.
Od Dochyho jsem to trochu pochopil.
Ano AlienDrone na to kápnul a v tom je zakopaný pes.
Upravil/a: Dominik 720
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? orwell, aliendrone před 1953 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Zkus si najít někoho na doučování kdo bude schopen (!) Ti to vysvětlit tak abys to pochopil. Naučit se vzorečky nazpaměť dlouhodobě nefunguje.
Také můžeš zkusit experimenty s tím co se snažíš naučit – v mnoha případech je to možné.
Ten zmiňovaný zákon je jen o tom, že tlak v tekutině (ideální kapalině i plynu) se šíří všemi směry což je vlastně důsledek toho, že látky volně tečou. Pokud by někde byl menší tlak, tak by tudy ta látka vytekla… takže v důsledku je v uzavřené nádobě s ustálenou tekutinou tlak v té tekutině všude stejný (s respektováním změn tlaku v důsledku gravitace)
Díky tomu je například možné udělat hydraulický zvedák: ty nohou šlápneš na malý pístek a na druhé straně velký píst zvedna automobil (sice třeba jen o milimetr, ale zvedne)
4Kdo udělil odpovědi palec? fcoop, orwell, aliendrone, Frontinus
před 1953 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Přesně jak píše Dochy, nejlepší je doučování. Ne nezbytně profesionální agentura, v zásadě jakýkoliv vysokoškolák na přírodovědném nebo technickém oboru to může vzít jako přivýdělek.
Pokud by snad doučování bylo problém (cena, lidé, stydíš se,…), existuje zajímavá kniha „První neučebnice fyziky aneb Čůrají ryby?“, kde si můžeš základy zopakovat a pochopit na názorných příkladech. Pokud ti to pomůže, můžeš zkusit vymýšlet vlastní příklady/aplikace a jejich správnost konzultovat například v sekci fyzika na matematickém fóru (viz odkaz).
Když už jsem zmínil matematické fórum, tak tam se můžeš případně i poptat po doučování. Máš větší šanci, že tamo přítomní jsou skutečně ve fyzice alespoň na středoškolské úrovni skutečně orientovaní.
Zdroj: https://forum.matematika.cz/
4Kdo udělil odpovědi palec? anonym, Dochy, orwell, aliendrone
před 1953 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ty NEMÁŠ problém s fyzikou, nýbrž se SÉMANTIKOU a právě to ti brání v pochopení pouček. Kdybys dokázal si v hlavě přeložit „v každém místě vzroste o stejnou hodnotu“ na „vzroste všude stejně“, bylo by rázem po problému. ;)
Souhlasím s mosojem, dnešní poučky (jakkoliv jsou nenapadnutelně korektní) místo vysvětlování/objasňování problematiku spíše zamlžují. A i když na střední škole bys už MĚL zvládat terminologický formalismus (Pascalův zákon se snad učí již na základce), přesto by neškodilo to trochu „zlidštit“.
Ono záleží i na kantorovi, protože čím menší profík, tím víc uniká právě k těmto „nesrozumitelnostem“, zatímco kovaný praktik s vysvětlením (dokonce i „polopatickým“) nemá problém.
Moje rada zní: PTEJ SE! Jednoduše zahaltuj a řekni při výkladu „Já tomu nerozumím!“, dobrý pedagog ti to objasní. Jestli ne, inu… pak zbývá jen to doučování, jak píší ostatní. On i doučovatel vysokoškolský študák může mít vyšší pedagogické kvality, než odpormovaný PaeDr.
BTW – vsadím se, že vysvětlení/odpovědi gangstera Dochyho NEROZUMÍŠ! ;) :)
0 Nominace Nahlásit |
Myslím si, že skutečně nejlepší by byly konzultace s někým, kdo má
v tomto oboru dostatečné znalosti a navíc schopnost se o ně podělit ve
srozumitelné formě s ostatními. A to není každému dáno, jakož není
ani každému dáno fyziku bezezbytku pochopit. Přesto si myslím, že na
úrovni ZŠ a i SŠ by toho dosáhnout šlo, přičemž teď nemám na mysli
zrovna získání jedniček s hvězdičkou. Na VŠ technického zaměření to
už je pak jiná káva.
Samozřejmě, že jsou možnosti spočívající ve využití internetu event.
různých horších či lepších učebnic a knih. Ale než se ke všemu
proklikáš a prolistuješ, ztratíš spoustu času a to je vzácné zboží.
Nic nemůže nahradit človíčka znalého věci, se kterým si sedneš za
stůl, paže vedle paže a před vámi papír s tužkou. Můžeš se ptát jak
chceš, na co chceš, otázky různě modifikovat, vstupovat do diskuze kdykoliv
je to třeba a začneš se v tom ztrácet. Teď jde jen o to, kde toho
dotyčného najít. Pokud tato možnost pro tebe v daných podmínkách
skutečně neexistuje, nezbývá, než vzít za vděk těmi učebnicemi,
knihami, časopisy a internetem. Nejdůležitější je mít zájem to opravdu
POCHOPIT a ne se to jenom naučit. Nesmíš k fyzice mít vztah jako
k obtížnému hmyzu, to je pak těžké něco radit. Fyzika je o životě,
o všem co kolem sebe vidíš a co denně používáš. Není to jen
o vzorečkách, i když tam neodmyslitelně patří. O každém vzorci lze
hovořit, o některých velmi dlouho a nesmírně zajímavě. Zkus někdy hodit
šutr do vody a pozoruj, co se děje. A hned máš námět k přemýšlení a
ke studiu jako hrom. Zdá se mi, že v tvém případě nějaký zájem je, už
proto, že se ptáš. A to je dobré!
A nezapomeň, že všechno umět, znát a všemu rozumět nejde. Ještě je
taky dobré si uvědomit, že něco jiného je znát a něco jiného rozumět,
protože my lidé známe spoustu věcí, kterým vůbec nerozumíme 🙂
3Kdo udělil odpovědi palec? Dochy, aliendrone, EKSOT123
před 1953 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pitomé dnešní poučky!! My jsme se učili, že se tlak v kapalině
šíří všemi směry, což je jedno a to samé.
Kdo toto nepochopí, včetně aplikací tohoto zákona, nemá na střední
škole co dělat. Bude se jenom trápit!!
Upravil/a: mosoj
2Kdo udělil odpovědi palec? Hlada, aliendrone
před 1953 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Můžeme se taky podívat na problém širším pohledem: Jakou školu studuješ? Nesouvisí fyzika se studovaným oborem? Pokud souvisí, asi bych rovnou změnil obor. A ještě širší pohled: Schopnost pochopit složitější věci. To by mohl být obecně probém do budoucna bez ohledu na obor. Samotné šprtání prostě pochopení věcí nepomůže.
0
před 1953 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Taky nesouhlasím s Mosojem. V práci mě ze začátku taky jeden říkal,
že se na to nehodím a časem jsem byl jednička. A zrovna ve fyzice jsou
otázky hodně důležité. Tedy mít otázky, mít je někdy i na věci
všeobecně známé. Dnešní učebnice (ve srovnání s učebnicemi např.
před 100 lety) jsou plné informací, kolikrát méně praktických a
předkládá se už hotová věc. Ale jaká je podstata věci kolikrát ví jen
hrstka specialistů.
Pro ilustraci – takový veselý příběh – příklad dnešního způsobu
předkládání informací: Kdysi mě stále udivovala funkce tepelného
čerpadla. Ten zázrak, jak chladnější věc může ohřát věc teplejší.
Kolega s tím byl hotov slovy, že to je jednoduchý: – vobrácená
lednička. Další kámoš o tom psal diplomku (využití teploty důlních vod
v Březových Horách u Příbrami). Ten se tam aspoň snažil vysvětlit, co
to tepelné čerpadlo je, bohužel fyzikální podstatě se mu nepodařilo moc
přiblížit. Nakonec jsem se vypravil pátrat do knihovny na internet. Desítky
odkazů slibovalo popsat princip a podstatu funkce tepelného čerpadla.
Některé to popisovaly opravdu dobře, ale jen po technické stránce. Ovšem
v přesvědčení, že jejich popis je kompletní. A jak to dopadlo? Řešení
mi brzy samo náhodně přišlo pod ruku. Při revizi knihovny se vyřazovalo
spousta starých knížek, mezi nimi i jedna popularizační fyzikální
knížka – pro malé děti!!! Otevřu a vše krásně fyzikálně popsáno:
Tušil jsem sice, že klíčovým bude jev kolem skupenské tepla varu a
kondenzace(a myslím by to kolem toho bylo dále co zkoumat), ale aby to celé
fungovalo, ještě tam něco chybělo. Taková drobnost, která mě lajdákovi
ve škole asi unikla, totiž že plyn se při rozpínání ochlazuje (a při
stlačování ohřívá).
Takže Dominiku, je možné, že to v učebnici základní školy bylo
kvalitněji vysvětleno, v té středoškolské už se s tím nepářou.
Pravděpodobně je dobré, že cítíš svoji slabinu, že věcem do hloubky
nerozumíš. To může být ve fyzice výhoda. Tedy buď je to výzva, nebo holt
fyzika nebude to pravé pro tebe. Ale jít do hloubky se hodí i v jiných
oborech.
Mosoj: „Kdo toto nepochopí, včetně aplikací tohoto zákona, nemá na střední škole co dělat. Bude se jenom trápit!!“ tady nesouhlasím. Resp. možná máš pravdu, ale připadá mi dost pravděpodobné, že si dotyčný nesedl jen s tou fyzikou a pravděpodobně na to mohl mít vliv styl výuky na ZŠ. Ani na ZŠ by neměl s jedničkama a dvojkama projít ten, kdo základy nechápe a jen se zpaměti naučil pár pouček a vzorců. Tohle vypadá, že už tehdy učitele zajímaly právě jen ty učebnicové poučky. Bohužel vím, že existují učitelé kteří hodnotí za doslovné citace z učebnice…
annas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2636 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1356 | |
led | 1348 | |
aliendrone | 1172 | |
zjentek | 1062 | |
Kelt | 1005 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |