Mám obuv na reklamaci a řešení je takové, že chci vrátit peníze (odstoupení od kupní smlouvy) Pokud mi nevyhoví, tak mi musí opravit to, co jsem reklamoval nebo to není jejich povinnost?
Způsob vyřízení reklamace zvolil prodavač (odkoupení od smlouvy)
Pokud mi nevyhoví, tak jsem ztratil celou záruku? (Bez náhrady opravy?)
Upravil/a: Odpovedi18
Zajímavá 0 před 1791 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Pokud spotřebitel není s vyřízením reklamace spokojen po obsahové stránce, tj. zejména se zamítnutím reklamace, popř. s nedostatečným uspokojením nároků z reklamace, která byla uznána, pak dochází k občanskoprávnímu sporu, který je možné řešit prostřednictvím České obchodní inspekce, a to v rámci řízení o mimosoudním řešení sporů (ADR). Pokud se nepodaří spor vyřešit tímto způsobem, nezbývá než se obrátit na soud, popřípadě na stranami zvoleného rozhodce.
https://www.coi.cz/pro-podnikatele/informace-pro-prodejce-zbozi-a-sluzeb/reklamace-zbozi-a-sluzeb/
https://www.coi.cz/informace-o-adr/
Mně jednou pomohlo už to, že jsem vedení firmy (CCC) poslal liebesbrief – ale to šlo o poměrně jednoznačný případ, kdy mi vadu dvakrát nekvalitně opravili a potřetí mi reklamaci téže závady nechtěli uznat, protože už by museli vracet peníze, a navíc překročili lhůtu pro vyřízení reklamace, čímž mi automaticky vznikl nárok na odstoupení od smlouvy.
Spotřebitel při uplatnění reklamace může konkrétně požadovat, jakým
způsobem má být jeho reklamace vyřízena. Není ovšem ze zákona zcela
jednoznačně zřejmé, do jaké míry se musí prodejce takovým požadavkem
řídit. Existují různá poučení a výklady, ale nejsem si jist, zda nejsou
do značné míry vycucané z prstu, třeba tady:
https://skolaspotrebitele.cz/vite-jaky-zpusob-vyrizeni-reklamace-muzete-po-prodavajicim-pozadovat/
„V případech, kdy se v záruce vyskytne na zakoupeném zboží vada, má
kupující právo po prodávajícím požadovat opravu, výměnu věci, pokud
výměna není nepřiměřená povaze vady, nebo výměnu součásti věci.
Pokud by prodávající nemohl vyřídit reklamaci ani jednou z výše
uvedených možností, můžete požadovat odstoupení od kupní smlouvy nebo
slevu z kupní ceny. Odstoupit od kupní smlouvy je možné také
v případě, pokud se na věci opakovaně vyskytne vada. V těchto
případech se opakovaným výskytem rozumí, pokud se na zboží vyskytne
třikrát stejná vada či tři vady současně, případně čtyřikrát vada
různá, přičemž musí platit, že reklamace musí být prodávajícím
uznány.“
Možná že tyto formulace pocházejí z nějaké judikatury, kdy se soudy
pokoušely nejasnou právní úpravu nějak vyložit či aplikovat.
0 Nominace Nahlásit |
Při zadání reklamace si zákazník volí způsob jejího řešení. Ten se
uplatní až poté, co bude reklamace uznána. Jestliže bude zamítnuta, bude
zboží vráceno v původním stavu, v tomto případě bez opravy.
K doplnění otázky:
Způsob vyřízení reklamace má určit zákazník, nikoli prodavač.
Při zamítnutí reklamace se neztrácí záruka. Nevzniká ale nárok na
opravu.
Upravil/a: Hlada
0
před 1791 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Jedna věc je zda reklamaci uznají či ne. Pokud reklamaci uznají, pak se řeší jak ji vypořádat: Oprava-výměna-odstoupení od smlouvy. Při reklamaci myslím mohou změnit způsob vyřízení od navrženého. Určitě ale nemohou, pokud byla reklamace oprávněná a prodejcem jako oprávněná uznána, se na to vykašlat jen kvůli tomu, že dané vypořádání enní možné.
„Pokud mi nevyhoví, tak jsem ztratil celou záruku?“ – není mi úplně jasné co tím myslíš. Pokud se ptáš na způsob vyřízení oprávněné reklamace, tak viz výše. Pokud se bojíš, že přijdeš o záruku kvůli banalitě, tak nikoli… Pokud jsi reklamoval např. chybu laku na televizi a oni to zamítnou s tím, žes to někde odřel, pořád Ti dál platí záruka na vše ostatní… Takže pokud jsi po měsíci reklamoval škrábanec, pořád můžeš za další rok a 10 měsíců reklamovat že přestal hrát zvuk.
Pokud jsi reklamoval např. nefunkčnost ovladače a oni Ti zjistí, že se do TV dostala voda, TV dál funguje jen bez ovladače a za rok přestane hrát úplně, pravděpodobně seš v pytli, protože ta následná závada mohla být způsobena stejnou událostí a už nikdo nedokáže že ne.
0
před 1790 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Hlado, mýlíš se. Zákazník neurčuje, ale navrhuje, případně požaduje. Buďto se s dodavatelem shodne napoprvé, nebo dodavatel sdělí, jak to řešit jinak a shodnete se na podruhé, to jsou věci k jednání. Pokud se zákazník s dodavatelem neshodne, nastupují tvrdší cesty.