Avatar uživatele
Tatranka64

Jaké je riziko rozjezdu z vyššího rychlostního stupně?

Vždycky mě v autoškole učili, když někde stojím, stojím na spojce s nějakou zařazenou rychlostí, tak že mám podřadit na jedničku a rozjet se, ale nikdo nikdy neříká proč. Kdy je lepší si tam tu dvojku nebo jinou rychlost nechat, a kdy je lepší vyloženě podřadit? A z jakého důvodu je nutné se rozjíždět z té jedničky? Popřípadě co to může způsobit, pokud to tak nebudu dělat.

Zajímavá 0 před 3024 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Kepler

Při rozjezdu na vyšší převodový stupeň je nutné nechat spojku dlouho prokluzovat aby motor nechcípnul. Spojka se tak nadměrně opotřebovává, dalo by se i říci, že ničí.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
anonym

Rozjíždění na dvojku lze, ale musí být zkušený řidič, protože je potřeba daleko více plynu čili mít cit na plyn. Pokud se rozjíždí začátečník, tak nedá tolik plynu, auto poskakuje a nebo chcípne.
Dvojku můžeš nechat, když stojíš na kopečku rozjíždíš se dolů čili sundáš nohu z brzdy, auto se pomalu rozjede a v tu chvíli můžeš pouštět spojku a vlastně se rozjíždíš na dvojku (ale auto je už v pohybu).

Upravil/a: quentos

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Lamalam

Vážně tě učili, že máš stát s vyšlápnutou spojkou a zařazenou rychlostí? Mě učili po zastavení ihned vyřadit.
Klidně se rozjížděj třeba na trojku, ale nejlepšího využití kroutícího momentu při rozjezdu ti umožní jenom jednička.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Cenobita

Teoreticky by to šlo z dvojky, ale musela by se velmi pomalu pouštět spojka a stejně myslím, že by auto cuklo a zdechlo. je to dáno tím, že motor je v otáčkách, ale hnací hřídel pro kola a diferenciál má otáčky při rozjezdu z místa nulové, nejprve je nutné tuto hnací hřídel roztočit, proto je nutné použít nižší rychlostní stupeň s malými otáčkami. Kdyby už auto bylo v pohybu a například jelo z kopce, pak je zase nutné zařadit vyšší rychlostní stupeň třeba třetí (záleží na rychlosti auta), auto má již kola, roztočená, točí se i hnací hřídel přes diferenciál a je tedy možné připojit vyšší otáčky motoru přes vyšší rychlostní stupeň.

Každý neúměrný rozdíl v otáčkách hřídele a motoru může poškodit hřídel, spojku nebo převodovku, možná i motor, je to podobné jako by někdo vrazil do převodovky nějaký kus železa a může dojít k ulomení ozubení převodových kol, nebo spálení spojky, nebo ke krutu hřídele nebo jeho prasknutí, může se pokazit diferenciál i motor s může zadřít.

Je to obdobné jako s lidským tělem, když mu také dáme něco co nerozchodí, pokazí se.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
cukrar

Jednička se používa na rozjezd a pro malou rychlost. pro větší pak dvojka,, ještě rychleji trojka, atd.
Není problém se rozjet i na dvojku, či trojku, záleží jak je to silné vozidlo.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
NexDroid

Jelikož jednička nemá synchrony, tak by se nemělo rozjíždět z pohybu na jedničku už jen proto, že ji tam mnohdy ani nedostanete a pokud ano, tak je citelná ztráta rychlosti. Pokud auto jede, byť velmi pomalu (nad 5km/h) tak se rozjíždím zásadně na dvojku. Jednička by se měla řadit pouze pokud auto stojí (dokonce to je i v návodech k použití automobilu).

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
mstanek

Je to jako na kole: můžete se samozřejmě rozjíždět na nejtěžší (nejrychlejší) stupeň, ale pujde Vám to velmi ztuha, proto si přehodíte na lehčí. Stejné je to u auta. Pokud si zkusíte rozjet se třeba na trojku, nestane motoru ani převodovce vůbec nic, jenom Vám ten motor chcípne, protože to neutáhne.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek