Avatar uživatele
JájsemRaibek

Jakým způsobem dá najevo pilot dopravního letadla, že chce přistát?

Může se stát, že vypadne elektronika a že není k dispozici vysílačka. tudíž piloti nemohou vyslat nouzový signál a nutně potřebují přistát. Jak tuto situaci dají najevo ostatním letadlům a případně i řízení letového provozu, popř. řídící věži, že právě zde jsou nuceni přistát?
Použití telefonu je dle mého názoru blbost, jelikož buď nefunguje nebo zcela jistě není čas hledat telefon, zapínat jej a potom kam taky volat, že.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? annas před 3568 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Emefej

Odpoveď byla označena jako užitečná

Nevím jak je tomu u dopravních letadel, ale vojenská i sportovní letadla používají signalizaci viz Mosoj. Pozemní personál v takovém případě signalizuje pilotovi pomocí světel nebo praporků nebo signálních plachet přímo na přistávací ploše.
Doplňuji:
Informace od kamaráda, který letal skoro na všem:

U vojenských letadel je zaveden systém signalizace pomocí pohybu křídel, světlic, polohových nebo signálních světel. Země odpovídá světlicemi, praporky, světly, signalizačném téčkem na prahu přistávací dráhy. Jsou to dva pruhy látky, které se přes sebe různě pokládají, jejich vzájemná poloha má pro pilota různý význam. Všechny tyto signály se používají nejenom v případě ztráty radiového spojení a zejména v případě radiového klidu.

U dopravních letadel znamená průlet mimo osu dráhy se současným máváním křídel „Ztatil jsem spojení“. Průlet v ose dráhy se současným máváním křídel znamená „Ztratil jsem spojení, potřebuji přistát“. Země odpovídá zeleným trvalým světlem „Přistání povoleno“. Přerušované zelené světlo znamená „Přistání povoleno“, počet zelených záblesků určuje pilotovi kolik okruhů musí ještě před přistáním obletět. Červené světlo „Přistání zakázáno“.

Kromě nouzové signalizace za letu je zaveden i nouzový systém signalizace na zemi, kdy pilot signalizuje pohybem směrovky.

Upravil/a: Emefej

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?JájsemRaibek Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
mosoj

Nakláněním letadla za letu do prava a do leva.
Doplňuji:
Letadlo má také možnost vystřelovat barevné světlice. Každá barva znamená přesně definovaný význam.

Upravil/a: mosoj

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
zzzlatokopka

Vysune kolečka:-)

Jde o to, jaké to letadlo je, pokud by bylo podezření, že je třeba uneseno, tak ho doprovodí stíhačky, pokud vysune kolečka nečekané ale pravděpodobně porouchané letadlo, tak dispečer vyklidí prostor, ostatní odkloní a nechá přistát to s poruchou.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Putin

Myslím, že téměř není možné, aby vypadla elektronika; elektronicky se tam ovládá téměř vše, tedy i podvozek; vysílačky mají dopravní letadla náhradní několika „druhů“, takže taky není problém. Pokud však vypadne signál vysílačky k danému dispečerovi, tak se pokusí spojit s jinou věží a ta už to vyřeší. Pokud se nedokáží spojit se žádnou věží – už je problém, ale měli by se zachovat podle situace (den, noc; výška, rychlost, palivo, atd ..) ;)

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
arygnoc

zhodí kopilota s odkazom na riadiacu vežu.


súčasné lietadlá sú vybavené elektronikou 3–4× zálohovanou, a to včítane napájania.

keď sa ale čert naštve a fakt sa z lietadla stane padajúci šuter, nejaká komunikácia-signalizácia ‚idem na pristátie‘ je pravdepodobne mimo misu, a padajúceho lietadla bez motorov si všimne i strážnik v kantíne na letisku.

zvyčajne sa to ale rieši zaklínaním „Otče náš, ktorý si na nebesiach …“ (v lietadle i na veži).

;-Q

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
isteron

Rozsvieti farebné obrysové svetlá, červené, zelené, oranžový maják. Okrem toho má vpredu aj pristávacie reflektory.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
JájsemRaibek

Mosoji, děkuji, ale myslím, že nakláněním letadla z křídla na křídlo je znak pro následuj mě, nikoli jdu na přistání, ale jak říkám nevím a proto se ptám.

před 3568 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Emefej

Nízký průlet v ose přistávací dráhy se současným máváním křídel u vojenských i sportovních letadel znamená mám problém, potřebuji přistát.

před 3568 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

Tak mluvíš o letadlu které chce přistát a nemá spojení nebo o letadlu které vede. Ono se to jaksi neslučuje.
Letadlo které povede určitě nemá potíže se spojením.

před 3568 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

http://cs.wiki­pedia.org/wiki/Pra­vidla_l%C3%A9t­%C3%A1n%C3%AD

před 3568 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
JájsemRaibek

Aha, možná by se dalo použít nepravidelné záblesky všemi světly-jsem v tísni, jde o to, co když nepůjdou.

před 3568 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
JájsemRaibek

Mluvím o letadlu, kterému vypadnou systémy a potřebuje přistát. Žádné doprovodnéletadlo nemá. Prostě letím, letím a najednou šlus. Nic nejde. Na nějakou vzdálenost předemnou je vhodné letiště a tak tam se rozhodnu přistát. Bohužel to nemohu dát nikomu vědět-systémy nejdou vysílačka nejde.

před 3568 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

Já jsem sloužil na vojně jako letecký mechanik. Každé letadlo mělo možnost vystřelit 4 signální světlice. Každá barva znamenala přesně definovaný problém. Mávání křídly také znamenalo problém ( jaký to si již nepamatuji), nakonec já jsem pilot nebyl.

Druhá možnost je dávat signál polohovými světly – jejich blikáním, přes Morseovu abecedu.
Takže možností je dost a určitě jsou v letových řádech zakomponované.
Mýt letoun bez elektrické energie znamená zcela určitě havárii. Každé letadlo má záložní zdroj.

před 3568 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
arygnoc

mávanie krídlami známená „nasleduj ma“.

;-Q

před 3568 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek