Avatar uživatele
Já...

Je nutné při dobíjení baterie V AUTĚ (!) odšroubovat víčka článků?

Vím, že by se měla a dělám to, když dobíjím MIMO auto. Ale v motoru se k těm víčkům nedostanu a bojím se výbuchu při „bublinkování-vaření“ baterie. Máte s tím zkušenost? Je tam nějaký pojistný ventilek na „odfouknutí“ nahromaděných plynů?
Doplňuji:
Zpřesňuji info o nabíječce: ULG 3.8 A1 je nabíječkou s pulzním udržovacím nábojem, která se hodí k nabíjení a udržení náboje olověných akumulátorů
(baterií) 6 V nebo 12 V s elektro­lytickým roztokem nebo gelem. Kromě toho může úplně vybité baterie regenerovat.
Navíc disponuje ochranným obvodem
proti vytváření jisker a přehřátí. VÍCE ZDE:

http://aukro.cz/au­tomaticka-nabijecka-baterii-ulg-3-8-a1-i1465372995.html

Baterie je 1/2 roku stará, 45Ah, pochopitelně s víčky (jinak bych se na to neptal…), a problém u mne tkví v tom, že mám v autě asi nějaký zkrat či probíjení a musím co měsíc tuto novou baterii dobíjet a nechce se mi stále vyšroubovávat uchycení baterie (těžko dostupné!!!), což je nutné k vyjmutí z motoru. A když ji nevyjmu, tak se zas právě nedostanu k těm víčkům. Proto ten dotaz, jestli mohu nabíjet baterii V AUTĚ A BEZ těch ODŠROUBOVANÝC­H VÍČEK…

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? Miroslavst, dudu před 5047 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Hlada

Jde o to, jakou má nabíječka charakteristiku, zjednodušeně zda akumulátor při nabíjení plynuje, jak intenzívně, zda jde o akumulátor se zátkami nebo bezúdržbový. Odpovídat bez znalosti těchto údajů nemá smysl.
Dovolím si opravit předchozí nepravdivé informace.
Správně nabitý akumulátor musí na konci nabíjení dosahovat konečných znaků nabití, z nichž jeden je dosažení plynovacího napětí 2,6 V na článek. Do dosažení plynovacího napětí je akumulátor nabit max. 75%. Z principu je vyloučené akumulátor nabít na 100%, aniž by plynoval. Nekvalitní je proto naopak taková nabíječka, která nedá na výstupu alespoň plynovací napětí. Nabíjení v autě je něco jiného. Palubní síť má 14V. Je to kompromis mezi přepětím, které jsou schopny snést 12V žárovky a přijatelným nabitím akumulátoru (asi 75%). Proto akumulátor v autě neplynuje.
Další omyl. Připojená nabíječka nemůže poškodit nabíjení v autě. Veškeré polovodiče jsou v závěrném směru. Naopak, odpojením akumulátoru se zakóduje radio, vymažou předvolby a data v řídicí jednotce.
Takže, jestliže máte akumulátor se zátkami a při nabíjení plynuje, rozhodně zátky povolte. Pozor na plyny, jsou výbušné a způsobují korozi. Je potřeba větrat. Jestli se nemůžete k akumulátoru dostat, kupte si konzervační dobíječku, která dává proud jen kolem 100mA. Ten moc plynu nevyvine, dá se připojovat snadno přes zásuvku zapalovače.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Miroslavst

Většina autobaterií má tkz. odfuk. Novější typy-bezúdržbové nemají ani víčka článků. Pokud však autobaterie má víčka, je vhodné je odšroubovat. Není nic příjemného a to zejména finančně, když je tkz. odfuk ucpán a autobaterie praskne a musí se pak koupit nová.
Neboj se, ke každé autobaterii se dostaneš, jelikož ji tam někdo musel dát. Ano, auta je mají schované třeba pod čelním oknem a je nutné odšroubovat i mřížku, ale co je lepší-odšroubovat mřížku nebo ji pak stejně odšroubovat a navíc kupovat novou autobaterii?

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
mosoj

Každý akumulátor má otvor pro odvod plynů ( i bezúdržbový) nebo přetlakovou pojistku.
Takže se není třeba bát. Nebezpečí by hrozilo při nabíjeně abnormálně velkým proudem do stádia plynování, ale i tak by plyny vznikající při plynování měly odejít.

V autě je napětí alternátoru seřízené tak aby akumulátor i při dlouhodobém nabíjení neplynoval, také správně napěťově seřízené nabíječky nedovolí aku plynovat a nemusí mít automatické vypínání.

Pokud to dobíjíte nějak neodborně zbastlovanou nabíječkou tam nebezpečí plynování hrozí a nabíjení je třeba hlídat.

Prosím o sdělení na zakladě čeho se poškodí dioda či napěťový regulátor při nabíjení
neodpojené AKU v autě. Pokud tam nebudete pouštět zrovna 100 V tak se nemůže nic stát.

Hlada to tady doupřesnil. Ano je to o tom nabíjecím napětí. Dříve nabíječky měly složitou regulaci ( ty drahé stále mají) . Dnes se využívá toho nabíjecího napětí k tomu aby se nabíjení při dosažení těch 75 – 80 % ukončilo ( nabíjecí napětí se vyrovná se svorkovým). Ono na co nabíjet aku na 100 % když v zápětí po jízdě je aku zase na těch 75 – 80 %. Životnost AKU to dnes zásadně neovlivňuje , běžná životnost kvalitní AKU je dnes 8 let i více.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Jikra

Mám baterku asi dva roky starou a ta má nahoře z boku buď vpravo nebo vlevo
(lze volit) vývod pro odvětrání od článků.
Tak že bez problému.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
franku

Každá aku má odvzdušnění.Pokud se nenabíjí velkým proudem,tak není čeho se bát.Jsou aku které nemají klasická víčka.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
janek66

Odvětrávání má každá baterie, k výbuchu by při správném dobíjení dojít teoreticky nemělo.U starších baterií se „špunty“ je ale určitě lepší baterii vyndat,odšroubovat zátky a zároveň zkontrolovat hladinu elektrolytu a případně dolít destilovanou vodu.Ono dobíjení baterie v autě není zrovna to nejlepší.Doufám že alespoň odpojujete – pól.Jinak může dojít k poškození dobíjení.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
L.Knize

V manuálu k baterii je uvedeno, že je to nutné.Byl jsem svědkem, kdy taková baterie explodovala.Nejlépe se víčka šroubují 5 Kč. mincí.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
venkovan

O nabíjení tu napsali všichni mnoho, ale mne zarazila informace – mám v autě zkrat. Pokud auto na jednu jízdu ujede cca 20 km plynulé jízdy, aternátor by měl autobaterii dobít. Při kratších jízdách díky startování, svícení, puštěnému topení či ventilaci alternátor nmusí baterii stačit nabít a proto její kapacita v průběhu měsíce klesá.
Takže jestli je problém skutečně v nějaké závadě na elektroinstalaci tak rychle k odborníkovi – auto může i zahořet.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
mosoj

Shodou okolností jsem tuto nabíječku koupil nedávno u Lidla. Po vyzkoušení a změření jsem ji koupil ještě synovi a švagrovi. Stála 500 Kč a jedná se o jednu z nejlepších nabíječek pro obyčejného spotřebitele za velice solidní cenu. V jiných obchodech za ní chtějí 1500 Kč a více . S touto nabíječkou nezkazíte nic.

Mnoho keců pro nic. Jedná se o nabíječku, která je určená i pro nabíjení malých uzavřených akumulátorů do kapacity 4,5 Ah ( hlavní důvod proč jsem ji kupoval, používám je ) a i pro normální akubaterie. Nabíjí bez plynování , tedy ukončuje nabíjení včas.
Nabíjí tedy šetrně a včas vypíná. Což je důležité pro gelové AKU a uzavřené AKU malých kapacit.
Během nabíjení změní i charakteristiku nabíjení.

Tuto nabíječku si připojte k neodpojené a neodzátkované akubaterii naprosto bez obav.

před 5047 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek