Dobrý den, mám zájem o studium humanitních věd, ale rodina se mě od
toho snaží odradit kvůli výši platů v těchto oborech a následnému
špatnému uplatnění (tzn. učitel, archivář, muzeolog atp.).
Já argumentuji tím, že již „praktické“ vzdělání již mám.
Dokončuji totiž obchodní akademii, a tak se mohu uplatnit v ekonomické
sféře. Navíc si myslím, že „uplatnitelnost“ člověka je hlavně dána
tím, jak se snaží uplatnit, jaké má štěstí a jak moc se na danou pozici
hodí a jak se snaží. Navíc plánuji učit (právě h. vědy) a přitom
podnikat. Chápu, že v budoucnu budu živit rodinu, ale neumím si
představit, že finance zajišťuji něčím, co mě tak nenaplňuje.
Chápu, že pro mě rodina chce to nejlepší, není však to nejlepší
studovat to, co mě baví?
Předem všem děkuji za odpověď. :)
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 784 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Učitel je špatné uplatnění? Odkdy?
Humanitní vědy jsou široký pojem. Od jazyků (vážně jsou jazyky
k ničemu? Obzvlášť dnes v globalizované době?) až po pavědy typu
gender studies (pro absolventy tohoto oboru si uplatnění představit opravdu
nedokážu). Budeš tedy muset být konkrétnější.
0 Nominace Nahlásit |
Pravda, obchodní akademie = 98 % prodavač.
Nezmínil jste konkrétní obor na VŠ.
Rodina má s největší pravděpodobností pravdu. Jako prodavač
v potravinovém řetězci budete mít možná vyšší mzdu/plat, než VŠ ve
většině humanitních oborech (pokud nebudete ředitelem knihovny). Po studiu
Humanistiky z Vás může být řadový úředník (pokud budete mít
tlačenku).
Znám jen 6 lidí s humanitním VŠ oborem. Jeden si dodělal pedagogické
minimum a učí na ZŠ. Ostatní nepracují v oboru. 3 si dodělávali
odborné vzdělání (Bc., DiS) v oboru, kde našli zaměstnání.
Ale Vy jste strůjcem svého osudu a štěstí.
2Kdo udělil odpovědi palec? Hlada, qwertzuiopas
před 784 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Dělej a studuj, co se ti líbí, co tě baví a tím se pak taky živ, je to
na tobě, ne na tvých rodíčích ani nikom jiném. Kecy o uplatnění jsou
jen kecy a nenfungují tak, jak si to většina představuje. Ptáš se
nejspíš jen, aby ses utvrdil v rozhodnutí, které užs udělal a to na
základě toho, jak to cítíš. Správně píšeš, že bys měl dělat to, co
tě naplňuje, v čem vidíš smysl. Jinak to nemá smysl (ono je to logické,
že?).
Je úplně jedno jaký/který obor budeš studovat, na život to pak stejně
nemá nijak zásadní vliv, uplatnění v životě je hlavně na člověku
(různí vysokoškoláci mají problém najít prácy, různí lidé se ZŠ/SŠ
vzděláním se mají dobře… není to o oboru, který studovali ani vůbec
o škole). Případně taky vůbec nemusíš pracovat a už vůbec ne podnikat
v tom oboru, který jsi vystudoval.
Hlada má většinou dobré odpovědi, především pokud jde o ekonomii,
finance a podobně, ale hlavně vždycky když napíše „Maminka a režisér
mají vždycky pravdu”, tak pak napíše nějakou blbost. Rodiče samozřejmě
často nemusí mít pravdu, mohou se mýlit a škodit (i něvědomky) svým
dětem. A nutit je k určitému životu, povolání, názorům, třeba i ke
špatnostem, zlozvykům, předsukům … to je špatně. „Zbožňuju“
rodiče, kteří dětem už nalinkovali celý jejcih život a mají přesnou
vizi, co budou dělat. Takové děti už ani nepotřebují svobodnou vůli ani
žádnou svobodu, samostanost, odpovědnost.
Má i maminka kriminálnice, tyranka i uchýlačka vždycky pravdu? Cti
rodiče své zúcty – ze samotného principu – pokud byli a jsou dobří,
ale nemusíš je ve všem poslouchat na slovo, obzvlášť v životních
rozhodnutích, která jsou jen a jen na tobě a ne na nich. Některá matka
může být sice hodná, ale hloupá, pořád k ní chovej respekt a važ si
ji, ale nemusíš na ni viset. Některá matka může být hodná i chytrá,
ale taky nemusí mít ve všem pravdu a jednat zcela vždy a ve všem
správně – všichni jsou jen lidé – a plno rodičů se neustále
dopouští mnoha chyb, při výchově i přístupu k potomkům (malým dětem
nebo i dospělým).
Rodiče taky nejsou žádní páni, kteří mají nad potomky neomezenou moc,
nejsou nijak oprávnění ve všem rozhodovat za své děti (a už vůbec ne za
dospělé) a to, že jsou to rodiče je neopravňuje dělat si s dětmi, co
chtějí nebo jim vnucovat směr života, povolámí, záliby,… Potomci
nemusí ve všem uposlechnout a hlavně vyhovět rodičům. Různá přání a
plány, které mají pro své děti, jsou jen jejich vlastní. A i zde platí,
že člověk nesmí zasahovat do svobod a práv jiných lidí (i když jde
o rodiče a děti).
Rodiče klidně mohou mít dobrý úmysl – to milující rodiče taky
zpravidla mívají – to však hned neznamená, že je správný!!
2Kdo udělil odpovědi palec? aliendrone, Filip84
před 784 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
No, i když jsou peníze až na prvním místě, tak to není o „pravěpodobnosti uplatnění“, jako spíš o SCHOPNOSTECH. Znám jednoho kunsthistorika a proti němu jsou „lépe uplatnitelní“ IT profíci úplná žebrota. ;) :D :D
0 Nominace Nahlásit |
Z pohľadu technokratov, ktorí si neuvedomujú (alebo nechcú uvedomiť)
sú humanisti k ničomu. Rovnako aj mnohí absolventi humanitných vied sa
vyvyšujú na montérkami. Ale všetci sú produktom, výdobytkom človeka a
medzi sebou sa prelínajú a viažu ako ako liana na strome. Humanitné vedy sú
rodní súrodenci Technických vied, ktorí majú spoločných rodičov Vedomie
a Život.
Príklad
Obdivujete hercov („humanisti“) vo filmoch, ale bez výdobytkov techniky
(„technokrati“) by boli pre vás neznámi.
Upravil/a: led
0 Nominace Nahlásit |
Maminka a režisér mají vždycky pravdu. V čem chceš podnikat? Jseš si jistý, že budeš živit rodinu, když budeš chlap, který nebude ovládat řemeslo a nepřinese domů pořádné peníze?
0
před 784 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nahlíženo striktně karteziánským, kausalistickým, kapitalistickým, individualistickým, nebo naopak kolektivistickým, myšlením ano.
Nahlíženo existencialistickým, personalistickým, pohledem určitě ne. Člověk není Hebel, není Maschine, aby se někam „zasunul“ a tam „šrouboval“, nebo „montoval“, a až už nebude moct „šroubovat“, nebo „montovat“, odešel do starého železa.
Ano, pokud je někdo takto jednoduchý, že mu to stačí, že „rozhlasovou půlhodinkou probouzí se ves“, vrazí do sebe Kaffee, hodí na sebe „monterajzny“ (což ale může být i drahý, a dobře padnoucí, oblek, jestli rozumíš), „v dálce píská raní vlak už plný dělníků“ dojede do „fabryky“ (což, opět, může být i kancelář, nebo ordinace, či cokoli podobného), tam „montuje“ 8, 10, 12, 14 hodin, pak se vrátí domů, vrazí do sebe večeři a tři piva, lehne, a tak dokola každý den, a když je volno, tak čumí do Goebbelsovy skříňky, nebo na zahrádce lakuje trpajzlíky, nebo okopává kaktusy, nebo se jde huntovat do posilovny (nic proti, každému, co jeho jest), tak asi nebude toužit po ničem moc víc.
Já nevím, ale mně takový učitel nepřijde až tak špatně zaplacený. Netvrdím, že to je úplná hitparáda, ale špatné to není. Ani takový kastelán na tom není až tak bledě, jenom by sobě měl mít „kastelánčici“, protože jinak je to hodně osamělý život. Zase, bydlí za „pánbů zaplať“, pomalu, což v dnešní době není, jako za Husáka, kdy bylo nájemné v bytu 3+1, i s inkasem, Kčs 200.00 – Kčs 500.00, k zahození.
Není nikde řečeno, že co vystuduješ, musíš dělat. Mně toho škola moc nedala: na základní škole jsem se, za 9 let, naučil číst a psát a základní počty. Díky, ale znovu bych se nechtěl učit 9 let to, co jsem se mohl naučit za dva. 🙂 Vůbec nechápu, k čemu jsem se učil „ný, natý, pičitý“ v lučbě, či „šutr obecný“ a „šutr nadobecný“ v přírodozpytu, nebo poslouchal ty koniny v zemězpytu od koně, který tělesně-zeměpisný ústav vystudoval proto, protože representoval ČSSR ve sportu, tak to „musel“ dát, i když je jinak blbější, než ten kůň (vlastně, srovnávat ho s koněm by byla urážka koní). Ale nestěžuju si, buď jak buď, alespoň to cvičilo paměť. Za učňák jsem vděčný, arciť to, čím jsem se vyučil, jsem dělal cca 3/4 roku: dal mi kus manuální zručnosti, naučil mne pracovním návykům (gymnasisti & „myslící“ vysokoškoláci s tím, na brigádě, velmi často bojují, každý jinak, ale bojují: oni jsou zvyklí se učit, ale makat nee! 🙂 ), a značně mi zlepšil jemnou motoriku (využiju při vaření, třeba).
Chceš vystudovat humanitní obor a vyučit se opravářem komínů? Vystuduj humanitní obor a vyuč se opravářem komínů. Ani jedno se Ti v životě neztratí, asi víš (cítíš), proč to chceš / potřebuješ, každý jsme jiný, a s těmi blbými kydy, co popisuješ v dotazu, je pošli víš kam. 🙂 Co si myslí je jejich věc, nikoli Tvoje starost, tak ať si to myslí, ale neříkají Ti to, problém vyřešen, harmonie obnovena.
Je to Tvůj život, nikoli jejich, nenech si nikdy nikým vzít právo na omyl, nebo ztratíš identitu i chuť do života.
Upravil/a: Filip84
0
před 784 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Mezi humanitní obory patří právo i ekonomie. Dovedete si bez nich svět představit? A co umělci – malíři, fotografové apod? Bez nich by byl tento svět pro nás lidi takový chudý. 😉
0
před 712 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Dobrý den, humanitními vědami jsem myslel např. psychologii, sociologii, ZSV, či další humanitní obory tohoto typu. Děkuji za odpovědi. :)
Psychologie se dá vystudovat, ale dobrým psychologem se naučit být nedá. Ale i špatní psychologové jsou nadprůměrně zaplaceni! 🙂
Sociologie je část filosofie, takto vytržená z kontextu, no, moc nedává sensus. Ale tak, jako, každému, co jeho jest.
Co je ZSV?
ZSV znamená „Základy společenských věd“. Není to věda, je to školní vyučovací předmět, který čerpá z těch uvedených oborů.
Díky, já to ve škole neměl, my jsme měli jenom základy přírodních věd, to byla směska sílozpytu, lučby a ještě něčeho. Moc si z toho nepamatuju, protože nás to učil tělocvikář. On to „musel“ učit, protože na škole vůbec nebyl zemězpyt, a jenom tím tělocvikem by se jinak neuživil. Ale věděl o tom úplný hovno! 🙂
Samozřejmě, že mají široké uplatnění… v tomto Hladu ani da ny
neposlouchej (ani v tom, že 98 % OA absolventů skončí jako prodavači,
holý nesmysl… často jako to různí firemní zaměstnanci nebo ve státní
správě, účetní, ekonomové, analytici, manažeři/zástupci, obchodní
zástupci, všelijací pracovníci v různých finančních institucích –
bankovny/pojišťovny, asistent/sekretářka, zaměstanec marketingu,
nemluvě o podnikatelích nebo těch, co pokračují dále na VŠ. Spousta
lidí po absolvování OA zakládá alespoň živnost… opravdu velká
spousta),
„Uplatnění“ je něco tak širokého, závisí na hromaddě faktorů, kde
obor téměř nikdy není překážka a zrovna humanitní obory mají v tomto
docela špatnou pověst, resp. je kolem nich plno předsudků, přesto jsou
dobré, vhodné a uplatnění může být VŠELIJAKÉ (i velmi dobré a není
to žádná vyjímka). Učitel, psycholog, sociolog nemají a hlavně vůbec
nemusejí mít šptné uplatnění…
…Jak už jsem říkal, „špatné uplatnění“ to jsou
většinou kecy.
Nabízí teď někdo práci absolventovi FF obor psychologie? Kolik nabídek příjde na inzerát – Psycholog s budoucím uplatněním hledá dívku pro založení rodiny? Problémy se skloubením učitelského povolání s rodinou se dostaly i do uměleckých děl. Lucerna, My všichni školou povinní, Vratné láhve…
Neexistuje-li snadno dostupná poptávka po práci absolventa, nelze hovořit o dobrém uplatnění. Psycholožku mám v blízké rodině, takže mám informace z praxe.