Jednoduchá otázka? No, ne tak docela, protože aby odpovědi na ni měly potřebný vypovídající charakter, musíme si definovat pojem víra:
Filosofie rozlišuje mezi epistemologickým významem pojmu víra a mezi psychologickým a náboženským významem pojmu víra. Jak se ukáže, budeme potřebovat oba.
Z pohledu psychologického a náboženského je víra celková důvěra v nějakou osobu, instituci nebo nauku. Jedná se také o důvěru v poznatky nebo vzpomínky, třeba také v to, že nás neklamou smysly, víra v sebe či ve vlastní úsudek. Z pohledu křesťanského je víra kumulace ideí důvěry, jistoty, pevného přesvědčení a někdy také věrnosti. Přímo v Novum Testamentum je vyjádřena, ku příkladu, v listu Israelitům: „Est autem fides sperandorum substantia rerum, argumentum non parentum.“ (Epistola ad Hebraeos, capitulum XI., articulus 1; volně přeloženo: Víra je podstatou věcí, v které doufáme a argumenty rodičů nejsou důkazy. – klidně si to porovnejte s vašim překladem Bybelu, Sicher tam bude něco úplně jiného).
My ale odhlédneme jak od definice víry křesťanské, tak od definice víry Israelitů, nebo jakékoli jiné náboženské, která je poněkud determinována metafysickým pojetím světa a dogmatikou.
K definování pojmu víra nám pomůže epistemologický význam, to jest, přesvědčení, že je něco skutečné či pravdivé, což se dá také, filosoficky, vyjádřit jako „odůvodněná pravdivá víra“.
Přirozeně otázka se týká víry ve věci nadpřirozené, zejména pak existence, či neexistence, bohů, démonů, anjelů, Satana, duchů, posmrtného života, reinkarnace, zkrátka a dobře věcí, které nikdo nikdy neviděl, nelze je exaktně prokázat, a přesto mají, často velmi podstatné, místo v životě většiny lidí na světě.
Tedy, jestliže jste přesvědčení, že bohové nejsou, protože … (osobní zkušenost, vědecké poznání etc.), avšak připouštíte, alespoň hypotheticky, že existence něčeho podobného je možná, nejste věřící, protože vycházíte z racionálního poznání a nejdete za něj.
Jestliže jste však přesvědčeni, že bohové nejsou (proto, nebo proto) a existenci bohů, eo ipso margo vašeho poznání, nepřipouštíte, pak – prostě a jednoduše – věřící jste, poněvadž věříte, že bohové nejsou. To nemá být kritika, víra jako víra, ale je to víra.
Poznamenávám, že mezi víru patří i „duchovno“: kyvadlo, věštění z ruky, karet, kávové ssedliny etc. etc. etc.
Proto je odpověď na otázku, pouze a jen, ano a ne. Protože člověk je věřící, nebo není věřící, nic mezi tím neexistuje. Pokud neřeší, věřící není, protože víra, jakákoli, je vědomý akt vůle. Jestliže připouští, že je možné, že „něco“ je, ale stejně tak dobře, že není, není věřící. Ale pokud nepřipouští existenci „ničeho víc“ jako apriorismus, tj. neexistenci „něčeho víc“ bere jako dogmatické factum, je věřící.
Na tuto otázku mne navedl Roman tady: https://www.odpovedi.cz/otazky/mate-osobni-zkusenost-se-svedky-jehovovymi, neboť, ve své odpovědi, tvrdí, že „každý něčemu věříme, že?“
Já si to nemyslím, ale třeba se mýlím: tak co, „každý něčemu věříme“, nebo nikoli?
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? jirka F, Disraeli před 643 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Ano, jsem věřící.
Ta konstatace je zřejmá a docela i známá. Tedy, že i „nevíra“ a
odmítání něčeho, je otázka víry (tj. i ateisté a jiní jsou
ne/věřící, atd). Co se nedá vyloženě potvrdit ani vyvrátit je odkázáno
na (ne)víru. A s tím potvrzením a fakty je to na pováženou, protože
neexistuje 100% jistota u ničeho… vědění nemusí být úplné nebo ve
výsledku i třeba mylné. Kolikrát se i vědecká fakta/dogamta měnila
v důseldku nových objevů.
A jsem věřící – nábožensky, ale ne křesťan.
Upravil/a: Disraeli
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Filip84 Nahlásit |
Ano, jsem věřící.
Spíše by mi pasovala jiná možnost. Je to nějak tak, že věřím v něco, co možná, či pravděpodobně existuje
Upravil/a: paul1
0 Nominace Nahlásit |
Ano, jsem věřící.
Medituji často a chodím sice nepříliš často, ale jdu do zdejší kaple nebo zapálit svíčku na hřbitově za mamku…atd.
Upravil/a: jirka F
0 Nominace Nahlásit |
Ne, nejsem věřící.
Ve smyslu, nejsem „pánbíčkář“. Věřím ve své schopnosti. Za svůj dlouhý život vím co si mohu a nemohu dovolit.
Upravil/a: elkon
0 Nominace Nahlásit |
Ano, jsem věřící.
Věřím, že každý je strůjce svého osudu, ale do určité míry ovlivnit nelze.
Také si myslím, že bohové existují (nebo alespoň byli, či budou), ale pouze jako velmi vyspělá mimozemská civilizace.
Pokud jde o posmrtný život, tak ten si myslím, že spíše není. Je to protimluv.
0 Nominace Nahlásit |
Ne, nejsem věřící.
Špatná anketa, chybí jiná možnost. Chápu že při své inteligenci se
to zřejmě naučit nemůžeš.
Svět neni černobílý. Nelze odpovídat ano – ne.
0 Nominace Nahlásit |
Ne, nejsem věřící.
Odpověděl jsem, že nejsem věřící. Pochybuji o všem, co nejde jednoznačně dokázat. Jsem buddhista a podle mě tento postoj asi je v souladu s učením Buddhy Šákjamuniho, který prý řekl: Nevěřte ničemu jen proto, že to tvrdí nějaká autorita, o všem přemýšlejte a ověřujte si to. Buddhističtí učitelé a mniši, se kterými jsem se setkal, byli vždy tolerantní k pochybnostem mým i ostatních žáků. Nikdy po mně nechtěli slepou víru.
Upravil/a: M i r e k
0 Nominace Nahlásit |
Ano, jsem věřící.
Ano, vybral jsem si jednu ze dvou možností, protože s druhou nesouhlasím. Další možnost chybí. Víc psát nebudu.
0 Nominace Nahlásit |
Ano, jsem věřící.
A nabídnu ještě jeden pohled na to, co je víra. Podle Bible je to takhle:
„Víra je dobře podložené očekávání toho, v co doufáme, přesvědčení o existenci něčeho, co není vidět.“ ( text z dopisu Hebrejcům (Židům) 11:1)
Vidím to naprosto stejně. Věřit něčemu jen proto, že tomu věří
většina a navíc bez hlubšího zkoumání, je nebezpečné, stejně tak jako
nevěřit ničemu a nezkoumat.
Tím nikomu nechci brát jeho názor, jen jsem chtěl vyjádřit, jak to vidím
a vnímám já.
0 Nominace Nahlásit |
To je, jako zeptat se: „Věříš ve svoji levou ruku?“ Ta otázka je pochopitelně zcela zbytečná, pokud člověk ví, co je to „levá ruka“, my to však nevíme, proto o tom tolik mudrujem… Rozumíte? Položte otázku o tzv. „víře“ indiánovi, a otočí se k vám zády, protože pochopí, v jaké temnotě žijete.
Troll: Otázka je uzavřena, to za prvé. O tom, kdy otázku uzavřu, rozhoduju já, jako tazatel. Tím, že je uzavřená, dávám najevo, že mi odpovědi poněkud stačí.
Za druhé, já jsem se neptal na ničí názor na to, co si myslí o lidech, kteří nevěří, ano, já jsem se ptal pouze na to, zda lidé věří, či nevěří, přičemž víra je vědomý akt vůle, nevíra je absence tohoto vědomého aktu vůle.
Jestli Tě zajímá, co si lidé myslí o tom, když někdo nevěří, polož si, laskavě, vlastní dotaz, ano? Mne to nezajímá, kdyby mne to zajímalo, položil bych si na to otázku.
Pro futuro budu velmi rád, když se mých otázek nezúčastníš, ano, jsi persona non grata.
Roman: Cituješ naprosto stejný articulus, z naprosto shodné hlavy, epištoly Pavla Israelitům, jako já v popisu otázky. 😀
To bude nespíš tím, že mně Pavel předběhl o dva tisíce let. Sám
bych to asi líp nevyjádřil 😉
Celá jedenáctá kapitola je o osobních zkušenostech s Bohem a víře.
Doporučuji (ale nenutím nikoho) si to přečíst 🙂
Disraeli: Ano, ta konstatace je zřejmá, docela i známá a naprosto a dokonale logická. Jak ale vidíš, ars logica nepatří, příliš, mezi ctnosti a znalosti zdejšího osazenstva.
Takže, i když jsem se pokusil to osvětlit já, pokusil jsi se i Ty, všecko marno jest! 🤦♀️🤪😅😅😅
Nic není nadobro ztraceno..
„Můžeš dovést koně k vodě, ale nemůžeš ho donutit, aby se
napil.“
(arabské přísloví) 😉
Mirek: Ano, to je, de facto, filosofický postoj, nikoli dogmatický. Samozřejmě filosofové se liší přístupem k tomu, co považují za pravdu (protože je několik základních definic pravdy), v každém případě je spojuje nějaká míra skepticismu. 😀
Myslím, že kromě nevěřících, kteří uznávají věci na základě důkazů, a kromě věřících, kteří uznávají některé věci bez důkazu, existuje ještě třetí skupina lidí, kteří uznávají některé věci i přes to, že existují vyvracející důkazy. Rád bych našel nějaké laskavé a soucitné pojmenování pro tyto třetí. Zatím jim pracovně říkám „zmatení“.
Mirek: Ano, znám takové lidi! 😅
Ty, já je subsumuju pod skupinu „pacienti s hlavou“. To máš relativně velikou skupinu, pod ní se toho vleze docela dost.
Protože ano, věřící člověk, i třeba hodně silný dogmatik, může být psychicky zdráv. I když je to na pováženou, protože vždycky, tedy co jsem měl zatím možnost poznat, byl nějaký blok, strach, zpravidla něco, co se stalo, většinou v dětství, no a tohle je toho příčinou.
Ale pokud někdo tvrdí, že slunce je zelené a kolečko hranaté (obrazně řečeno, argumentum reductione ad absurdum), no tak si necháš vysvětlit, proč je to kolečko hranaté a slunce zelené (to oni, zase, rádi! 🤪😀), abys zjistil, že jsou, prostě a jednoduše „🤪“. Většinou za tím byla opravdu nízká (prakticky téměř žádná) míra osobní integrity, no a prostě „u nás všichni chodíme na hon“. A když to říká maminka / paní učitelka / guru…, tak to je pravda, a kdo říká něco jiného, je diversant na motorce! 👌🤪😅
Drap: Svět černobílý není, ovšem víra je vědomý akt vůle a jeho opakem je nevíra. Nic mezi tím, prostě a jednoduše, neexistuje. Až tak jednoduché to je!
Však pokud Ti anketa nevyhovuje, nemusíš odpovídat, není to povinné, jako. 🤦♀️
Drap: Ne, nevěří.
Pokud „nevěřící“ věří, že nadpodstatná bytost není, je naprosto a stejně věřící jako ten, kdo věří, že nadpodstatná bytost je.
Nevíra je, buďto, odmítnutí víry jako lidského konstruktu, odmítnutí víry jako redundantní věci v životě, prostě a jednoduše, odmítnutí víry jako takové, ať už je vnitřní pohnutka k tomu jakákoli.
Mezi pojmem atheista a nevěřící nemusí být, nutně, rovnítko.
elkon: Jinými slovy, nevěříš v existenci jakýchkoli nadpodstatných bytostí: duchů, démonů, anjelů, bohů, neposkvrněného početí, posvátného větru. No, tak nejsi věřící, Tvé schopnosti nejsou nadpodstatná věc, bytost, či schopnost. 😎😀
paul: Nepotřebuješ jinou možnost: věříš. To, jestli věříš tak, nebo jinak, je úplně jedno. Buďto věříš, nebo nevěříš, hotovo – není nic mezi tím.
annas | 5913 | |
Drap | 4620 | |
led | 3002 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1650 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1312 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |