Znáte někdo důvod? Nemohu nic najít. Přece nafta je odpad při výrobě benzinu, ne? Odjakživa byla nafta levnější. Našla jsem nějaké historické údaje:
A já se ptám proč? Jsou vyšší náklady na výrobu? Je kvalitnější,
bylo nutno zainvestovat miliardy do nových technologických postupů? Nebo je
to jen uměle vyšroubovaná cena, vyvolaná poptávkou? Moc by mě to
zajímalo. Dá se o tom někde najít odborný článek?
Doplňuji:
Hm, skvělé. Takže možnost b) v mé otázce. Toho jsem se obávala, že je
to jen prachsprostě vyšroubovaná cena od výrobců. Takže náklady mají na
výrobu stále stejné oproti benzinu (tedy cca čtvrtinové), ale cenu
šroubují jen proto, že je o naftu zájem?! Na jednu stranu se stíhají
kartelové dohody, hlídá se monopol a nevím co ještě a na druhou stranu
tohle je beztrestné, normální, nikomu to nevadí? Vlastně.. komu by to
vadilo, že jo? Stát má jistě radost, protože spotřební daň a DPH je
mnohem vyšší z částky 32 korun než z částky 8 korun. Nemluvě
o tom, že velké procento podnikatelů potřebuje k výkonu své živnosti
nákladní auto, tudíž vyšší vstupní ceny na všechno, vyšší prodejní
cena služeb i výrobků a tudíž opět vyšší DPH a daně. Tak proč by to
někdo řešil.
Díky všem za odpovědi (i když tajně jsem doufala v možnost a)).
Ještě dovětek: dělám nějaký 3D modely v jedné online hře a když je
o věc zájem, snížím cenu, aby si ji mohlo dopřát ještě víc lidí,
když se jim líbí. Bylo by fajn, kdyby se takhle chovaly firmy i v reálném
světě, ale nejspíš jsem jen hloupá a naivní husička. Nic, konec diskuze.
Ještě jednou děkuji za reakce.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Beer4Real před 3670 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Srovnala se spotřební daň, která je mocným nástrojem státu.
Srovnávat ceny za minulého režimu a dnes sice jde, ale je to k ničemu.
0 Nominace Nahlásit |
Kdysi byla nafta odpad při výrobě benzínu, vznětových motorů bylo
málo, nevědělo se co s ní, a její cena tomu odpovídala. Dnes jezdí
mnohem více vozidel se vznětovým motorem, je tudíž vyšší poptávka a
tím i cena.
Doplňuji:
Pochopitelně, to co uvádím, je jenom jeden z faktorů ovlivňujících cenu.
Zajisté mají vliv i vyšší výrobní náklady (cena ropy, energie,
biosložky apod.).
Upravil/a: Lamalam
0 Nominace Nahlásit |
Viz Lamalam…
😉
Na druhou stranu se i výrazně srovnaly ceny aut s benzinovým/naftovým
motorem – a hlavně servis těchto motorů (kdysi to byl pod 10.000 km,
nyní není výjimkou i 30.000 – tedy cca stejně, jako u benzinů).
Jako hlavní ´problém´ nafťáků dneska vidím vyšší zákonné
pojištění (větší motory), takže se vyplatí až při vyšším nájezdu
(spotřebu mají, přecejen, nižší).
0 Nominace Nahlásit |
krom poptávky a světových cen ropy šroubuje cenu nafty přidávání biosložek
0
před 3670 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nafta přestala být odpad. Nyní je to normální žádaná surovina. Pokud už není třeba řešit kam s ní, ale kde ji vzít, samozřejmě cena stoupá. Je to běžný ekonomický jev. V kapitalismu se každý snaží vydělat a přežít. Zvýšením ceny nafty může udržovat konkurenční cenu benzínu, jinak by benzín musel zdražit…(např)
Děláte modely a když se model líbí, snížíte cenu. To je ale také normální. Z kusové výroby přecházíte na sériové kopírování čímž se vám snížili náklady a je pro vás výhodné prodat větší množství za nižší cenu. Ovšem pokud máte omezenou kapacitu výroby, třeba dokážete vymyslet jeden model za den na míru zákazníkovy a o kopie není zájem, začnete být vyhlášená, máte každý den dva zájemce, pak ekonomicky normální je zvednout cenu. Vy děláte stále stejně, půlka zájemců odpadne, ale vám to nevadí protože byste jim stejně nic prodat nemohla. Vy víc vyděláte.
Zákon proti tomu nebojuje, protože nejde o kartel (v popisovaném případě, skutečnost může být jiná). Je to normální tržní chování.
0
před 3670 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek