Zdánlivé jednoduchá otázka, viď? 😅 Odpověď rozsáhlá… 😅
U dálnic a silnic I. třídy (mezi které patří i tzv. rychlostní komunikace) odpovídá za stav Ředitelství silnic a dálnic, což je organisační jednotka státu, ovšem potud, pokud – zjednodušeně řečeno – překážka byla neoznačená, nečekaná, neodpovídala celkovému technickému stavu komunikace, prostě jí nešlo předvídat. Pokud, dejme tomu, na nově opravené cestě bude díra nevídaná, bude tma, pršet, mlha, opar, a k tomu to bude úplně v jízdní dráze, šance na náhradu je veliká. Jinak ne.
Za stav silnic II. a III. třídy odpovídá kraj, jinak je to stejné, jako popsáno výše.
Za stav místních komunikací odpovídá obec, odpovědnost je prakticky shodná, jak popsáno výše.
A teď to začne být zajímavý.
Za stav účelových komunikací odpovídá vlastník (vlastnické právo zavazuje). Ovšem, zatímco výše popsání nemají (de facto) jinou povinnost, než překážku označit, a to ještě musíš pomalu prokázat, že už tam byla včera, jinak sorry jako, vlastník účelové komunikace má objektivní povinnost udržovat jí v patřičném stavu, a za všecky závady nese, téměř, objektivní odpovědnost.
Musí jít o účelovou komunikaci veřejnosti přístupnou. Což znamená, že na vjezdu na ní nesmí být brána, závora, nebo něco podobného. Závora může být vyvrácená, brána úplně zrezlá a zjevně nezavírána od Kuvajtu napadení. Nevadí, právní skutečnost povstává z prosté existence, alespoň tak rozhodl NSS.
A teď pojďme dál.
De lege lata nesmí místní komunikaci vlastnit nikdo jiný, než obec. Ano, ale to je od roku 1997, co vstoupil v platnost a účinnost Zákon o pozemních komunikacích, že. Njn, je tam přechodné ustanovení, kterak se s komunikacemi, ježto jsou právu odporné, naložit má. Ano, je. Ale starostenská noha & Kocourkov. Takže se nenaložilo.
Takže je status praesens, ježto je s positivním právem v absolutní diarchii. A právo je malicherné a kogentní. Povstane škoda, na místní komunikaci (prima facie), avšak místní komunikaci vlastní osoba Smrťák a syn, s.r.o., rychle a stylově, k vaším službám, až to přijde!. Která o tom dávno ani neví. A teď: kdo odpovídá za škodu?
Tento status praesens by vůbec neměl nasrat, je však téměř v každé větší obci. Obec platit nechce, ba ani nemůže, není to jejich cesta. Smrťák platit nechce, provozuje funus service, ne cestářství.
A kdo je odpovědný za závady? A kdo nahradí škodu? A kdo má povinnost uklidit sníh?
Vlastník, s regresem vůči obci. V konečném důsledku obec. Obec. 😅
Je k tomu nesmírně rozsáhlá judikatura, bo se to nějak rozlousknout muselo. Něco je dosti vágní. Něco na hraně konstitučního práva.
Poradím: nejlepší je jezdit tak, aby škoda nevznikla. Jinak škoda mladýho života! 😅
0 Nominace Nahlásit |
Odškodné lze vymáhat soudně. Většinou však náklady jsou vysoké a výsledek žádný. Nepřízpusobils rychlost jízdy stavu a povaze vozovky.
0 Nominace Nahlásit |
Za stav vozovky odpovídá správce komunikace. Pokud je díra ojedinělá, řidič ji nemůže předpokládat, tak by měl ve sporu uspět.
Upravil/a: elkon
0 Nominace Nahlásit |
Nejdřív se má volat policie a pořídit fotodokumentace. Pokud místo nebylo označeno dopravním značením, a policie jen krčí rameny, že oni nic nemohou, trvám na tom, že mohou! Stojí to čas, peníze a nervy v boji proti ignoranci Institucí, které spoléhají na to, že to osamělý človíček vzdá.
0 Nominace Nahlásit |
Filip84: Wow, ty máš fakt přehled. Paleček dostaneš až zítra, bo „Daný uživatel již dnes obdržel maximální počet hodnocení“. Tvojí radu přeposílám kamarádovi.
Tak znám právo, veřejné, no. To není až tak složité, jenom je to velice obsáhlé.
Kámoš ať si zjedná havarijní pojištění, takový to pojištění skla,
nebo tak něco, taky podle ceny auta
Nebo si dává peníz stranou, no.
Na tohle se fakt moc spoléhat nejde! 😅
Je havárijní pojištění nebo není
foto dokumentace
indetifikace výmolu
rozsah poškození
přesné místo a souřadnice
byla tam dopravní značka