Kepler
Kolik vám zbylo z toho, co jste se naučili ve škole?
„Vzdělání je to, co nám zůstane, když zapomeneme všechno, co jsme se naučili ve škole.“
Omlouvám se za zopakování otázky, omylem jsem ji uzamknul
Zajímavá 5Pro koho je otázka zajímavá? annas, gagaga, marci1, Roman71, Rokio před 2735 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Škola, základ života. To je, pokud se nemýlím, pěkný starý film. A pro mne to asi také platí. Dala mi ty opravdové základy. Mnoho z toho, co jsem se musel naučit, už jsem pochopitelně zapomněl, ale ty opravdové základy a celková orientace zůstala. A to platí jak pro základní školu, tak i pro odbornou. Vzdělání pak záleželo už na stálém učení, celý život, už mimo školu. Jak teoretickém, tak i praktickém. A více méně se vzdělávám stále, vzhledem k tomu, že to potřebuji ke všemu, co dělám a co mne baví. Ale teď už je to jen a pouze zábava, nikdo mne do toho nenutí a dělám to už pouze pro své potěšení. I tu ruštinu a matiku si občas zopáknu a „opráším“ (viz sesednizkola), protože anglinu a němčinu jsem se nikdy pořádně nenaučil, ale ta ruština mi ještě, vzhledem k tomu, že jsem se ji musel učit od 5-té třídy až po maturitu, trochu v kebuli zůstala. Na jazyky jsem byl vždycky „pádlo“. A matiku a geometrii jsem nucen používat stále, při různých výpočtech a případných výkresových řešeních (třeba průniky v klempířině a pod.) A perfektní výhoda je dnes na netu. Pokud paměť neslouží a zkušenosti nestačí, vše je k dosažení jednoduše a rychle. Dříve to bylo podstatně složitější, na vše bylo nutno mít učebnice a příručky. Trochu jsem se rozkecal, ale snad to bylo, aspoň trochu, k otázce.
0 Nominace Nahlásit |
„Než odovzdáte písomku, ešte si ju skontroľujte“ zlaté školské
pravidlo, keď sme ešte stihli dopísať opísané 🙂 Dodnes si ho pamätám,
no horšie je to s jeho praktickým využívaním a čítať po sebe (no, kto
by už po sebe čítal čo napísal, brrr).
Preto nepíšem znova odpoveď (už by nebola „originál“, ale vkladám link
na pôvodnú otázku: https://www.odpovedi.cz/otazky/kolik-vam-zbylo-z-toho-co-jste-se-naucili-ve-skole
Upravil/a: led
0 Nominace Nahlásit |
Moje odpověď je u předchozí otázky, nevšimla jsem si, že zůstala
i ta původní.
https://www.odpovedi.cz/otazky/kolik-vam-zbylo-z-toho-co-jste-se-naucili-ve-skole
Takže jen několik slov.
To, že jsem strávila mnoho roků ve školních lavicích, nepovažuji za promarněná léta. I když jsem se hodně naučila, přesto jsem si uvědomila, že je to z počtu všech informací o světě málo.
Všechny informace mám uloženy někde hluboko, občas je opráším, přemýšlím… Každé vzdělání vychází ze života.
„Všechny reformy školství počítají s dokonalejšími učiteli, některé s dokonalejšími žáky, ale žádná s dokonalejšími ministry“ Jan Sobotka
Bohužel, často se tvrdí, že pokud žák něco neumí, je to vina učitele. Ne vždy je to pravda. Není snadné dostat žákům do hlavy znalosti.
Dříve se žáci báli chodit do školy, dnes je to často naopak. Bojí se učitelé.
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
Mám dobrou dlouhodobou paměť (na úkor krátkodobé), takže poměrně hodně – ještě nedávno jsem si byl schopen přivydělávat doučováním středoškolské matematiky, češtiny či chemie. Měli jsme výborného češtináře, díky němuž dodnes ovládám kromě pravopisu a gramatiky i interpunkci. Spoustu zarámovaných pouček bych ještě teď vysypal z rukávu – jenže k čemu mi to je :{D>
0 Nominace Nahlásit |
Těžko odhadnout, byť třeba jen procentuálně, kolik z toho, co mám v hlavě, mám ze školy. Například některá mluvnická pravidla jsem pochopila až dlouho po ukončení základní školní docházky, poněvadž naše soudružka to tenkrát moc nevysvětlovala, matematika nikdy nebyl můj obor, a co se týče třeba ruštiny – já jsem jí úplně nezapoměla, ale když jsem pak po čase jela do země, kde jsem se s ní měla domluvit, tak už byla jaksi jiná doba a slovní zásoba se školy mi byla na nic :). Ale určitě mi základní škola dala nějaký ten základ od všeho, na němž jsem mohla a mohu dále stavět.
0 Nominace Nahlásit |
Ahoj zlatý Keplere,
upřímně, ze školy skoro nic. Byl jsem takový neskutečný lempl, že
vůbec nechápu, jak jsem mohl prolézt a to jak střední tak základku. Věci
jako znalost angličtiny nebo třeba i shoda podmětu s přísudkem jsem se
naučil až po skončení školy vlastním úsilím, neboť ve studentských
letech mne zajímaly
docela jiné věci. Třeba takové zlomky neumím do teď a už se je asi nikdy
nenaučím.
Neumím si představit, co vše bych znal kdybych na to ve škole nekašlal. Tolik kniho co jsem měl přečíst a nepřečetl. I ta matika mne teď zajímá, ale už mne to nemá kdo učit a kdybych měl platit soukromé učitele tak by to bylo velmi drahé. Všechno teď doháním sám, třeba konkrétně tu ruštinu. Kdyby mi někdo před pěti lety řekl, že budu dnes dávat 300 za hodinu ruštiny nebo s upřímným zájmem pročítat učebnice dějepisu pro základní a střední školy, opravdu bych mu nevěřil.
Takže ze školy mi toho moc nezbylo, protože jsem o to tenkrát neměl zájem.
0 Nominace Nahlásit |
V žaludku nic, ale v hlavě by se něco našlo :)
..pamatuji si, jak jsme povinně o hodinách výtvarné výchovy museli kreslit
tanky, barikády a střílející vojáky. Samozřejmě, byly i výjimky, ale
tohle člověk jen tak nezapomene. Ruština mi dodnes zní v uších, jako by
to bylo včera, co jsem se doučil poslední slovíčka :)) Taky neustálé
loučení a seznamování se s novými spolužáky, protože jsem co dva roky
měnil školu kvůli stěhování.. Taky prima zážitky, ale to je na delší
vyprávění.
Z posledních dvou let základky mi utkvěly v hlavě perfektně vybavené školní zámečnické dílny. Místní školník si je hýčkal a běda, jak se kus nářadí válel na stole a nebyl ve svém držáku na stěně před stolem! Vytasil gumový kabel a bacil s ním vší silou vedle žáka do desky stolu, a že se mi v tu chvíli zdálo o bouřce :))
0 Nominace Nahlásit |
Můžu upřímně říct, že těch deset, patnáct let, nebo kolik jsem tam strávil, byla naprostá ztráta času. Chápu že ty lidi co tam pracujou za to nemůžou, že je to nastavením systému, ale stejně.. Číst, psát a počítat bych se naučil i doma a zbytek věcí které jsem tam vstřebal, byly naprosto kusé a nevyužitelné informace, a často taky subjektivní názory z pohledu učitele, které se skutečnou realitou neměli nic moc společnýho.
Když to ted po těch letech blinalcuju, zbylo ve mě spousty různých definic, letopočtů, chemických vzorců, pro život naprosto nepoužitelných, které dají člověku zazářit tam maximálně jednou za 5 let v AZ kvízu. To taky dokazují různé televizní ankety, nebpo i znalostně zábavné pořady typu Nikdo není dokonalý a podobně, že když na otázku kterou se učí děti ve 3 třídě nikdo z dospělých nezná odpověď, tak to asi nebude pro život zas tak zásadní, že by se to museli děti několik let soustavně memorovat a pak papuškovat přet tabulí a sbírat za to jedničky nebo razítka.
Prostě snaha o to abysme všichni věděli to samé, mi tak nějak nedává smysl a jde proti všemu co zažijete v budoucím životě, a hlavně proti logice věci. Jen si představte, kdybysme se všichni učili na kadeřeníka.. to bysme se asi jako lidstvo moc kupředu nedostali, možná bysme dneska nebyli tady na poradně a místo toho bysme někomu fénovali hlavu. K čemu je třeba programátorovi vědět, z čeho se skládá rostlina? Nebo matematikovi vědět kde se píše jaké I/Y, na tož v době kdy vám to prohlížeč nebo emailový klient sám podtrhne. A to my měli dokonce učitele, který jednomu spolužákovi roztrhal písemku a dal mu z ní za 5, ačkoliv odpověděl na všechny otázky z odborného předmětu správně, ale měl tam spoustu pravopisných chyb.
Takže z milionů důvodů bych byl pro nějakou změnu (vlastně spousty
změn) v současným systému školství a popravdě říkám že škola mi
nedala skoro nic.
Teda jo, dala mi schopnost perfektního časového odhadu, protože jsem jako
dítě neměl hodinky, a tak jsem se každých pět minut někoho ptal „kolik
zbejvá?“ a v odhadnutí zbývajícího intervalu v intervalu do 45 minut
jsem nepřekonatelný, ale nevím jestli tohle byl ten účel.
0 Nominace Nahlásit |
Myslím si, že ještě celkem dost. Hlavními „učiteli“ byli moji
rodiče. K tomu ještě praxe a zkušenosti z života. Tak to má být.
🙂
„Jedna dobrá matka znamená víc než sto učitelů.“
Johann Gottfried Herder
0 Nominace Nahlásit |
bolak: škola může něco „dát“ jen tomu, kdo si chce „vzít“. Pokud žáci (ale jak se ukazuje i dospělí lidé) berou školu jen jako nějakou „nalejvárnu informací“, kde je hlavním cílem získání „papíru“, pak to opravdu nedává příliš smysl. To je ale větší problém dotyčných jedinců než školy. Já jsem tedy osobně nezaznamenal ve škole nějaký enormní tlak na to, „abysme všichni věděli to samé“. Jistě, výsledky malé násobilky musí vycházet všem stejně, osobně jsem se ale na žádném stupni nesetkal s tím, že by mi učitel nějak bránil v rozletu, spíš naopak.
tak to jsme asi každej z jinýho světa, já pocházím z toho kde budoucí uměleckej kovář byl vyhozenej od maturity protože neuměl zapsat komplexní čísla v gaussově rovině, a budoucí podnikatelka v módním průmyslu zase za to že neuměla vyčíst atomovou hmotnost vzácných plynů z periodický tabulky
Nevím, jestli jsem to pochopil správně, ale je to tak, že si zmíněné osoby vybraly školu zaměřenou na všeobecné vzdělání? Když chce někdo být uměleckým kovářem, tak přece nepotřebuje maturitu z matematiky, nebo snad ano?
sesednizkola: Obdivuji tvoji odpověď na Keplerovu poťouchlou, provokativní až nebezpečnou otázku. Chápu to jako zpověď napraveného hříšníka. Velmi mě to dojalo, i slzu jsem zamáčkl. K takovému přiznání je třeba velké odvahy, to dokáže jen silná osobnost.
quentos: s tou pamětí jsem na tom podobně jako ty. Dodnes umím nazpaměť skoro celou Mendělejevovu tabulku a že číslo 1492 znamená rok objevení Ameriky, výška Pradědu a bývalé číslo popisné mé babičky. Ale když sejdu do sklepa, tak si občas nevzpomenu, proč jsem to udělal. 🙂
sesednizkola,
je dobré, že jste si uvědomil, že jste o výuku neměl zájem. Ale je třeba ocenit vaši upřímnost a to, že máte zájem si leccos doplnit.
Je to dobrá investice, i když se to zdá jako fráze. Držím vám palce.
sesednizkola: lemplů ve škole byla vždycky dost silná komunita, u tebe
obdivuju, že se ještě učíš na stará kolena – to je
důležitější.
A netituluj mě „zlatý“. Mám takovou nepříjemnou asociaci s jedním
bývalým týpkem zde, který proslul slovním spojením „zlatí
komunisté“. Brr, až mňa otřepalo… 🙂
Ako zlá a lenivá žiačka, som neskôr radšej išla učiť … 🙂
A odvtedy si vážim učiteľské remeslo, lebo som pochopila, čo sa za
v ňom skrýva. Aj, keď dnes už neučím…
🙂.
Ale aj tak doporučujem každému múdremu kritikovi učiteľskej profesie, si
ju vyskúšať. Zmení názor.