Co si myslíte o názoru slovenského kněze Michala Lajchy? ( https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/484129-slovensky-knez-chtel-aby-byl-celibat-dobrovolny-cirkev-ho-suspendovala.html) Měl by být pro kněze celibát dobrovolný? Je pravda, že celibát nemá v Bibli žádnou oporu a jiné církve jej jako povinný nemají. Není celibát u církve jen přežitek ze středověku (kde mimochodem kněží běžně mívali děti) ale církev jej zavedla kvůli majetku? Jaký na to máte vy názor? Není taky suspendace kněze trochu přehnaná a neoprávněná?
Já osobně jako praktikující katolík s panem Lajchou souhlasím a podle mě tím kněží jen trpí a podporuje to pedofílii v církvi. Koneckonců kněží jsou taky lidé a Bible v podstatě nic takového jako snatek kněžích nezakazuje. Myslím si, že suspandate je v takovém případě neoprávněná a od církve trochu přehnaná.
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? annas, Annemone před 2254 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Nemyslím si o tom nic. Nemám problém s celibátem. Je to věc katolické církve a každý kněz předem ví do čeho jde.
4Kdo udělil odpovědi palec? annas, Mc Merkurion, jirka F, anonym
před 2254 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Celibát by podle mne měl být dobrovolný.
O suspendaci kněza Michala Lajny si myslím,
že byl kněz církvi „nepohodlný“ už dříve.
Ale zajímalo by mne, jestli existuje nějaká studie, která by
potvrzovala,
že zneužívání dětí katolickými duchovními má příčinu právě
v celibátu.
Mně se jeví pravděpodobnější, že se tomuto povolání poměrně
často
věnují morálně pokřivení lidé → v tom bych viděla hlavní příčinu.
Nezdá se
mi moc pravděpodobné, že by u tolika duchovních šlo o „náhradní
aktivitu“.
Ovšem je to jenom laický názor, mohu se mýlit.
3Kdo udělil odpovědi palec? Mc Merkurion, Rokio, anonym
před 2254 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
O celibátu se diskutuje dlouho.
Pročtěte si článek "Celibát katolických kněží – ideál a
skutečnost
autor: Hermann Wieh, Pastoralblatt, 3/1993, s.69–76, přeložil
Ondřej Bastl
https://www.getsemany.cz/node/155
--
Je to rozporuplné, ale když jde křesťan ke zpovědi a vyznává se knězi ze svých hříchůl, a má dostat rozhřešení od člověka, který je stejný jako on.
Jsou známé sexuální skandály, statistiky uvádějí, že sexuálním životem žije asi polovina kněží se svými hospodyněmi nebo jsou homosexuály, stejně jako pedofilie kněží.
Ubyly by sexuální skandály u ženatých kněží?
U nás papež povolil výjimku a "udělal "oficiálně z ženatého muže
kněze v římské-katolické církvi, jinak by m nevém zda koná bohoslužby,
nebo se věnuje charitatviní činnosti.
–
Kdysi v minulosti byl celibát dobrovolný, změnila ho až papežská
reforma. – myslím ve 11. č 12. století.
Ale je pravda, že se morální hodnoty posouvají v celé společnosti. Ale každodenní skutky ukážou, jaký je kdo člověk. Čistému, vše čisté …
Nějak to neřeším.
Upravil/a: annas
1Kdo udělil odpovědi palec? anonym
před 2254 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Podobná otázka tu byla asi před 3 roky, takže nebudu rozvádět, co bylo
řečeno tam. V první řadě, pokud by si člověk na tohle chtěl udělat
zodpovědný názor, by byla asi konzultace s biskupem, nebo jak to oficielně
církev prezentuje. Něco by se o tom asi našlo i v podrobném katolickém
katachismu, který u nás vyšel v 90. letech. To by měl být základ pro
tvorbu názorů. Já tu dám jen pár mých postřehů.
První věc, co člověka asi napadne, kromě těch majetků, že to církev
zavedla, aby obnovila upadající církev, omezila neřády. Pokud tedy
předpokládáme, že člověk, který je ochotný se vzdát manželství, že
to asi myslí s Bohem doopravdy a půjde mu o Boží věc v první řadě.
Tedy to určitě je dobrý a platný argument, ale, lidé jsou různí, takže
to neplatí zcela všeobecně a výsledek, jak vidno není zdaleka 100%.
Co k tomu Kristus? Napadají mě 3 body. Cituji to jen orientačně, snad to
moc nepopletu: 1) „Pane budu tě následovat, kamkoliv půjdeš!“ Ježíš
odvětil: „Lišky mají doupata, ptáci hnízda, ale Syn člověka nemá, kam
by hlavu složil. 2) "Mistře, proč se tví učedníci nepostí?“ Ježíš
odpovídá: „Mohou se svatebčané postit, když je ženich s nimi? Ale
ženich bude od nich vzat, a pak i oni se budou postit.“ 3) Ježíš mluví
o stavu o přednostech panického stavu, a že někteří se tak rozhodli
kvůli božímu království. Ale dodává, že ne každému je dáno to
pochopit.
Začnu od posledního bodu ad 3), tedy člověk samotný je volnější jak
časem, majetkem, srdcem, pro Boha, není rozpolcen, a i v obtížných
situacích, jako třeba za komunismu, nemusí dělat takové kompromisy, jde mu
jen o vlastní krk. Ale přiznám se, že tak nějak patřím do té skupiny,
které nebylo dáno to zcela chápat. A do stejné skupiny stoprocentně
patří i ten kněz Laicha, jen mu to nedochází, myslí si, že je gerój.
(Pozor tím nijak nechci předjímat odpověď na naši otázku)
Když je kněz, který se rozhodl k celibátu protože mu to bylo dáno,
protože chce mít srdce volné pro Boha, nebo, co víc, chce se svým tajemným
způsobem s Bohem spojit právě i svým panictvím, tak to z něj
i vyzařuje a jeho pastorace, nebo jen samo bytí více zprostředkuje
ovečkám Boha.
ad 2) Pokud bychom měli onen půst vztáhnout na půst od manželství, tak
jistě to tak chápe i část řeholníků a kněží, jako dobrovolný půst
z lásky ke Kristu. Ano, šlechetný záměr – ne všem je nám v plnosti
dáno a myslím, že i kdo to bere takto, tak se to počítá. Ale když pak
nastanou různé situace, člověk má malý nadhled a nezvládne to. Kněží
odpadnou. Možná ale, než suspendace, by bylo od církve vhodnější, kdyby
nabízela, kněžím , kteří se cítí zvikláváni ohledně svého
povolání, kdyby jim nabízela preventivní exercicie a konzultzace. To by bylo
ovšem něco platné jen pro pokorné kněze, ne pro světoznalce, kteří
místo aby věc řešili doma, s tím jdou ven. Malinko odbočím, historie by
nás mohla poučit, jak snadné je rozbít, rozdělit církev. Jednota církve
je myslím větší hodnota, než okamžité vyřešení nějakého dílčího
problému. Myslím, že kdyby Luther, nebo Hus věděli, co to přinese, jednali
by jinak.
Ad 1) Kristus jasně ukázal, že chce následovníky, kteří jsou ochotni
opustit vše, i rodinu. Svým způsobem je mi toto téma bezdomovectví velmi
blízké. Ale zpět k otázce. Ježíš tedy ukázal, co čeká pravé
následovníky, ale co vše z toho plyne, nevím. Ježíš má dost
následovníků nejen mezi kněžími a řeholníky, ale i mezi řadovými
křesťany, ženatými, i svobodnými. Z nichž sem tam někdo se nechá
vysvětit na jáhna, jáhen může v mnoha věcech zastat kněze. Ale zřejmě
by nebylo na škodu, kdyby určitá, menší část ženatých byla přímo
kněžími, kvůli praktičtějšímu postoji například při zpovědi a tak.
Ale to je jen názor.
Upravil/a: EKSOT123
0 Nominace Nahlásit |
Pokud se rozhodl kněz zasvětit svůj život bohu, asi existoval nějaký důvod, proč mu byly světské radosti upírány. Navíc rozhodnete-li se pro tuto práci, resp. poslaní, musíte tomu z plna věřit a ne to dělat pouze jako zaměstnání.
Namítnete, že to v mnohých jiných církvích není problém? Jestli on nebude problém s tím ohlupováním lidí obecně. Představa, jak si pan farář ráno před mší užije (bez antikoncepce) klasiku, orálek, análek, a pak bude něco kázat o slušnosti a poslušnosti k Bohu, mi přijde poněkud úsměvná.
0
před 2254 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Vstupom do kňazského alebo mníšskeho stavu katolík prijíma dobrovoľne
aj celibát.
Dodržiavanie celibátu je jedným z bodov rozluky nekatolíckych
kresťanských náuk od klasického konzervatívneho katolickeho vyznania.
V súčasnosti prechádza katolícka cirkev veľkými zmenami v chápaní
zákonov viery a jednotlivých prikázaní v súvislosti aj so samotným
človekom a jeho miesta vo Vesmíre.
0
před 2254 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Toto téma je na dlouhé theologické rozbory – tek tedy jen můj názor ryze praktický:
0
před 2224 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Taky jsem znova napsal pajeně i s postupem, tak doufám taky že se ozve. Návod jak poslat zprávu je dost jednoduchý na pochopení a někdo v jejím věku by s tím neměl mít problém.
S pochopením Pajena problém mít nebude, ale zatím je tu krátce, nemusí
ještě vědět, co kde najde.
(Já jsem to tu objevovala postupně a i po několika letech se občas musela
na něco zeptat.)
annas | 5913 | |
Drap | 4621 | |
led | 3002 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1650 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1315 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |