Avatar uživatele
Prutržmračen

může řidič autobusu komunikovat s cestujícími?

Zajímá mne, zda může řidič autobusu komunikovat za jízdy s cestujícími, jezdím autobusem, kde muž pravidelně komunikuje se slečnou, smějí se atd…

Zajímavá 0 před 759 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Filip84

Řidič vozidla hromadné dopravy osob nesmí ve vozidle kouřit a za jízdy jíst a pít, bavit se s přepravovanými osobami a vpouštět je do prostoru vyhrazeného pro řidiče, rozjíždět s před uzavřením dveří a otevírat dveře před zastavením. (§ 7 odst.2 silničního zákona).

Tak, na co se vlastně ptáš, k čemu ta „Balada o pluku Igorově“? To, že nesmí, jsi si mohl jednoduše najít.

Zdroj: https://www.za­konyprolidi.cz/cs/2000-361

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Dochy

Hele: Řidič má právo být při „výkonu“ nevyrušován. Ale jestli kecá nebo nekecá je pak už (podle mně) jeho věc. Často mívá okruh známých – jak osobnách, kteří zrovna náhodou jedou s ním v autobuse, tak z řad pravidelných cestujících. Pokud si řidič i diskutující jsou vědomi řidičovi zodpovědnosti a respektují ji (tj. například mu nebudou vyčítat, že se „odpojí“ z diskuse pokud přijíždí na náročnější křižovatku) tak proč ne. Má zkušenost je, že běžný nezávazný pokec dokáže výrazně oživit unavenou pozornost. Ale nikdy jsem neřídil autobus 😉

OK, tak zákon říká, že nesmí – viz Filip. Sice v tomto případě si nemyslím, že by byla nějaká vůle ten zákon nějak silně prosazovat, ani si nejsem jist, zda by to bylo k dobru věci, ale zákon je zákon…

Upravil/a: Dochy

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
zjentek

Bohužel slečny potřebují své hrdiny a tenhle nemůže za to že řídí zrovna autobus 🤷‍♂️

Já ještě pamatuji dobu, kdy slečny nezřídka „jely po česanech“ při společné volné diskuzi za jízdy, přestože tehdy ještě platilo (a bylo i vypsáno červenými písmeny na samolepce u kabiny) – „nemluvte za jízdy s řidičem!“ Nebo „na řidiče“. To bylo ještě v časech přímý lidskosti, bez asistence smartphonů.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
plebs

Záleží zda je to dle vrchnosti povoleno nebo zakázáno klidná diskuze u pilotů autobusů automobilů a dalších vehiklů není závadná, ovšem pokud pilot dostává otázky na které se snaží odpovědět je tím částečně snížená pozornost. Ale hlavně klábosící spolujezdec by mohl při předjíždění, žel. přejezdem, na křižovatkách a při couvání zavřít zobák.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Michálek1245

Nevím, jak je to z pohledu zákona a nějakého kodexu. Ale myslím si, že pokud chce komunikovat a nevadí mu to, tak by měl. Samozřejmě nesmí tím obtěžovat cestující. Já si občas v autobuse rád s řidičem popovídal. A navíc mě pár let živila doprava na paletách a tak vím, jaká to dokáže být pruda, když sedíte celý den za volantem a nepromluvíte ani slovo s člověkem.

Avatar uživatele
Disraeli

Kde jsem bydlel a pravidelně jezdil autobusem, tak tam pravidelně řidiči mluvili s cestujícími, se svými známými… Skoro každou jízdu. Kdyby ne, tak podle mě ani nejezdí a rovnou by se jim na to vykašlali (někteří vypadali, že tu práci dělají jen vyloženě kvůi tomu). Mají jezdit cca 8/9 h denně, držet hubu, nesmět si s nikým ani promluvit?

Důvod proč by to ASI mohlo být zakázáno: mohlo by to rozptylovat od řízení. Ale nikdy jsem neslyšel, že by autobusák zavinil nehodu, protože by se s někým bavil (a je to určitě hodně běžné, že se řidič baví s přáteli nebo se s někým zakecá). Spíš si myslím, že když ten řidič s někým komunikuje, tak ho to alespoň udržuje v bdělosti… něříkám, že jinak by vyloženě usnul, ale rozhodně je několika hodinová jízda (někdy pořád dokola, pár kilometrová trasa) i celý den, únavná a vysilující. Jistě mají tam nějakou přestávkou jednou za určitou dobu, maximální hodiny denně/týdně a podobně, ale stejně si myslím, že to nestačí. Když hodiny jen a jen jezdí, sedí a je z ticha, může ztrácet pozorrnost při té rutinnosti a nudě (člově cca po 90 minutách neustále stejné činnosti už to pak ani nevnímá, neudrží pozornost), stejnětak i mikrospánek je možný (a ten zaviňuje opravdu hodně nehod) nebo přinejmenším taková ta „otupělost“.

Avatar uživatele
Filip84

Disraeli: Ta práce není až tak náročná, ale ani až tak jednoduchá. Na příměstě máš turnus poskládaný tak, že jedeš z města A do vesnice B, kde je točna, tam stojíš, 10, 20 minut, nebo i 3 hodiny, to je opravdu různé, takže máš možnost se najíst, napít, natáhnout, pustit si film, hudbu, jít se projít, něco si přečíst atp., no a pak jedeš z točny vesnice B zpátky do města A, a tam zase stojíš, a zase 10, 20, 30 minut, hodinu, 2 hodiny, různě. V tom si uděláš ty věci, které musíš, jakože obejdeš autobus, zkontroluješ, jestli se ti nepovolila matice na kole, zkontroluješ stav oleje, chladící kapaliny, zkontroluješ světla atp., vytřeš autobus, vyklepeš / umyješ rohože, vyneseš koše, uděláš odvod tržby, nafasuješ si jar, hadry, mop atp. – podle toho, kde stojíš, co je tam dostupné atp.

Liší se to turnus od turnusu, máš turnusy, kde více jezdíš, máš méně těch prostojů, a pak turnusy, kde méně jezdíš a máš více těch prostojů. Nicméně, dopravní potřeba začíná někde po 3.00 a.m., dopravní špička kolem 5.00 a.m., v 8.00 a.m. dopravní špička končí, pak je sedlo, ve kterém jezdí ZTP a kostelové spoje, dopravní potřeba se zvyšuje někde po 1.00 p.m., dopravní špička začíná po 2.00 p.m. trvá do cca 4 – 5.00 p.m., pak dopravní potřeba zase klesá, dopravní špička, ale už menší, začíná po 6.00 p.m. a končí kolem 11.00 p.m., no a po půlnoci končí i dopravní potřeba.

Český (a určitě i slovenský, lebo bača takmer všetko má od nás, že 🙂 ) systém je specifický tzv. „čekačkou“, tj. tím, že řidiči mají placené ty prostoje mezi jízdami jako tzv. pohotovost. Dneska už dávno není za pohotovost Kč 28.00, nebo tak něco, ne, je za to třeba Kč 110.00, Kč 120.00 atp. (při hodinové mzdě kolem Kč 150.00), ale výhoda pro dopravní závod je v tom, že se to nepočítá do fondu pracovní doby, takže, na příměstě ti klidně na 200 hodin výkonu připadá 100 hodin „čekačky“. Tím pádem, když máš klasický 40 hodinový úvazek týdně, jsi v práci 60 hodin. Pak ano, pak je to náročnější, protože ty začínáš každý den v 4.00, 5.00, a.m. a končíš v 3.00 p.m., 4.00 p.m., nebo máš „odpolední“: začneš 12.30 p.m., končíš 11.45 p.m. Před tím začátkem, nebo po tom konci, ještě najíždíš a zatahuješ, většinou máš auto někde u baráku, tak si k tomu ještě 15 – 30 minut, cca, připočti.

Je to dokonale illegální, deklaroval to i Nejvyšší soud, že prostoje řidičů autobusové dopravy nejsou žádná pohotovost, ale normální pracovní doba, ovšem, kdyby se toho práva řidiči domáhali, nebo kdyby se do toho „opřely“ odbory, tak nemá kdo jezdit: najednou bys potřeboval na 100 řidičů přijmout 50 nových, abys uspokojil potřebu, samozřejmě, musel bys překopat turnusy, jedno s druhým, takže reálně počítej s tím, že bys jich potřeboval tak 60 – 70. 🙂

Ve městě je to úplně jiné. Třeba v DP Praha máš každou minutu zaplacenou a začínáš a končíš v depu. Takže dojdeš na výpravnu, vezmeš si „noty“, jak se říká všem těm papírům k autobusu, tam máš číslo (ne registrační značku, ale číslo, jak na trolleybusu, nebo tramwayi) a jdeš hledat autobus na parkoviště velikosti menší vesnice. Najdeš autobus, máš 15 minut na DODK (denní obsluha a denní kontrola, tj. zkontrolovat, že ti nikdo v noci neukradl kolo, a že to svítí atp.), tak to nastartuješ a zkontroluješ. Když je všecko v pořádku, najíždíš na linku, a pak je to, jak „pod bagrem“: přistavíš na nástup, otevřeš celé dveře, jak je čas odjezdu, zvoníš na dveřích, zavřeš dveře, vyjedeš. Jak se blížíš k zastávce, zmáčkneš pedál (hlásí to, že bude zastávka), zastavíš na zastávce, zmáčkneš pedál (nahlásí to, že jsi na zastávce), otevřeš dveře, zvoníš, zavřeš dveře, odjíždíš, vidíš další zastávku, zmáčkneš pedál, a tak pořád dokolečka dokola. Sem tam si někdo přijde koupit lístek, a na konečné stojíš od 2 do 30 minut, v noci někde i 45 minut. Zase je tam alespoň nějaké zázemí – minimálně voda a záchod, většinou ale nějaká cimra s křeslem, stolem a sifonem.

Takže ano, na příměstě, protože ty lidi odbavuješ, a protože je to, svým způsobem, sociální služba, tak ty lidi, pokud teda nestřídáš, většinou znáš. Tak s nimi, minimálně, nějaké to slovo prohodíš. V MHD moc nemáš jak a kdy, už jenom proto, že tam jsi za sklem, a vůbec, není na to čas a prostor.

Vždycky to tak bylo, nikdy to nikdo neřešil, ale je otázkou času, jak jsou dneska ty „fuckbooky“ a „influenceři“, a tak vůbec, než to téměř vymizí. Taky mladá generace řidičů je jiná, je to jedno s druhým. 🙂

Avatar uživatele
Jirrka

Jezdil jsem na MHD Brno, a až na pár vylepšení, je to úplně stejné.

Avatar uživatele
Disraeli

Plus tam samozřejmě řidiči i pijí – flašku má u sebe snad každý druhý a vždycky se po určité době napijí… aby ne ve vedru, při dehydrataci atd. Nebudou retardi a čekat na přestávku, kteoru mají třeba za několik hodin. Nesotatek tekutin/vody by jim k řízení moc nepomohl.

Avatar uživatele
Filip84

Disraeli: Však zakázáno je to za jízdy, za řízení, zastavíš v zastávce, otevřeš zadní dveře, napiješ se, otevřeš přední dveře. V čem je problém? 🙂

Avatar uživatele
Filip84

Dochy: kdyby nebyla éra placatých přístrojů, z nichž každý má nejméně šest kamer, tak o nic nejde. Jenže je éra placatých přístrojů, čím větší magor, nebo debil, tím větší placatý krám, a tím více ho drží v ruce.

Takže, když bude řidič „vykecávat“, bude natočen. Dneska, zítra, pozítří, dříve nebo později, ale bude. A pak to nebude, kulantně, posláno na „dopravní závod“, ne, držitel velkého placatého přístroje napíše BLESKu, AHA!, nebo tak něco, a až pak se to – od nich – dozví „dopravní závod“, a to velmi „milým“ způsobem, výsledkem čehož bude, že řidiči bude okamžitě zrušen pracovní poměr pro porušení právních předpisů spojených s výkonem povolání zvlášť hrubým způsobem.

Neděje se to denně, ale děje se to každý rok. Tam někdo natočil chauffeura, jak má v 38°C otevřené dveře a jede, tam, jak kouří za volantem, tam, jak vykecává s bábou. A všichni takto dopadají. 🙂

Nový příspěvek