Tohle je PARÁDNÍ otázka, radost odpovědět po té hromadě kydů od kidů. ;) :)
Takže to musím vzít od konce – jak je možné, že plachetnice pluje
PROTI větru? Je to dáno tím, že nepluje PŘÍMO proti větru, nýbrž tzv.
„křižuje“, tedy pluje v kurzu cca 45° (obvykle – dle typu lodi, resp.
vlastností plachet a trupu) zleva proti němu a po chvíli zprava. Prostě
střídavě pravidelně kličkuje a výsledný kurz je opačný, než směr
větru. Tudíž NEPLUJE přímo proti větru, ovšem ve výsledku je její kurz
takový.
Pro pochopení je asi nejlepší obrázek, kde vidíš, jak fouká vítr do
plachet (včetně jejich nastavení vůči němu) dle směru vanoucího
větru.
http://www.mo-na-ko.net/obr1/VitRuzice_01.png
Ta druhá část otázky je složitější.
Nejdřív vysvětlím co je „zdánlivý vítr“. Když je bezvětří a sedneš na kolo a rozjedeš se dost rychle, tak tě „začne ofukovat“ právě zdánlivý vítr. A jistě víš, že rychlosti se dají skládat (vektorové veličiny) no a plachetnice může plout právě na tento zdánlivý vítr, který je rychleší (díky skládání), než ten skutečný.
Tedy… NE KAŽDÁ plachetnice a ne jakýmkoliv směrem. Obyčejný
„knedlík“ s nizkou trupovou rychlostí je rád, když za optimálních
podmínek dosáhne i při využití zdánlivého větru rychlosti lehce nad
rychlost skutečného větru. Zato sportovní jachtička už může dosáhnout
zajímavých rychlostí (vyšších, než je skutečná rychlost větru) a
závodní katamaran dokáže ve vhodném kurzu z 15tiuzlového větru
vyždímat 30tiuzlovou rychlost. Pro pochopení skádání sil o5 bude
nejlepší obrázek, ten dá za tunu keců.
http://lodninoviny.cz//Portals/0/EasyGalleryImages/1/1752/rychlost-v%C3%ADtr-2.jpg
0 Nominace Nahlásit |
Ve stejném směru, jako fouká vítr, plachetnice nikdy nemůže plout rychleji než vítr, protože je brzděna hydrodynamickým odporem. Nastavením plachet a kormidla může ale plout rychleji, ale jen jiným směrem, než je směr větru. Dopředným pohybem mimo žádaný kurz je ale opět pomalejší. Ze stejného důvodu může křižovat i proti větru.
3Kdo udělil odpovědi palec? mosoj, anonym, aliendrone
před 1852 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
S tou rychlostí bych to viděl spíše v setrvačnosti. Vítr fouká spíše v poryvech, nárazech. Loď funguje spíše jako kondenzátor kinetické energie. A s tím plutím proti větru… To je zjednodušený popis traverzu ne nepodobný bočnímu pohybu proti natočené lopatce vrtule.
0 Nominace Nahlásit |
Rychlá plachetnice (ne těžká obchodní loď) může nejrychleji plout
zhruba kolmo na vítr. Idealizovaný příklad:
Pokud vítr bude foukat na sever, plachtu nastavíš šikmo z půdorysu bude
řekněme od jihozápadu k severovýchodu, pak ji vítr bude tlačit zhruba na
severozápad. Pokud trup lodi otočíš zhruba na západ, tak loď zkrátka
popluje na západ protože voda té lodi nedovolí plout bokem v severním
směru. Teď loď může zrychlovat a pokud podle rychlosti lodi doladíš
natočení plachty pak bude v plachtě stále síla toho větru i při
značné rychlosti – narozdíl od plutí směrem na sever, kde jsi ve směru
větru a jakmile loď zrychlí na rychlost větru, plachta už žádný výtr
nezachytí (plachta se pohybuje s větrem, takže je „subjektivně“
v bezvětří), takže nemůže dál zrychlovat.
Proti větru – nemůže plout přímo proti větru, má šanci plout jen
v nějakém malém rozmezí od té kolmice…
Po větru může loď chytit maximální sílu do plachet – takže se
nejrychleji rozjede až na rychlost blížící se rychlosti větru.
Kolmo k větru – pomalý rozjezd, ale může jet výrazně rychleji
(ideální cestování bude nejspíš šikmo kolmo k větru, částečně po
větru)
Šikmo proti větru – může, ale je to obtížné. Jak moc se může
natočit proti větru bude záležet na konkrétní lodi
Proti větru – přímo nemůže, musí křižovat šikmo
Edison: na kondenzátor bych zde nespoléhal
0 Nominace Nahlásit |
Kondenzátor… co si pod tím pojmem umíš představit? Jen dvě desky kumulující elektrický náboj? A co třeba přehrada? Nebo setrvačník? A jistě se toho najde ještě víc. Když něco rozpohybuješ, těleso o určité hmotnosti má určitou hybnost a tím je v tom tělece kumulovaná pohybová energie. Je to tedy kondenzátor pohybové energie. V poryvech větru bude dostatečně hmotná loď mít stabilizační účinky podobně, jako kondenzátor na zvlněný proud v obvodu. Ta analogie je celkem solidní.
Mno ale ta loď může opravdu plout výrazně rychleji než fouká vítr a o poryvech to vůbec není. Jinak bych i souhlasil s tím, že ekvivalent kondenzátoru lze najít skoro všude… vlastně i taková cívka je vlastně kondenzátor 😉 (jen „uskladňuje“ proud místo napětí) ale zrovna k tomuhle dotazu to nesedí.
S tou dopřednou rychlostí. Zaslechl jsem to letmo v TV na ZOOMU. ONO je
to podobné jako se vznikem vztlaku na křídlech letadla. Jenže ve
vertikální orientaci plachty. Plachta se větrem prohne do oblouku a na
každé straně plachty je jiná rychlost větru. Větší rychlost je na
vnějším oblouku plachty,
Tudíž tam musí být i nižší tlak!! který přispívá k vyšší
rychlosti než má vlastní vítr. Samozřejmě, že existuje řada vlivů
které tento jev ovlivňují. Nicméně rychlost daná silou větru a přetlakem
(u letadla je to vztlak)
na plachtě se vektorově sčítá.
annas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2652 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1357 | |
led | 1356 | |
aliendrone | 1181 | |
zjentek | 1080 | |
Kelt | 1020 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |