Černá skříňka v letadle je zhotovna z takového materiálu, aby vydržela pád, oheň, vodu a další v případě havárie. Materiál bude zřejmě i dost těžký. Myslíte, že by letadlo zhotovené z tohoto materiálu vzlétlo? Vlastně možná by i vzlétlo a letělo, ale kdo by hradil jeho provoz?
Černá skříňka (Black Box) je zařízení umisťované zpravidla do letadel a jiných dopravních prostředků za účelem zaznamenávání nejdůležitějších parametrů letu pro objasnění příčin případné havárie. Podle mezinárodních dohod je musí mít všechny letecké společnosti umístěny ve svých letadlech.
Černou skříňku vynalezl v roce 1954 australský technik David Warren a pojmenoval ji ARL Flight Memory Unit. Nejdříve byla užívána pouze ve Velké Británii, později se rozšířila do USA a odtud do celého světa. V současnosti se do letadel umisťují černé skříňky dvě, zpravidla do zadní části letadla, protože právě ta bývá při leteckých nehodách poškozena nejméně. Každá z těchto skříněk má svou funkci:
Cockpit voice recorder (CVR) → nahrává rozhovory v pilotní kabině
Flight data recorder (FDR) → nahrává letové údaje (výšku, rychlost, tlak vzduchu v letadle, stav paliva a mnoho dalšího)
Černá skříňka je konstruována pro zachování neporušeného obsahu i v extrémních podmínkách. Je schopna 45 minut odolávat teplotě 1000°C, vydrží silné přetížení (3600G), je vodotěsná a vyrobená z nekorodujících materiálů. Uvnitř je umístěn i miniaturní vysílač, který po katastrofě vysílá signál, podle něhož se dá skříňka najít. Pro snazší nalezení je černá skříňka křiklavě oranžová.
0 Nominace Nahlásit |
Otázka nemá žádné další odpovědi.
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek