Což dává veličinu náboje, nikoliv však uchované energie. Je to jen marketingový údaj? Stačí to vynásobit nabíjecím napětím a dostanu uchovanou energii?
Např. kapacita baterie v elektromobilu se už uvádí ve Wh, což je
vypovídající.
Doplňuji:
>Quimby – až na to, že Ah není jednotka práce, ale náboje, viz
třeťák na střední a wikipedie.
A o to celé jde, možná že to stačí vynásobit prostě svorkovým napětím (u AA 1.5 V), i když ke konci cyklu napětí klesá. Ale proč to uvádět takhle hloupě, když třeba v segmentu elektromobilů to jde spočítat vysloveně na joule energie? Přece ta baterie má nějakou maximální energii, co ji pojme, tak proč uvádět zcela klamně náboj… Stále tomu nerozumím.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 3486 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Myslím, že tentokrát to s marketingem nemá nic společného. Kapacita
akumulátoru se historicky uvádí v Ah. Stejně tak by se mohla uvádět ve Wh
nebo C, pro praktické použití by to bylo ale hůř srozumitelné. Nestačí
to vynásobit nabíjecím napětím, protože při nabíjení dochází ke
ztrátám. Do akumulátoru je potřeba dodat 1,2 – 1,5× více energie. Je to
přímo uchovaná energie.
Výdrž se neuvádí u baterií, ale u soulože a to
v jednotkách času.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?mosoj Nahlásit |
mAh nejsou jednotky náboje, ale energie.
1mAh je taková práce, kterou vykonná proud o velikosti jednoho miliampéru za jednu hodinu. Čili při spotřebě 1mA ti ten telefon vydrží hodinu. Proto se to používá – spotřeba se dá vyčíslit pomocí výdrže.
0 Nominace Nahlásit |
V zásadě máš pravdu, až na ten marketingový údaj. Skutečně mAh je
jednotku el. náboje a platí Q = I*t, jednotkou je coulomb, tj. C = A*s.
U akumulátorů se nepoužívá bohužel slovo náboj, ale kapacita (rozlišuj
od kapacity kondenzátoru s hlavní jednotkou farad F!) s označením C a jako
její jednotka ampérhodina Ah.
U akumulátorů s malou kapacitou je to často miliampérhodina mAh a platí
1Ah = 1000 mAh. Tyto jednotky se dají převést na coulomby a platí 1Ah =
3600As = 3600 C (coulombů). Obdobně platí 1mAh = 0,001Ah = 3,6C.
Dále mezi el. nábojem a el. energií či prací platí W = Q*U a jednotkou
energie (resp. práce) je Ws = VAs = J (joule). Nelze tedy prohlásit 1mAh za
jednotku práce (Quimby).
Jelikož kapacita (tedy vlastně náboj) udávaná jako jmenovitá kapacita
u akumulátoru v Ah se vztahuje zásadně k vybíjení (také se měří při
vybíjení) a při vybíjení se mění jeho napětí, nelze tak jednoduše, jak
píšeš, vynásobit náboj napětím. Kterou hodnotu bys vzal do výpočtu?
Část energie při vybíjení (také i při nabíjení) se mění v teplo na
vnitřním odporu akumulátoru a způsobuje ztráty. O tom vypovídá
účinnost akumulátoru. A zde rozlišujeme účinnost ampérhodinovou a
watthodinovou. A nejsou to stejná čísla! Aby to bylo ještě složitější,
udává se u automobilových akumulátorů i tzv. kapacita rezervní ozn. RC a
dokonce v jednotkách času ne v Ah! Lze se o to poučit v literatuře resp.
příslušné normě. Nechci tu psát učebnici, tak končím větou: Bacha na
slovo kapacita, je velmi zrádné!
0 Nominace Nahlásit |
Proč to dělat jednoduše, když to můžeme zkomplikovat.
1Ah znamená, že po dobu jedné hodiny dodává baterie proud jeden ampér. Jak
jednoduché a člověk má rychlou představu o kapacitě baterie.
Tak to uděláme složitě a budeme nesmyslně přepočítávat. Nejseš spíše
politik?
0 Nominace Nahlásit |
To je jedno…kapacita v Ah, mAh uvádí velikost odběru proudu (A, mA) za
čas (h)
ale…u auta třeba je to 50 Ah, no neexistuje akumulátor co by hodinu
dodával proud 50A ale proud 1A po dobu 50h ano.
0
před 3487 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Akumulátor je chemický zdroj el. proudu a chemické změny na jeho elektrodách při nabíjení a vybíjení spočívající v množství přeměněné látky jsou dány dodaným (resp. vydaným) el. nábojem, nikoliv energií, i když s tím také pochopitelně souvisí. Koukni na Faradayovy zákony pro elektrolýzu. 1. F.Z.: m= c*Q, resp. m = cIt. Máš tam někde energii? Od jmen. kapacity aku se odvíjí též stanovení nabíjecího proudu , nikoliv od energie (lidové pravidlo říká, že Inab = 0,1C, tj. desetina jm. kapacity, i když se dá o této hodnotě polemizovat). Budeš-li mít dva stejné aku lišící se pouze vnitřním odporem, pak k plnému nabití obou za stejných výchozích podmínek budeš potřebovat stejný náboj, ale jinou energii! Ten s větším vnitřním odporem vyžaduje víc dodané energie při nabíjení. Dalo by se toho napsat ještě mnohem víc, ale chybí mi už v tuto dobu ta zmíněná energie. Pokud ti tak strašně vadí náboj, tak si to klidně počítávej.
annas | 5284 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2622 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1356 | |
led | 1345 | |
aliendrone | 1172 | |
zjentek | 1059 | |
Kelt | 1003 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |