Před časem prohlásil v televizi v souvislosti s církevními restitucemi dnes už bývalý premiér něco ve smyslu, že jsou správné, protože církev má mít prostředky, aby mohla plnit svou společenskou funkci. Definujte a vysvětlete mi, prosím, co je to společenská funkce církve? Popřípadě, co si pod tím představujete? Čeho se společenská funkce církve týká? Co zahrnuje a zda je to, co zahrnuje, nějak specifické pro to, aby právě tam spadalo? Proč je správné podporovat její plnění ze zdrojů spravovaných státem? Jaké jsou klady/zápory, jestliže církev plní/neplní svou společenskou funkci?
Děkuji.
Doplňuji:
Děkuji za dosavadní reakce.
Další názory vítány. 🙂
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 4Pro koho je otázka zajímavá? annas, Drap, ponovotny, zjentek před 4102 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Stačí znát desatero a máš hned několik společenských funkcí. Věřící usilují o vlastní růst osobnosti v kladném slova smyslu. Tím taky ovlivňují své okolí a mají velký/malý vliv na další osoby a způsoby jejich chování.
0 Nominace Nahlásit |
krom toho, co píše česílko, je církev, především ta katolická zřizovatelem zařízení jako jsou charita, školy a nemocnice.U všech těchto zařízení si dokáže vytvářet a držet vysokou kvalitu služeb. Charita je celkem známá a je snad pochopitelné, že je v dnešní době čím dál více potřebná. Školy jsou známé tím, že na rozdíl od mnoha jiných škol z nich odcházejí lidé mnohem vzdělanější, protože v církevních školách je nemyslitelné, aby žák školou prošel nedotčen učivem. Církevní nemocnice jsou nejznámější svou obdobou ldnek- tedy nemocnicí Milosrdných sester a je patrně snem mnoha nemocných důchodců aby mohli umírat právě tam, protože obsluha personálem je naprosto odlišná od běžné nemocnice. Když obdobu charity provozuje stát, jde často o smutnou šmelinu. Když školy provozuje stát nebo soukromník, je Česko na posledním místě v Evropě, co se vzdělání-tedy vědomostí, které si žák ze školy odnese týká. O tom jak se kdo z nás může těšit do ldnky nemá cenu se rozepisovat víc než jen, že jsou dva druhy lidí. První, kteří neví co ldnka je a jak to tam funguje a druhý, kteří se modlí aby oni tam neskončili. Můj názor tedy je, že jde o NEZASTUPITELNOU společenskou funkci církve.
0 Nominace Nahlásit |
Jako příklad uvádím odkaz na salesiány http://brno.sdb.cz/stredisko/o-stredisku/ . Ti dávají dětem smysluplné trávení času s mnoha aktivitami a matky tak chodí s dětmi do různých naučných kroužků. Nemusí tedy samy organizovat nějaké zpívánky nebo nějaké naučné hry na což by časově ani nestačily, ale samy si vyberou vhodný program pro děti který je úměrný jejich věku. A nic to nestojí. Tímto příkladem ukazuji na obrovský přínos církve pro rozvoj schopností a prvních sociálních vztahů dětí. Mnohé se dělá také pro dospělé, ale je toho tolik…
Zdroj: http://brno.sdb.cz/stredisko/o-stredisku/
0 Nominace Nahlásit |
Dobře fungující firmy potřebují peníze na reklamu, správu, platy, investice a další kšefty. Církve nejsou ničím jiným, než firmami. Firmami s dobrým marketingem, ale s pochybným produktem.
0 Nominace Nahlásit |
Taká istá ako funkcia politikov:
klamať, ždímať peniaze z ľudí a maskovať to činnosťou pre
ľudí.
cirkev (akákoľvek) je zlo (prosím, nepliesť si z vierou), prejav túžby po
moci ovládať ľudí.
je to zlo ako akákoľvek iná diktatúra, lebo to diktatúra je.
história i súčasnosť mi dáva za pravdu – v mene božom prostredníctvom hlásania pravdy božej cirkevnýni predstaviteľni je dennodenne prelievaná krv nevinných ľudí (v minulosti kresťanstvo, dnes islam).
žiadna údajne bohumilá činnosť tieto zverstvá nemôže zmierniť a ani ospravedlniť.
Nepleťme si vieru s cirkvou.
A priznajme si, že mnohí veriaci sa správajú ako cirkev (v podstate
nedržia sa božích prikázaní).
Vážim si veriacich, veriacich, ktorí ctia Boha a podľa toho aj žijú,
žijú podľa viery (stačí miluj blížneho svojho – ja viem, že je to
idealizmus, ale sú ľudia, ktorí sa tak aspoň snažia žiť).
Ale cirkev – v žiadnom prípade.
0 Nominace Nahlásit |
produktem je např. chápání světa, nalezení důševní síly v těžkých životních situacích, způsob života atd.. Víra nebo bůh jsou prostředkem.
produktem církve je víra, ne chápání světa. Pochopíš jen to, čemu chceš věřit. To ovlivní tvá víra. Jak chceš pochopit svět, když musíš věřit v něco konkrétního? Můžeš to pak rozšiřovat o další body? Ne? Vyloučili by tě na okraj? Tak pak ti blahopřeji, v této fázi už jsi jej našel. Boha hledej v sobě, já už jej taky našel ,)
víra je osobní přesvědčení o existenci boha a je hromada důkazů na
to, že víra existuje i bez církví- tedy tvrzení, že je jejich produktem
je zkreslující. Je ale pravdou, že konkrétní církev vysvětluje vlastní
pohled na boha a prohlašuje ho za jediný „správný“.
Pochopíš jen… a to ovlivní tvá víra…samozřejmě platí a stejně tak
jako v tomhle tématu tak třeba ve fyzice- tam jsou např. některé znalosti
o vesmíru také založeny na „domníváme se“ a nebo „věříme“.
Jak chceš pochopit svět-je otázkou co myslíš pochopením světa, vždycky
bylo je a bude dost věřících, kteří jsou zároveň i velikány
v různých oborech a to celkem uspokojivě ukazuje, že poznávání, nebo
dokonce novým objevům, víra v cestě nestojí. Samozřejmě můžeš
argumentovat dějinnými příklady, kdy se církev s novými objevy začala
bát o svou existenci a páchala zla, to nepopíram. Jen říkám, že víra
jako taková nebrání poznávání.
Bůh v sobě je složité téma. Z určitého pohledu je to to nejvíc, čeho
můžeš v poznáváni boha dosáhnout a stejně tak to může být jenom
např. výraz vlastní nadutosti, tak ti k tomu takhle neumím říct víc než
„to zní hezky“
Pájo- a taky bych se hádal, že pokud myslíte bůh= produkt, tak se jedná o omyl. Ve skutečnosti by to asi bylo bůh= materiál (ale to by asi pak neznělo tak hezky)
A já bych se nehádal, myslím, že arygnoc to napsal dostatečně přesně, je to osobní poznání každého z nás.
njn, to je presne ono… a bůh a církve, jak jej věříci vnímají, přijímají a prezentují, s tím poznáním nemají absolutně nic společného! Ten všechen kolotoč slepého uctívání jednoho (pravého) boha, děla z církví právě tu firmu! Produktem církví není víra, ale třeba bible, s pochybný učení z kategorie bájí a pověstí.
K rozhodnutí nebýt věřícím konkrétní církve tě vede právě osobní poznání, vlastní přirozená morálka – to by mělo přicházet hlavně v dospělosti. Církve svůj pochybný produkt nabízejí a vštěpují už dětem od útlého věku, rozhodly se, že budou na tomto světě „zastupovat boha“. Už z podstaty věci je pak jasné, že od té chvílese „učení o Bohu stává nástrojem“ moci, manipulace, zkreslování a zastrašování.
pájo- nerozumím přesně co chceš říct. Výroky jako, že firmu dělá
slepé uctívání jednoho (pravého)boha jsou na mě asi moc složité. Pokud
bys byl tak hodný, vysvětli co konkrétně ti v bibli vadí tak, že o ní
hovoříš tak jak hovoříš.
O rozhodnutí být věřícím nebo nevěřícím bychom tu mohli dlouze
diskutovat. Naprosto ale nechápu co myslíš „vlastní přirozenou
morálkou“ a jak ta tvoje vlastní přirozená morálka souvisí s vlastní
přirozenou morálkou kohokoliv jiného.
Osobně mi to, že někdo uctívá boha prostřednictvím církví v ničem
nevadí a tak nemám důvod proti takovému uctívání nijak vystupovat. Jestli
máš nějaké argumenty pro takové vystupování tak je řekni (ptám se na
tvé osobní zkušenosti, které tě vedou k takovým názorům)
Vzhledem k tomu, že mé názory nesouvisí s položenou otázkou a mé vnímání církví není tak křišťálově čisté a „jednoduché“(jako možná tvoje- nevím, neznám tě), necítím potřebu to tady dále rozvádět.
Osobně mi to, že někdo uctívá boha prostřednictvím církví také v ničem nevadí, pokud takovou psychickou podporu a vedení potřebuje, je to jeho věc. Pokud se mám ale vyjádřit ke společenské funkci církve (a tak otázka zněla) a k tomu, zda potřebuje peníze, opakuji to, co už jsem řekl: církve = dobře fungující firmy se vším všudy… s náborem, „učením“, hierarchijí, plánováním, politikou, nemovitostmi, mocí…atd.
Jinak přirozená morálka souvisí s výchovou, má ji přednastavenou každý člověk. K tomu aby byl vychován slušný člověk nepotřebuješ církve, ani bibli, ani motlitby k bohu. Jen správné vzory.
;) s tím se nechá souhlasit. Jen přesně nerozumím tomu kdo a jak
definuje co je to ten správný vzor. A taky jak se nechá dosáhnout toho aby
ten vzor byl vzorem pro všechny. Protože když každý člověk bude mít
vlastní vzor, tak pravděpodobně budou mít lidé mezi sebou stejný vztah
jako mají mezi sebou různě církve. Je to vlastně to samé, církve také
vycházejí ze svých vzorů a církve které vycházejí z jiného vzoru
neuznávají.
Jinak souhlas s tím, že morálka souvisí s výchovou a protože je dnešní
mládež v masovém měřítku vychovávána facebookem, je otázkou jakou
morálku to přinese ;)
arygnoc- na ucelené názory se těžko argumentuje ;), samozřejmě jsou vaše konkrétní připomínky věcné, jenže vinu dáváte dle mého názoru nesprávně. Vina a zlo o kterých hovoříte je na kombinaci již zmíněné církve, bohatství a moci. Až celý koktejl způsobuje zlo o kterém hovoříte. Pro zajímavost, když vezmete samotné bohatství a moc a aplikujete ho do ateistického světa, tak bude výsledkem opět zlo. Jsou církevní řády, které se oddávají chudobě a skromnosti a těžko by jste tam zlo hledal.
veru, tá kombinácia je pekelná – moc a peniaze.
Najhoršie na tom je, že je zneužíaná viera pre získanie tejto moci.
preto by mala byť cirkev (a konieckoncov i politické strany, veď sa tak už
stalo – NSDAP, KS) mimo zákon.
agrynocu, naprosto s Vámi souhlasím
„veru, tá kombinácia je pekelná – moc a peniaze.
Najhoršie na tom je, že je zneužíaná viera pre získanie tejto moci. Preto
by mala byť cirkev (a konieckoncov i politické strany, veď sa tak už
stalo – NSDAP, KS) mimo zákon“
Církve svou existenci vždy dokládaly a tvrdě prosazovaly, vynucovaly právě prostřednictvím peněz a vlivu. Přitom je to zvrhlý systém propracovaný do detailu. Kdejaké normální firmě se lidé zdráhají poskytnout sve základní osobní údaje, ale do kostela se běží bezstarostně vyzpovídat a řeknou beze strachu i o tom, na co myslí. Tohle je dobře ošéfované, z pohledu firmy naprosto geniální marketing. Někdo tu bude v případě církví argumentovat zpovědním tajemství, ale to již bylo tolikrát pro „vyšší zájmy církve“ porušeno a zneužito.
jo omlouvám se, protože si vzpomínám, že jsem po tobě minule chtěl, abychom se vyhnuli označování druhého a tak kdyžtak tu první větu ber jen jako vtip.
když to čtu tak se nemůžu ubránit dojmu, že ten obrázek u tvého
nicku je opravdu tvoje fotka ;)
To že je viera zneužívaná k získanie tejto moci může být tvůj pohled,
ale ve skutečnosti, když vezmeme jako příklad katolickou církev tak
jednoznačně vznikla bez prostředků a moci a až svou popularitou a
pozitivní činností dospěla k majetku a moci. Když pomineme fakt, že
naprostou většinu získaných prostředků vždy investovala do vlastního
rozvoje, tak zase dojdeme jen ke zjištění, že zlo se v ní evokovalo
příchodem bohatství a moci. Když tedy už víme, že je příčinou
bohatství a moc je dost mimo mísu chtít toto řešit zakázáním církve.
Ještě mi prosímtě řekni kdo by měl být ten, kdo by měl církve postavit
mimo zákon.
no to je práve ten gordický uzol, podobne ako s politickýni stranami – tie tiež postavili mimo zákon iné politické strany.
… když vezmeme jako příklad katolickou církev tak jednoznačně vznikla
bez prostředků a moci … – dovolil by som si oponovať.
Či sa to niekomu páči alebo nie, ale pôvod katolíckej cirkvi je v judaizme
(ako i islamu, konieckoncov), a Židia (i ako národ i ako jednotlivci)
neboli nikdy chudobní (že by práve vďaka podpore Boha? – viď Biblia).
A to opomínam rôzne odpustky, zabavovanie majetkov (v podstate i dnes
prevádzkovane niektorými agresívnymi sektami [kresťanskými]) a podobne.
Nebudeme tu rozoberať podrobnosti a zachádzať k Abrahámovi či ďalej, lebo
to by sme mohli klásť vinu za vznik cirkvi nejakému neznámemu prvokovi
z dôb hodne pred Bohom.
Uznávam, že táto problematika je pre mnohých kontroverzná a je niekedy ťažké sa rozhodnúť po zvážení všetkých argumentov (pre, proti), či je alebo nie je spoločenská (a politická, lebo taká bola vždy, od samého vzniku) činnosť cirkvi prospešná a žiadúca.
Osobne nevidím žiaden prínos cirkvi pre spoločnosť.
Prospešný je príklad človeka veriaceho v kresťanského Boha, ak žije
podľa jeho prikázaní, a nie vysvetľovača (Čo tými slovami Boh myslel? ako
napr. v súčasnosti v islame [napr. nezabiješ sa nevzťahuje na
neveriacich]), ktorý vodu káže a víno pije (a mne to pije krv).
Zhrniem to:
Neberme ľuďom vieru.
Ale preboha, nevysvetľujme im, ako majú veriť. Všetko majú vysvetlené
(v Biblii, v Koráne a pod – žiadna svätá kniha nehovorí zabíjaj,
kradni, …).
;) nemůžu mluvit za ostatní, ale mě se líbí jak přemýšlíš a
i když občas překvapíš „nečekaně divným výrokem“ tak v jádru
máš smysl pro pochopení skutečnosti. To co jsi napsal na závěr je opravdu
hodné obdivu a je v tom hluboká pravda. Je to stejná pravda, která vedla ke
vzniku křesťanství.
Křesťanství vzniko v prostředí judaismu, v období, kdy židovští
kněží byli ve spárech již zmíněného bohatsví a moci. V bibli je jasně
zmíněn konflikt Krista s kněžími, kteří měli před chrámem postavené
stánky a dělali kšeft. Jen dodám, že zcela jistě nebyli všichni židé
bohatí- vždycky musí být i chudí, aby byli bohatí. A z chudých židů
se zrodila skupina lidí, kteří chápali, že na boží slovo nemůže mít
nikdo patent. Na rozdíl od tebe však chápali, že zdaleka ne všichni lidé
jsou schopni a ochotni přemýšlet o bohu. V tomto momentě musím rozlišit
1. chápání boha jako personifikace, která člověka naprosto přesahuje a
která nemá racionální vysvětlení a 2. respektování božího kodexu-
tedy přijetí zásad, které jsou k dobru soužití člověka s člověkem.
Je opravdu jen málo lidí, kteří by byli ochotni věnovat život zkoumání a
popisování těchto dvou základních pilířů božího poznání a raději si
je nechají vysvětlit. Bylo, je a bude to tak vždy. Navíc církevní obřady
jsou formou magického rituálu, který dává krom jiného samotné filosofii
o bohu úplně jiný rozměr a navíc pravidelná účast na obřadech funguje
jako permanentní připomínání si „božích“ zásad. Mimoto jsou obřady
chvílemi, kdy se lidé stejného vyznání spolu schází, tedy jakési
kulturní akce. Toto jsou přirozené součásti a požadavky funkčnosti
vykládání a uctívání boha ve skupině. Když odbočím kamkoliv do světa
k domorodým kmenům, tak je samozřejmé a přirozené, že členové
uznávají jeden výklad boha a nikdo se nesnaží o vlastní. Mám tedy zato,
že křesťanství vzniklo na základě nespokojenosti s praktikami
židovských kněží a v prostředí chudoby. Přes třista let takto
fungovalo a získalo si velké množství příznivců. Změna nastala až za
vlády Konstantina, který pro velkou popularitu prohlásil křesťanství za
obecnou víru a od toho momentu se odvíjí vliv bohatství a moci, tedy
faktorů, které do křesťanství přineslo fenomén zla.
Co se týká současnosti, tak katolická cirkev pořádá celkem dost
„bohulibých“ činností, které kdyby neprovozovala, tak by prostě nebyli.
Souhlasím však, že zdaleka ne vše co z katolické církve vychází
považuji za dobré. Myslím si, že např kauza Bezák ukazuje na to, že
i v situaci, kdy se církev potýká s existenčními problémy, stále
dokáže trvat na nesmyslných dogmatech a člověka, který pro ni činí kroky
pro přiblížení k lidem z nevysvětlených důvodů jednouše srazí na
kolena. Samozřejmě s tebou souhlasím, že je představa faráře, který to
svoje poslání bere jako práci a navíc je z něj zřejmé, že při výkladu
bible neví o čem hovoří a nejlépe vyhrožuje peklem, pekelně žalostná.
Je to dost o tom, že v kvantitě se ztrácí kvalita. Myslím, že tedy
rozumím tomu proč církve neuznáváš, avšak doufám, že nepopřeš, že
kdyby se objevil někdo, kdo by dokázal vykládat „boží slovo“ bez
nároku na honorář a aktuálně ke všemu co se kolem nás děje, že bys
dlouho nepřemýšlel o tom jestli mu dopřát chvíli sluchu.
Nepotrebujem kazateľa, tak isto, ako ho nepotrebuje ani žiaden veriaci.
Stačí žiť podľa svojho svedomia a ctiť zákony (desatoro).
A je to OK.
Vykladanie Boha a jeho zámerov je to, na čo nemá nikto právo. Ktorí tak činia, konajú proti viere.
Mimochodom, nie som veriaci.
že nepotřebuješ kazatele je v pořádku, ale jsou prostě lidi, kteří
ho chtějí a potřebují a není na tom nic špatného.
Stačí žít podle svého svědomí- asi ne už z principu má každý
svědomí nastavené jinak a když se setká z bezprávím, tak to pohne
i jeho svědomím.
Ctít „boží“ zákony -ano v tom smysl je, ale problém je v tom, že
v praxi mají menší váhu, než ty zdegenerované zákony „světské“ a
to pak vede k tomu, že když se desaterem někdo řídí, tak musí každý
den sám sobě vysvětlovat, že ve vztahu k ostatním není blbec ;)
Vykládání boha- asi rozumím, že narážíš na zneužitelnost vykládání
boha a taky můžeš mluvit o tom, že těžko najdeš někoho, kdo by boha
dokázal bezezbytku vysvětlit. Každopádně na pokoušení se o vysvětlení
boha není nic špatného a už vůbec se nedá říct, že by na to nebylo
právo.
Na nevěříciho o té problematice dokážeš docela přemýšlivě a uceleně
diskutovat.
Pájo- váš názor jsem už zaslechl v nějakém filmu ;). Bohužel vychází buď z nepochopení, nebo kroucení skutečnosti. Pokud by jste chtěl přirovnat církve čistě k firmám, což je samo o sobě nesprávné srovnání, jelikož firmy fungují pro zisk na prvním místě a církve mají na prvním místě „poslání“. samozřejmě mi můžete argumentovat a já zase budu zkoušet argumentovat vám. Píšu vám to ale proto, že jsem nedávno viděl fim, kde ríkali „málokdo je ateista až do smrti“
Nepovídejte. Necituji tu nějakou filmovou myšlenku. Je má vlastní a měnit ji kvůli vašemu názoru nebudu…
Pro Když: V odkazu na salesiány mě zaujala věta:
„Hlavními pilíři této pedagogiky jsou laskavost, rozumnost a
náboženství.“
Laskavost je jistě v pořádku. Rozumnost taky zní hezky, jen si pod tím
může každý představovat něco jiného. Zvláště, když je dále uvedeno
náboženství. Pošle do salesiánského tj. římskokatol. zařízení své
děti protestant, judaista, člověk bez nábož. vyznání apod? Pošle
katolík své děti do školky, kde na ně bude cíleně působit protestantská
nebo atheistická vize světa, kde se mluví o Koránu jako o svaté knize,
indoktrinují se marxleninismem nebo kde se vychází z faktu existence
scientologických thetanů? Proč by měl stát podporovat ideologické
organizace (popř. některé ideol. org.) a proč označovat jejich působení
za společenskou funkci, dokonce hodnou podpory?
Pro Česílko: Desatero z judaistické Tóry bezpochyby patří
k pozoruhodným mravním kodexům starověku. Jestliže se k němu, nebo jeho
části, hlásím, lze to označovat jako mou společenskou funkci? Nebo jak
jste to myslel?
Podobně, snažím-li se o kladný rozvoj své osobnosti a každého, s kým
jsem ve styku, tím ovlivňuji.
principy obsažené v desateru hovoří o tom, jak má člověk chápat a
stavět se k situacím běžného života. Pokud se chová jinak, způsobuje
třecí plochy, které vedou ke konfliktům. Jde o čistý výklad toho jaké
konání je ve společnosti negativní a je naprosto stejně aktuální jako
bylo ve starověku. Pokud se nebudete desaterem řídit (a to bez ohledu, jste
li věřící či nikoliv) tak tím rozhodně nemůžete popřít jeho
společenskou funkci, jen sám budete působit jako „rozvraceč“ nebo
narušovatel soužití ve společnosti.
Otázka ovlivňování je samozřejmě k hlubšímu diskutování, ale
v principu platí, že vzájemné ovlivňování funguje ;). Když tedy budete
žít mezi bandou zlodějů, s vysokou pravděpodobností budete taky
zlodějem. Když tedy bude ve společnosti běžné řídit se hodnotami tak
většina lidí se tomu přispůsobí. Tedy každý člověk, který se snaží
o dodržování hodnot, určitým způsobem i ovlivńuje v kladném smyslu
slova své okolí
Pro Ponovotny: Jsou-li tyto služby zřizované církvemi na úrovni, je to
jistě dobře. Mohou vytvářet zdravou konkurenci jiným zřizovatelům –
ať už jednotlivcům, organizacím, státu. Co je v této funkci
u římskokatol. církve, jak píšete, nezastupitelné.
Kde si ověřit, jaké jsou rozdíly v úrovni vzdělání mezi žáky
římskokatol. a jiných škol?
Proč mají někteří zřizovatelé být zvýhodněni před jinými. Jsou
církve čistě zdravotnické, charitativní nebo vzdělávací organizace? Co
brání, aby ty prostředky nepoužívaly na jiné účely?
jde zhruba o to, že věřící člověk, který uznává hodnoty svého
náboženství naprosto přirozeně k zaměstnání přistupuje jinak než
ostatní. Mám tím na mysli takové rozdíly jako jsou v přirozeném smysu
pro povinnost, řád a jeho dodržování, v chápání hodnot a z nich
vycházejíciho vlastního chování, v empatii a soucitu a dalších. Tím
vzniká hodnota, která je nesrovnatelná s jinými přístupy a čínnosti,
které provozují samy církve jsou takových lidí plné.
Nezastupitelné je především to, že za stejné peníze, podobné služby
nikde neseženete a u církevních zařízení je vidět jasný zájem, aby
tyto nesloužili jen pro ty kdo mají peněz hodně a přitom " v základním
balíčku" dávají to co si jinde platíte jako „vip“. Nezastupitelné
především proto, že kdyby tyto církeví „firmy“ neexistovali, nikdo ze
zbytku tržního světa by je pravděpodobně nezastoupil.
Nevím zdali patříte k lidem, kteří „věří“ výzkumům. Určitě si
můžete nějaký výzkum nechat sám udělat a jistě vyjde tak jak si zadáte.
Pokud by vás zajímalo jak je to opravdu s kvalitou vzdělání, nejlépe
byste udělal, kdybyste oslovil vzorky dětí z rozličných škol a provedl
s nimi nějakou zkoušku, nebo pohovor. Z vlastní zkušenosti jsem
přesvědčen, že studenti církevního gymnásia by se zařadili na vrchol
žebříčku. Objektivní srovnávací výsledky ale neexistují a to
především proto, že nikdo nemá zájem, aby se takováhle pravda vytrubovala
do světa. Pokud ale budete mít možnost poznat vzorek dětí, mezi kterými
budou zastoupeni žáci církevích škol, jistě si uděláte obrázek
rychle.
Proč mají být někteří zřizovatelé zvýhodněni- kdyžtak upřesněte
otázku. O ničem takovém jsem v této souvislosti nehovořil a tak nechápu
na co se ptáte.
Jsou cirkve čistě…-taky kdyžtak upřesněte na co se ptáte. Církve jsou
zřizovateli těchto organizací nebo služeb.
Co brání aby ty prostředky nepoužívali..-taky napište jak otázku
myslíte.
K prvnímu odstavci Vašeho předchozího příspěvku:
Ano, člověk, který uznává mravní hodnoty přistupuje ke světu jinak než
ten, kdo na ně kašle.
Ke druhému odstavci:
Ani já si nemyslím, že by se „neviditelná ruka trhu“, není-li
kultivována, chovala jinak než slepé přírodní nebo fyzikální
zákony.
K závěru Vašeho příspěvku:
O zvýhodnění některých provozovatelů jste nehovořil Vy. Vyvozuji to
z výroku politika ve spojitosti s restitucemi, který vyvolal mou primární
otázku (… církev má mít prostředky…). Asi jsem to měl, stejně jako
další dvě otázky z mého předcházejícího diskus.příspěvku,
lépe uvést.
Umím si představit, alespoň z humanitního hlediska, že by sociální „provozy“ mohly čerpat prostředky například i ze zisku z hospodářských pozemků. Tedy výhradně na financování konkrétní sociální služby. (Ponechám stranou hledisko ekonomické, např. zda je výhodnější, aby takové pozemky spravoval více či méně centralizovaný odborník na zemědělství apod. a zisk rozděloval mezi sociální instituce např. podobně jako zdravotní pojišťovna, nebo aby se tomu věnoval management konkrétního sociálního zařízení.)
Ale co když se zřizovatel takové služby sám angažuje i v jiných
oblastech? Aby to bylo co nejméně vztažitelné – hypotetická Církev MK44
je zřizovatalem jednak zdravotnického zařízení, jednak například
provozuje prostory, v nichž pořádá spiritualistické obřady, o kterých
tvrdí, že přivolají nadlidskou (mimolidskou) entitu a tím nastolí nějaký
kýžený, božský, blažený stav světa. Vštěpuje přítomným nějaké
kategorické tvrzení o původu světa nebo své názory presentuje jako
přání oné entity. Vydává sebepropagační literaturu, z jejíhož obsahu
vyplývá, že daná církev, jako prostředník mezi danou entitou a lidmi, má
„právo“ na nějaké výsadní postavení. Potřebuje krýt náklady na toto
nebo krýt schodek z jiného podnikání. Nebo si představitelé Církve MK44
jednoduše „přispějí“ na vozy a letoviska apod. (Jistě, můžeme třeba
z praxe vidět, že nynější představenstvo Církve MK44 je natolik
čestné, že by se k něčemu takovému nesnížilo. Ale co zítřejší?
[Můžeme-li věřit historickým pramenům, jinak se chovali lidé hlásící
se ke křesťanství před tím, že se jejich církev stala V Římské
říši privilegovanou, a jinak lidé hlásící se ke křesťansví potom.
Jistě jsou i jiné příklady – z nedávné minulosti naší vlastní
země, kde se slovo církev nepoužívá, že?])
Do jaké míry tedy je správné, aby „církev MK44 měla peníze, aby mohla
plnit svou společenskou funkci“ (nikoli tedy: „zdravotnické zařízení
jí provozované má mít…“) a tedy, zpět k původní otázce (viz výrok
politika), co je „její společenská funkce“ jakožto církve? Popř. musí
organizace být „církví“, aby „bylo správné, aby měla…“
Popřípadě snad: Kdy je církev církví? Asi se mi to nedaří výstižně
formulovat. Nicméně díky za Vaši snahu se v tom orientovat. 🙂
To co píšete je zajímavá otázka, která se přímo zabývá největší problematikou církví a pojetím toho co je správné. Jak už jsem výše psal, osobně považuji za „dobro“ církev chudou. Samozřejmě na druhou stranu církve potřebují prostředky pro svoje fungování a možný rozvoj. Ptáte se, jak by to správně mělo být, tak zkusím svůj osobní názor na správnost v daných podmínkách vyjádřit.
K nějaké definici, co je to společenská funkce církve, tedy z titulu,
že jde o církev a zároveň jde o funkci společenskou či celospolečenskou
hodnou podpory ze strany státu jako orgánu všech občanů jsme se tedy
nedopracovali. V případě nás dvou to není až takový problém.
V případě lidí na odpovědných místech je to podle mně
napováženou.
K výpisu Vašich názorů uvedu pouze, že se v některých případech
shodujeme a v některých nikoli, ale nebudu je jednotlivě komentovat.
Odbíhali bychom „do široka“ a příliš od původního dotazu.
Myslím, že diskuse byla vedena na slušné úrovni.
Produktem církví je pokrytectví, strach z trestu, manipulace, dogmatismus, povýšenost nad ostatními církvemi (a vírou) a všeobecně nad ateisty. Prominentní posmrtný život. Některým pasážím z bible a výjevům z ní… by se vysmálo malé dítě.
annas | 5913 | |
Drap | 4602 | |
led | 2997 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2238 | |
zjentek | 1643 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1296 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |