Avatar uživatele
dust8

V čem spočívá výhoda dvoustupňové převodovky a proč vlastně u tahačů, tiráků nevyhovuje jednostupňová?

Zajímavá 0 před 644 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Filip84

Tak za prvé, „dvoustupňovou převodovku“ měl, pokud vím, naposledy NW Praesident a „jednostupňová převodovka“ poněkud není převodovka, může to být redukce (třeba kolová, Praga V3S), takže redukční převodovka, ale nikoli převodovka na řazení rychlostních stupňů – k čemu by Ti byla převodovka s jedním rychlostním stupněm!? 😅

Pravděpodobně míníš půlenou převodovku.

Tzv. půlená převodovka přináší, vlastně – jednoduše řečeno, dvojnásobný počet rychlostních stupňů při zachování stejného rozsahu převodů.

Výhodou je plynulejší rozložení převodů, a z toho plynoucí lepší využití výkonu motoru.

Když vezmeš třeba převodovku Praga P5 80, tak mezi druhým a třetím rychlostním stupněm je poměrně značný skok. Při běžné jízdě to nevadí, protože po rovině a do mírného kopce ten velký motor, tedy s velkým kroutícím momentem, tu trojku „pobere“ i od nízkých otáček. Ale do větších kopců to znamená, že ho budeš tahat na dvojku rychlostí kolem 25 kmph, protože tu trojku už to nepobere.

Kdybys měl tu převodovku půlenou, no tak bys to rozjel na tu dvojku a dal bys její půlku. A mohl bys jet 35, namísto 25, kmph, zhruba. Prostě bys, pomyslně řečeno, volil mezi 3 a 4 rychlostním stupněm z 10.

I autobusy mívají půlenou převodovku, většinou se to dávalo, právě, na dálkové, kde to má smysl, na příměsto nebo město je to pomsta (už tak je toho řazení až až! 🙄). Jenže, autobus je oproti tahači těžkých návěsů pořád „malý pívo“.

No, tak proto: lépe rozložíš výkon, snáze se Ti rozjíždí do kopce, a pak je zdoláváš o něco vyšší rychlostí.

Proč si myslíš, že staré autobusy a náklaďáky měly povinnou záporku, neboli horskou vzpěru? Protože měly 4–5 stupňovou převodovku, relativně malý výkon, a když se, třeba, naložený náklaďák s vlečným vozem (nebo třeba v Německu byly dlouho povoleny až dva vlečné vozy!) zastavil v kopci, tak už se nerozjel a brzdy tu tonáž nemusely bezpečně udržet na cestě. Takže nebylo až tak výjimečné, že závozník šel za soupravou, ukazoval a chauffeur zcouvával celý kopec, aby se mohl znovu rozjet a vyjet ho – na první rychlostní stupeň. Třeba jenom proto, protože dal špatně meziplyn a nenarval tam, v pravou chvíli, kvalt. A když už ho dal správně, tak už bylo pozdě, a než stačil podřadit na nižší, už stál. No, v tehdejším provozu to až takový problém nebyl, dnes je to nemyslitelné.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Emefej

Dvoustupňovou převodovku měl moped Stadion. Tahače jí nemají.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek