Počet závitů vyjde stejný, bo bude stelné plnění. Ale nastane ti problém! Čím je dána síla pohybující vodičem, kterým prochází elektrický proud v konstantním MG poli? Odpovím si sám, délkou vodiče a… PROPUDEM procházejícím vodičem!!! Vyměníš-li hliníkový vodič za měděný, snížíš odpor vodiče, zvýší se ti proud. A rázem nám vzniká problém. Někde by se snad daly najít přepočtové tabulky, nebo kalkulátory, mě se to počítat nechce.
0
před 1713 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Délka drátu je stejná v obou případech. Máš stejný průměr a dáváš stejný počet závitů. Rozdíl je ve hmotnosti a elektrických vlastnostech. Podívej se na hustotu obou kovů a měrný specifický odpor.
0
před 1713 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Teoreticky – je nutno zachovat indukčnost cívky danou hodnotou
„ampérzávitů“, tedy poměrem proudu a počtu závitů. Počet závitů
tedy bude stejný, ale průměr měděného vodiče budeš muset přepočítat
v poměru rozdílu vodivosti mědí a hliníku, tak aby výsledný odpor cívky
( a tím daný procházející proud) byl shodný, jako u původního vinutí
hliníkem.
A jak se ptáš v diskuzi, obě vinutí by teoreticky pak měla shodné
parametry a mělo by to fungovat. A vzhledem k tomu, že, v tomto případě,
bude cívka z vodiče tenčího, pak i plnění by nemělo být problém.
0
před 1713 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
O jaký motor přesně jde? Má domněnka (ale chtělo by to znát
konkrétní typ motoru):
Domnívám se, že lze nechat počet závitů (jak tvrdí i kolegové) a
z praktických důvodů bych zachoval i průměr vodiče aby byl rotor
mechanicky správně zaplněn. Proud bývá za chodu omezen indukcí. Po
zlepšení vodivosti bych očekával vyšší rozběhový proud a tvrdší
momentovou charakteristiku. Při jmenovitém zatížení by ale měl běžet
téměř stejně jako s tím hliníkem…
(Je to domněnka, klidně mně relevantními poznámkami rozcupujte
v diskusi 😉
0
před 1713 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
A co to svěřit odborný firmě? Takový, co přemotávaj motory existujou a mohly by to umět přepočítat aby se to aspoň trochu blížilo štítkovejm hodnotám. To snadno ověřiš telefonicky, jestli to uměj.
Nejen rozběh, ale i chod naprázdno, účinník… to se někam pohne… Chtělo by to znát průměr Al vodiče a dolů s průřezem bude muset jít, protože to už nikdy nenaplní jak to bylo. Mě snad ještě donutíte to tou karkulačkou prohnat… 😁 Kdyby se tak povedlo snížit průměr vodiče jen tak, aby se odpor Cu přiblížil, ale ne moc k tomu, aby se „nepřeproudil“ ten drát… to by bylo optimální.
Jiří, jediný, co musí zachovat jsou právě amperzávity. Tenčí drát, ale pozor na proudy. Ono se to opravdu mezi materiálama vinutí přepočítává hodně špatně, pořád bude muset počítat ztrátový výkon. Měnit materiál vinutí prostě není jen tak…
Díky za odpověď, přepočtové tabulky ani kalkulačku jsem zatím nenešel. Je mi jasné, že se změní odpor vodiče a tím i proud. Z toho vyplývá použít slabší průměr měděného drátu a víc závitů ( pokud by se to vešlo do prostoru cívky statoru) otázka je, zda to bude správně fungovat, pokud druhá cívka statoru zůstane z hliníku ?
Počítá se to přes amperzávity… Snad ti tahle informace pomůže. Mám ale pocit, že to plnění slabším drátem se zvětšením počtu závitů je mechanicky dost problém, vyjde větší plnění. Potažmo něco málo se dá ušetřit na přesném navíjení, aby vyšly co nejmenší nevyužitý prostory mezi závity. Jenže to s sebou nese další problémy, jako je elektrická pevnost, případně i oteplení… Odvod tepla a podobně… My jsme od toho nakonec vždy upustili.
annas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2651 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1357 | |
led | 1356 | |
aliendrone | 1181 | |
zjentek | 1080 | |
Kelt | 1015 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |